Gå til innhold

DRM-Free GOG.com - løgn?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et DRM infisert spill på GOG.com, den tidligere foretrukne spillbutikken min. Kom over Defcon på deres "DRM-Free holiday sale" og kjøpte dette.

Men det er ikke et DRM-fritt spill. På grunn av dårlig CD-key så blir jeg nektet å spille det, og ved henvendelse til kundeservice så blir jeg bedt om å finne CD-key inne på "mine sider", copy paste den til spillet og så starte opp.

Det betyr at spillet bruker DRM for å ringe hjem til "mor og far" i USA og sjekker CD-key før jeg får spille noe som helst. Altså - DRM.

Utrolig frustrerende å se GOG.com kjøre sellout på oss :-(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DRM er hovedsaklig for å hindre kopiering mens spillet har en "CDkey check" som sjekker at CDkeyen du skriver inn stemmer med deres genereringsalgoritme. Er ingen "ringe hjem til mor og far" opplegg. Du kan fint kopiere spillet videre da det ikke har DRM.

Det med CDkey for multiplayer synes jeg er fair og man kan kanskje kalle det "DRM-light" men det er langt i fra like ille som SecuROM og alt tullet som hindret kopiering av spillfilene.

Endret av fenele
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis spillet er laget fra grunnen opp sånn at det krever en CD-nøkkel før du får starte det i det hele tatt (en ganske antikvarisk løsning som jeg selv aldri har vært borti på GoG), så kan ikke GoG gjøre så mye annet enn å sørge for at det genereres gyldige nøkler til alle som kjøper. Som de jo gjør. Og så vidt meg bekjent kan du fremdeles laste ned setupfilen og flytte den rundt og installere spillet på så mange PC-er du vil når du først får nøkkelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.gog.com/forum/defcon/problem_with_games_having_to_drm

Jeg har ikke tid til å teste og sjekke alt personlig. Denne forumbrukeren benyttes derfor som kilde til at spillet ringer hjem over internett for å teste CD-keyen opp mot arkivet.

My Conclusion: This game has DRM of some sort (authentication server called on every game-start).

GOGs default CD-key fungerer ikke, og de aller fleste trådene på Defcon forumet til GOG.com handler om akkurat denne ikke-fungerende cd-keyen som blir installert med spillet.

Dersom spillet ikke ringer hjem, burde ikke da GOGs default cd-key fungere?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har kjøpt et DRM infisert spill på GOG.com, den tidligere foretrukne spillbutikken min. Kom over Defcon på deres "DRM-Free holiday sale" og kjøpte dette.

Men det er ikke et DRM-fritt spill. På grunn av dårlig CD-key så blir jeg nektet å spille det, og ved henvendelse til kundeservice så blir jeg bedt om å finne CD-key inne på "mine sider", copy paste den til spillet og så starte opp.

Det betyr at spillet bruker DRM for å ringe hjem til "mor og far" i USA og sjekker CD-key før jeg får spille noe som helst. Altså - DRM.

Utrolig frustrerende å se GOG.com kjøre sellout på oss :-(

En CD-key blir brukt til å spille online, og da må du uansett "ringe hjem" til USA for å spille på en server, CD-key eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...