Gå til innhold

I Portugal døde 13 mennesker av overdose i fjor. I Norge var tallet 246.

Kazuo

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/verden/narkosuksess-i-portugal-redder-liv-1.11418206

Joao Castel-Branco Goulao burde få de største æres prisene verden har..

Imens sitter vi her i ignorant møkka landet Norge å straffer alle narkomane istedet for å gi dem innføring i helsevesenet fra starten..

En person i Norge som prøver ut narkotika blir møtt med glattcella, skremsel propaganda samt bøter / fengsel istedet for forståelse, hjelp og et system som tar vare på den/de..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.nrk.no/verden/narkosuksess-i-portugal-redder-liv-1.11418206

Joao Castel-Branco Goulao burde få de største æres prisene verden har..

Imens sitter vi her i ignorant møkka landet Norge å straffer alle narkomane istedet for å gi dem innføring i helsevesenet fra starten..

En person i Norge som prøver ut narkotika blir møtt med glattcella, skremsel propaganda samt bøter / fengsel istedet for forståelse, hjelp og et system som tar vare på den/de..

For å ikke glemme at selv den minste besittelse gir deg betinget fengsel og evige prikker på rulleblad, i Norge.

Narkotikaproblemet er så tabubelagt på grunn av nulltoleransen, og sprøytenarkomane er jo de svakeste, så det skal mye til for at politikken endres uansett resultatene vi ser i Portugal.

..håpløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dette er veldig vanskelig politikk å få igjennom. Men at dette er fremtiden, det er jeg overbevist om.

All narkotika burde vært lovlig.

Jeg er for avkriminalisere all narkotika samt legalisere egent bruk, folk må få en konsekvens hvis politiet møter på dem i en situasjon som tilsier at de ikke er på riktig plass i livet som eks bedriver krim eller misbruk, som eks innkalles til møte som i Portugal der et beredt helsevesen står klare til å bistå brukeren om han/hun trenger det..

Å rett ut gjøre det lovlig vil jeg mene utifra min kunnskap om dette være skadelig for samfunnet pr idag, selvsagt kan tankegangen til den generelle befolkningen endre seg til at dette kan fungere men pr idag ser jeg ikke at noe sånt vil fungere i Norge, vi i Norge har som vane ta oss friheten men ikke ansvaret..

Med tiden vil dette endre seg, men man må starte et sted, Portugal startet et sted og se hvor de er nå..

Folk husker ikke så langt tilbake men tidlig 90tallet utover hadde Portugal et EKSTREMT problem med narkotika da spesielt heroin, langt verre en Oslo noen gang har hatt, så at de fiksa det er så gromt med mangel på et bedre ord, de har bevist hva som funker, Portugal er ikke unike som folk, dette vil funke i alle vestlige land..

Politikere i Norge vil heller se flere mennesker dø istedet for å sette ego sitt til side og innse at det som er idag IKKE funker å at noe nytt må prøves..

Man kaller NOKAS ranerne kriminelle, hva er da de på stortinget ? som lar flere 100talls mennesker dø vært år ? kan de virkelig unnskylde seg med ignoranse ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et gammelt argument, men med lovligjøring fjærner man økonomiske insentiver for bakmenn. I stedet for å finansiere terrorisme, kan folk gi pengene til den norske stat. I tillegg får brukeren et helt rent stoff, fritt for farlige midler som blir brukt til å kutte dopet med. Noe av de enorme summene dette ville generert for den norske stat burde så gå til kunnskapsformidling rundt narkotikabruk, som jeg mener er det eneste som virker for å få ned dødsfall og avhengighet. Det funket som faen på tobakk, i hvert fall. Forbud veit vi at ikke fungerer, så jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsetter med det.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et gammelt argument, men med lovligjøring fjærner man økonomiske insentiver for bakmenn. I stedet for å finansiere terrorisme, kan folk gi pengene til den norske stat. I tillegg får brukeren et helt rent stoff, fritt for farlige midler som blir brukt til å kutte dopet med. Noe av de enorme summene dette ville generert for den norske stat burde så gå til kunnskapsformidling rundt narkotikabruk, som jeg mener er det eneste som virker for å få ned dødsfall og avhengighet. Det funket som faen på tobakk, i hvert fall. Forbud veit vi at ikke fungerer, så jeg skjønner ikke hvorfor vi fortsetter med det.

