Moromannen Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Hei, godtfolk! Jeg er en student som har begynt å tenke litt på boligsparing. Er 20 og går første året på en 5-årig master. Som følge av gode lånevilkår for hybel, en godt betalt deltidsjobb og sparsommelighet klarer jeg å gå med overskudd på rundt 6000 i måneden. 2000 går til BSU, og foreløpig setter jeg bare inn resten av overskuddet på en vanlig sparekonto. Tok en titt på kontioversikten, og ble skuffet da jeg så hvor lite renter jeg faktisk har fått i år. Derfor har jeg vurdert å investere i aksjefond. Har sett på de ulike typene sparekonto i banken min, og de tilbyr en hvor du setter inn et fast beløp i måneden, og får 3,00% rente uavhengig av formue. Kort sagt lurer jeg på om jeg vil kunne forvente bedre avkastning enn dette i aksjefond eller ikke. Jeg er fullt klar over at aksjer har høyere risiko men potensielt høyere avkastning, og trenger ingen leksjon på dette, men hvor ligger likevektslinja? Det er snakk om en lang og fleksibel investeringsperiode (tenker meg å kjøpe bolig når jeg er 30 +- 3 år) og det er kun overskuddet mitt jeg kommer til å investere. Jeg kommer altså ikke til å MÅTTE selge meg ut ved noe tidspunkt, og hvis det er dårlig avkastning en periode kan jeg vente med å realisere aksjene i påvente av bedre tider. Kort sagt, hva ville du ha gjort? Hva er gjennomsnittlig forventet avkastning i aksjefond sammenlignet med sparekonto? EDIT: Det er altså snakk om 4000 kr i måneden. Jeg kommer til å fortsette med BSU og fylle opp de årlige 25 000. EDIT 2: Teller aksjefondsparing som inntekt? Må jeg skatte på aksjegevinst? Endret 15. desember 2013 av Moromannen Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Med såpass lang sparehorisont, men allikevel en plan om å bruke pengene innen oversiktlig tid, ville jeg vurdert kombinasjonsfond. Kombinasjonsfond kombinerer obligasjonsmarkedet som har middels rente med moderat sikkerhet med aksjer med høyere avkastning og høyere risiko. Indexfond kan også vurderes. Forventet avkastning av aksjefond eller kombinasjonsfond vil variere mye i forhold til risikoprofil og sammensetning av fondene. Noen fond har en profil som gjør at de skal ha moderat risiko, de har jevnt over også lav avkastning. Ofte ikke mer enn noen % over bankinnskudd. I tillegg er forventet avkastning vanskelig å vurdere. Sparing teller aldri som inntekt. Aksjegevinst - dvs gevinst fra aksjefond skattlegges ved realisasjon. Renteinntekter fra obligasjoner i kombinasjonsfond skattlegges årlig. Lenke til kommentar
nojac Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Har sett på de ulike typene sparekonto i banken min, og de tilbyr en hvor du setter inn et fast beløp i måneden, og får 3,00% rente uavhengig av formue. Finn deg heller en bedre bank. Santander gir 3,6 % (over 100 000), Nordax 3,95 % (men de har ikke nettbank, så du må bruke brev til uttak) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå