Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skal til rettssak er svært bekymret.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

13.12.2013 midt på dagen rundt kl 15. Sitter jeg og en god kompis av meg og drikker 12 pils hver. Så kommer en venninne av han. Vi drikker i godt lag og har det hyggelig. Så starter jeg på spriten, drikker den tom. Veldig sterkt alkohol påvirket på dette punktet rundt kl 20.00. Tuller, hører på musikk og jeg tør jokker på venninnen. Hun sa klart ifra at det ikke var greit og det respekterte jeg. Drar så en tur på toalettet. Da jeg er ferdig. Blir alt svart. Og jeg sitter i baksetet i en politibil. Ikke skjønner jeg hvorfor.

Da jeg ankommer politi stasjonen klarner jeg og får vite at jeg blir siktet for trusler med kniv. Noe jeg ikke kan huske idet heletatt. Hadde da også havnet i en sloss kamp med kompisen min. Hadde visst nok knust en glass flaske i hodet på ham. Og blir siktet for dette. Og samt har venninnen hans siktet meg for den tør jokkinga som var fleip. Men, at jeg også har holdt kniv om halsen på henne. Og da begynt å sloss med kompisen min.

Alt jeg kan huske fra kvelden før var at jeg skulle på dass og var på vei ut til byen. Så ble det svart og helvete brøt løs.

Jeg lurer på hva jeg burde gjøre. Jeg angrer så klart og kommer ikke til å drikke like mye som jeg har gjort lenger da jeg mister kontrollen. Vil bemerke at jeg går til psykolog timer jevnlig. Tar medisiner. Foreløpig er det ikke funnet noen psykose.

Hva skal jeg gjøre? Hva blir straffen min? Havner jeg i fengsel? Jeg vil ikke i fengsel..

Har også fått besøks forbud fra begge partene.

Jeg vil finne ro med at jeg vet hva som vil skje meg. Dere har mer peiling på dette. Derfor jeg velger å poste dette anonymt.

Setter stor pris på alle svar.

Anonymous poster hash: 30f66...333

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke fått oppnevnt forsvarer?

Jo. Politiet gjorde meg klar på det da jeg var på stasjonen.

Forsto ikke hvorfor jeg skulle trenge det så omtåket som jeg var.

Da jeg ble sent til avhør fikk jeg vite hva som skjedde. Jeg ble satt ut men, valgte å svare helt ærlig og oppriktig på at jeg ikke kan huske noe av det. Spessielt ikke noe kniv. Det er ikke meg. Kjenner meg ikke igjen.

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig er det vesentlig lettere for forsvareren din å gi deg svar på ting du lurer på enn for noen her på forumet, bare.

Dette er første og siste gang jeg skal til rettsak for noe. Siden jeg nå ikke er på politi stasjonen for å rådføre meg. hvor kan jeg gå for å få anskaffet meg en advokat?

Lenke til kommentar

Det er svært ukomfortabelt å sitte og ikke huske/vite hva som skjedde. Dette bør derfor være din første prioritet å finne ut av. Hvis saken ender opp i retten vil du oppleve at påtalemakten fører vitner som husker, og "jeg husker ingenting" er ikke et godt argument i din favør.

Her bør du imidlertid være svært forsiktig. Du er siktet i en offentlig straffesak, og hvis du sier noe feil som kan tolkes slik at du f.eks. truer påtalemaktens vitner kan du fort oppleve at du også blir siktet for å motarbeide rettsvesenet. Jeg vil derfor fraråde deg å oppsøke vitner selv.

Kontakt politiet/påtalemyndigheten og be om å bli satt i kontakt med din forsvarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært ukomfortabelt å sitte og ikke huske/vite hva som skjedde. Dette bør derfor være din første prioritet å finne ut av. Hvis saken ender opp i retten vil du oppleve at påtalemakten fører vitner som husker, og "jeg husker ingenting" er ikke et godt argument i din favør.

Her bør du imidlertid være svært forsiktig. Du er siktet i en offentlig straffesak, og hvis du sier noe feil som kan tolkes slik at du f.eks. truer påtalemaktens vitner kan du fort oppleve at du også blir siktet for å motarbeide rettsvesenet. Jeg vil derfor fraråde deg å oppsøke vitner selv.

Kontakt politiet/påtalemyndigheten og be om å bli satt i kontakt med din forsvarer.

Takker for svaret, skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Er den? Når hørte du sist en kvinne ble anklaget for voldtekt av mann, pga mannen var ruset?

Hvorfor er det liksom relevant? Det er jo ikke jussen som avgjør hva noen anklages for. Det er mange grunner til at slike saker ikke kommer for retten, men at straffebudene er forskjellige er ikke en av dem. Det er sikkert en del fordommer i politiet/påtale, men den viktigste grunnen er nok at menn som blir voldtatt svært sjeldent anmelder det (eller nevner det for noen overhodet).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har da slettes ingen ting med denne saken å gjøre.

Rammes godt av §192 eller §200. I dagens Norge kaller man slikt "voldtekt". Selv om det forsåvidt viser hvor absurd definisjonen er, dog det er en helt annen sak. Ellers er det ingen opplysninger hvilke § som er anvendt av TS. Med tanke på #18 er jeg tilbøylig til å tro at en av de to nevnte § er i aksjon.

Hvorfor er det liksom relevant? Det er jo ikke jussen som avgjør hva noen anklages for. Det er mange grunner til at slike saker ikke kommer for retten, men at straffebudene er forskjellige er ikke en av dem. Det er sikkert en del fordommer i politiet/påtale, men den viktigste grunnen er nok at menn som blir voldtatt svært sjeldent anmelder det (eller nevner det for noen overhodet).

Du som startet momentet å si at loven er kjønnsnøytral, mhp at selvpåført rus ikke er noen unnskyldning. Jeg ser at du er svar skyldig.

Lenke til kommentar

Du som startet momentet å si at loven er kjønnsnøytral, mhp at selvpåført rus ikke er noen unnskyldning. Jeg ser at du er svar skyldig.

Ja. Ordlyden er kjønnsnøytral. Du har ikke vist at loven ikke anvendes kjønnsnøytralt, og har heller ikke kommet med noen rettskilder som støtter et slikt syn. Det er du som ønsker å vise at loven tolkes på tvers av ordlyden, så vær så god. Jeg venter i spenning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...