selvsagt, men må starte et sted..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot at det er strenge regler mot distribusjon og bruk av narkotika. Tolket det også slik av reportasjen at gjengangere i Portugal måtte velge å inngå en avtale om behandlingsopplegg, eller godta bøter og straff. Portugal har med andre ord ikke legalisert noe som helst, men har vel en mykere og mer pragmatisk tilnærmering med hensikt i å putte ressursene på å hjelpe folk istedenfor å straffeforfølge alle misbrukere. For eksempel, de mener det er bedre at folk røyker heroin enn å skyte den. Og det er bedre at folk bruker metadon enn at de røyker heroin. Og det beste er naturligvis om misbrukerne blir helt friske. Men det nestbeste er at følgende av misbruket blir så lave som mulig.

I Norge har vi ingen nyanser. Misbruk skal straffes til folk tar til fornuften. Det er ett "de svakes og kriminelles problem". Nissenårge.

Lenke til kommentar

Norge er hykleriets høyborg. Det er egentlig nytteløst i det hele tatt å diskutere med en slik ryggmargsbasert og provinsiell odels- og prektighetskultur som den norske. Det norske samfunnet er latterlig selvhøytidelig og dopet på naturressurser.

Endret av kuytdckgtc
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke noe i mot at det er strenge regler mot distribusjon og bruk av narkotika. Tolket det også slik av reportasjen at gjengangere i Portugal måtte velge å inngå en avtale om behandlingsopplegg, eller godta bøter og straff. Portugal har med andre ord ikke legalisert noe som helst, men har vel en mykere og mer pragmatisk tilnærmering med hensikt i å putte ressursene på å hjelpe folk istedenfor å straffeforfølge alle misbrukere. For eksempel, de mener det er bedre at folk røyker heroin enn å skyte den. Og det er bedre at folk bruker metadon enn at de røyker heroin. Og det beste er naturligvis om misbrukerne blir helt friske. Men det nestbeste er at følgende av misbruket blir så lave som mulig.

I Norge har vi ingen nyanser. Misbruk skal straffes til folk tar til fornuften. Det er ett "de svakes og kriminelles problem". Nissenårge.

Mye Korrekt i det du sier , man må ha konsekvenser ved misbruk eller krim som skjer utifra et misbruk uansett hva stoff som ligger bak..

Legalisere blir utopia tankegang men selvsagt en god tanke..

Lenke til kommentar

WHY?

Fordi staten ikke har noe med hva du og jeg putter i vår egen kropp.

Staten eier ikke oss. Vi er ikke statens eiendeler. Eller mer korrekt: Staten og menneskene i den, har intet med hva voksne mennesker bruker av rusmiddler.

En som røyker hasj eller setter en heroinsprøyte initierer ikke tvang mot andre, han skader bare seg selv. Staten har intet med dette å gjøre. Om staten skulle ha gjort noe i denne sammenhengen, så ville det vært å tilby hjelp og avrusning. Ikke sette politiet til å arrestere dem.

Og legaliserer man det, så blir man kvitt en hel massevis av den mer alvorlige kriminaliteten i samme slengen, og man svekker de kriminelle miljøenes intektkilder, osv osv... Og man får renere og tryggere dop enn det som selges på gata. Man får mindre overdoser. Og det blir mindre bruk totalt sett.

Det vil ikke lenger være like "spennende" heller....

Lenke til kommentar

Fordi staten ikke har noe med hva du og jeg putter i vår egen kropp.

