Gå til innhold

Erfaring og sammenligning (GoPro vs Canon LEGRIA R47)

Anbefalte innlegg

I går så kjøpte jeg meg Canon LEGRIA R47 videokamera som i hovedsak skal brukes til litt mer generell dokumentasjon enn mine actionkameraer, men kjørte allikevel en liten uhøytidelig test mellom et "vanlig" videokamera på Elkjøp til 2.495,- og mitt GoPro kamera til omtrent samme prisen.

Det første som slår meg er hvor fantastisk bra et GoPro Hero 3+ BlackEdition er. I mine øyne knuser det et vanlig videokamera på allepunkter når det kommer til videokvalitet.

Et vanlig videokamera som LEGRIA R47 er dog mer anvendelig med tanke på zoom etc. Det er også lettere å bruke til mer konkret filming. men videokvaliteten taler for seg selv synes jeg, og her er to videoer som jeg har tatt.

Begge videoene er tatt i MP4 formatet og komprimert til 8Mbps. Brukte ikke zoomen på LEGRIA R47 i denne sammenligningen.

Døm selv, og kom gjerne med tilbakemeldinger :)

GoPro Hero 3 Black Edition:

http://www.bjerknez.no/video4/gopro.mp4

Canon LEGRIA R47:

http://www.bjerknez.no/video4/legria.mp4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å sammenligne GoPro mot

Canon LEGRIA HF G25...?

Har ikke et HF G25 desverre, men personlig mener jeg det skal mye til for å knuse GoPro på videokvalitet. Da skal G25 være ganske mye bedre enn LEGRIA R47.

Uansett, så er jo også G25 langt dyrere enn Gopro...

Lenke til kommentar

Uansett, så er jo også G25 langt dyrere enn Gopro...

Ja, men hvis man skal ha et dedikert videokamera i tillegg til GoPro....er det kanskje den modellen som gir det ekstra?

100% manuell kontroll og extern mic-inngang er prioriteringer for egen del, og derfor ble jeg anbefalt G25... ;)

Lenke til kommentar

En quote fra Canon sine sider:

The camcorder offers several video quality options (measured by bit rate) for recording movies. For AVCHD movies, select 50P or MXP mode for higher quality and select LP for longer recording times. Similarly, for MP4 movies, select 35 Mbps or 24 Mbps mode for higher quality and 4 Mbps mode for longer recording times. If you select 50P or 35 Mbps, movies will be recorded at 50P frames per second, progressive.

Lenke til kommentar

Har nå sjekket litt og funnet ut at kameraet står innstilt riktig, men under eksportering av filen fra Adobe premiere Pro CC så sto den på "Upper CBR" i stedefor "Progressive". Litt rart da dette var en preset som jeg alltid bruker og mine GoPro videoer ble jo ikke påvirket av dette....

Men jeg ser at videoene fra Canon LEGRIA R47 ble bedre når jeg stilte den inn på "Progressive" kontra "Upper CBR"...

Jeg har nå fikset linken lenger opp så LEGRIA opptaket skal nå være progressivt.

Uansett, så mener jeg GoPro banker et konsument kamera langt nedi støvlene når det kommer til videokvalitet. GoPro har også mulighet for mange andre formater.

Drømmen min er at GoPro produserer et mer hendig videokamera med zoom etc. med den videokvaliteten dem allerede leverer. Da kunne både Canon/Panasonic/Sony lagt ned produksjonen av alle sine konsumentkameraer.

T.o.m. batterikapasiteten til det lille GoPro kameraet er bedre enn LEGRIA kameraet.

MEN!... nå kan det se ut som om jeg totalt har slaktet det kameraet jeg allerede har kjøpt og det er delvis riktig, men det betyr ikke at LEGRIA R47 er et direkte dårlig kamera. Som jeg nevnte over så har et tradisjonelt kamera zoom og langt bedre ergonomi. Touch skjerm er også et meget stort pluss. Et tradisjonelt kamera er jo kanskje ikke beregnet til å feste på en hjelm og la stå på over lenger tid, så batterikapasitet bør ikke være like viktig på et slikt kamera.

Ja, jegble LITT skuffet over at ikke videokvaliteten var bedre, og etter å ha sett tester (på Youtube) av kameraer som koster opp mot 5-6.000,- så synes jeg fortsatt GoPro leverer den beste videokvaliteten. Siden uansett ikke blir aktuelt med et videokamera til opp mot 10-lapper så må jeg enten klare meg med LEGRIA'n eller kvitte meg med det. Til den nette sum av 2.495,- så mener jeg det er verdt og ha.

Poenget er å bruke kameraet der Gopro ikke blir brukt. Som feks. når jeg stiger av motorsykkelen og kanskje ser en Elg, eller en flott dame etc. Å zoomelitt inn for å filme bilferjer mens dem kommer mot meg etc. Alt dette fårman ikke gjort med GoPro og siden EN video er bedre enn INGEN video så har fortsatt et tradisjonelt videokamera en funksjon i mine øyne.

Ja, jeg trodde jeg skulle komme opp på GoPro nivå med et slikt kamera, men det gjør man altså ikke. LEGRIA R47 er ikke noe dårlig kamera tror jeg. Det er bare GoPro som er så mye bedre.

Her snakker vi da altså om videokvalitet. Npe det kommer til andre punktene vedrørende videofilming så vinner et tradisjonelt kamera hands down. :)

Lenke til kommentar

Emeste "problemet" her er en noe chabby videokvalitet. Den er så absolutt brukbar til mitt bruk og det kan godt være at RX100 og andre kameraer er bedre når det kommer til videokvalitet...

Jeg har selv testet Gopro 3+ Black samens med Canon S110 og Galaxy S III og der vandt Gopro ganske lekent.

Lenke til kommentar

Prøver å unngå slike problemer fullstendig, for det går an å få bra resultater på YouTube...både ved panorering, zooming og med bokeh...

http://youtu.be/WEIFlSBodVM

1. Jeg tviler på at det er blitt brukt et kamera til 2.495,- fra Elkjøp i denne videoen?

2. Du er klar over at Youtube "partnere" får mye høyere kvalitet på videoene sine på Youtube? Det er nermest umulig å få slike resultater med en vanlig Youtube konto.

3. jeg regner også med at mange av videoene er "gradet" i etterkant og profesjonellt behandlet?

Dog har jeg ingen planer om å lage proffe videoer, men jeg vil jo ha best mulig kvalitet på de videoene jeg lager og med det utstyret jeg har.

Den videoen over virker veldig profesjonell og det ser man tydelig på feks. lyssettingen. Har man nok lys og teknikk som sitter så tror jeg man får bra resultater med det meste.

Er nok en del ting jeg kanskje gjør feil under filming og eller under exportering etc. men så langt vet jeg ikke hva det er. Har du svaret, så skrik ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...