Staten eier ikke oss. Vi er ikke statens eiendeler. Eller mer korrekt: Staten og menneskene i den, har intet med hva voksne mennesker bruker av rusmiddler.

En som røyker hasj eller setter en heroinsprøyte initierer ikke tvang mot andre, han skader bare seg selv. Staten har intet med dette å gjøre. Om staten skulle ha gjort noe i denne sammenhengen, så ville det vært å tilby hjelp og avrusning. Ikke sette politiet til å arrestere dem.

Og legaliserer man det, så blir man kvitt en hel massevis av den mer alvorlige kriminaliteten i samme slengen, og man svekker de kriminelle miljøenes intektkilder, osv osv... Og man får renere og tryggere dop enn det som selges på gata. Man får mindre overdoser. Og det blir mindre bruk totalt sett.

Det vil ikke lenger være like "spennende" heller....

Det høres ut som en veldig enkel suksessoppskrift. En løsning som er løsningen over løsningen. Men problemet er når man roter til kroppen sin forventes det at staten skal rydde opp og gi behandling til deg på psykiatrisk klinikk, og finne fosterhjem til barna dine. Og deretter dekke NAV-penger og løfte deg på plass igjen. Rusmisbruket er samfunnets problem i høyeste grad fordi det koster så enormt mye både for den enkelte og utregnet i kroner og skatteører.

Om staten ikke skal ta noe ansvar for hva du putter i deg, må man nesten tåle at staten ikke nødvendigvis stiller med alle midler den dagen du behøver hjelp. Eventuelt må narkotikaen skattes så stygt at de som er misbrukere dekker statens utgifter på egen maskin. Men penger kan ikke erstatte de menneskelige lidelsenen.

Litt filosofisk spørsmål her. Hvorfor vi bruke kroppen som forsøkslabb?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en veldig enkel suksessoppskrift. En løsning som er løsningen over løsningen.

Nei. Jeg mener det er moralskt galt av staten å bestemme over voksne mennesker når det kommer til hva den voksne kan spise av mat, og hvilke ting vedkommende kan ruse seg på.

Men problemet er når man roter til kroppen sin forventes det at staten skal rydde opp og gi behandling til deg på psykiatrisk klinikk, og finne fosterhjem til barna dine.

Det er ikke statens ansvar å rydde opp i sånt. Barnevernet kan selvsagt ta fra barnet og skaffe det noen andre foreldre. Poenget er uansett at fengselsstraff og bøter ikke hjelper på dette problemet, det blir bare dyrere av å gjøre det slik, og umoralsk

Og deretter dekke NAV-penger og løfte deg på plass igjen. Rusmisbruket er samfunnets problem i høyeste grad fordi det koster så enormt mye både for den enkelte og utregnet i kroner og skatteører.

Og det er dyrere om det er ulovlig. Det blir en større kostnad for samfunnet som helhet når det er ulovlig.

Om staten ikke skal ta noe ansvar for hva du putter i deg, må man nesten tåle at staten ikke nødvendigvis stiller med alle midler den dagen du behøver hjelp.

Riktig! Og med det tror jeg det vil føre til mindre bruk av narkotika.

Eventuelt må narkotikaen skattes så stygt at de som er misbrukere dekker statens utgifter på egen maskin. Men penger kan ikke erstatte de menneskelige lidelsenen.

Litt filosofisk spørsmål her. Hvorfor vi bruke kroppen som forsøkslabb?

Jeg er avholdsmann, og ruser meg ikke engang på koffein fordi det skaper ubalanse og irritasjon i kroppen. Jeg gjør ikke det. Men jeg har heller ikke noe med hva andre gjør. Jeg kan ikke nekte deg å drikke alkohol for eksempel. like lite mener jeg at staten har rett til det. Staten er bare en opphopning av maktmennesker. Mennesker som ønsker å bestemme på andres vegne, og bestemme over andre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...