NatroN Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Heisann folkens. Jeg sitter å lurer på om jeg skal oppgradere GPU. Jeg sitter dog veldig fast på om jeg skal vente på Maxwell, eller kjøpe et skikkelig kort nå, som jeg kan kjøre i SLI når prisen dropper og behovet melder seg. Argumentene mine er følgende: - Maxwell vil ikke bli solgt på 20nm til å begynne med uansett, så hvor stor forskjell vil det da være på 880 GTX kontra 780 Ti? (Begge på 28nm arkitektur) - Hva vil den nye arkitekturen gjøre for kortet? Såvidt jeg klarer å forstå: Flere transistorer, mer kraft = mer varme og strømforbruk. - Siden 20nm vil bli en ny generasjon med kort, kan vi nok forvente et sprang i ytelse, men jeg er heller tvilsom på om dette spranget vil komme med de første utgavene av kortene. Så ventetiden til kortene som virkelig utnytter teknologien er muligens MYE lenger!? Så, klarer noen å forklare meg hva den faktiske forskjellen mellom generasjonene er? Eventuelt komme med innspill på hva dere ville gjort. Vente et år +, eller bytte nå og heller kjøre SLI når behovet skulle melde seg. TL;DR Hva er egentlig forskjellene mellom 20nm arkitektur og 28nm, og hva vil det gjøre med Nvidias kommende 800 serie sammenlignet med 780 Ti? NatroN Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Det er litt tidlig å si om neste Generasjon med Nvidia vil gi store ytelseforbedringer i forhold til dagens generasjon om man skal produsere brikkene på samme die size og samtidlig holde prisen på et ok nivå. I korte trekk så tror jeg det kan være lurt å ikke forvente så alt for mye og heller vente på 9xx om du allerede sitter på et 780ti , sitter du på et enda eldre skjermkort feks 5x eller 6x så er det på tide å oppgradere og da kan 8x serien bli et godt valg. Ytelsemessig har jeg ingen aning hva det lander på, men trolig en 15 - 25% økning i ytelse kan være mulig. Edit : Min personlige antagelse er at 20nm kortene om de blir tilgjengelige i 2014 vil dukke opp omtrent etter sommeren , kan være at man får et papirslipp (fra både Amd / Nvidia ) før denne tid, men for oss vanlige dødelige vil nok kromkortene dukke opp ca da. Rent teknisk vil jeg også anta at de har noen forbedringer (det spekuleres i at Amd vil prøve å kontre Nvidia sin anti-hakking teknologi ) som ikke bare går på DirectX og OpenGl men også av andre typer som en finpusset Mantle både software og hardwaremessig (skjermkortene vil kunne dra bedre nytte av denne hos Amd og kanskje også Nvidia) eller eventuelt Nvidia sitt svar på Mantle. Enkelt og greit, det kan være lurt å vente... Endret 14. desember 2013 av Malvado Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Det er litt tidlig å si om neste Generasjon med Nvidia vil gi store ytelseforbedringer i forhold til dagens generasjon om man skal produsere brikkene på samme die size og samtidlig holde prisen på et ok nivå. I korte trekk så tror jeg det kan være lurt å ikke forvente så alt for mye og heller vente på 9xx om du allerede sitter på et 780ti , sitter du på et enda eldre skjermkort feks 5x eller 6x så er det på tide å oppgradere og da kan 8x serien bli et godt valg. Ytelsemessig har jeg ingen aning hva det lander på, men trolig en 15 - 25% økning i ytelse kan være mulig. SItter på et 560 Ti for øyeblikket, så en oppgradering begynner å bli nødvendig. Så du mener 880 GTX vil gi en sannsynlig økning på 15-25% i forhold til 780 Ti, men det beste valget vil være et 780 nå, for så å oppgradere om 2-3 år når 900-serien kommer? Har du noe kjennskap til 20nm arkitekturen? (Hva de faktiske forskjellene er) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) SItter på et 560 Ti for øyeblikket, så en oppgradering begynner å bli nødvendig. Så du mener 880 GTX vil gi en sannsynlig økning på 15-25% i forhold til 780 Ti, men det beste valget vil være et 780 nå, for så å oppgradere om 2-3 år når 900-serien kommer? Har du noe kjennskap til 20nm arkitekturen? (Hva de faktiske forskjellene er) Et 780 ti er ikke det mest gunstigste kortet når det gjelder Pris / ytelse , husker ikke i farta om det var et standard 780 eller et superclocked et som kom best ut men dette kan du jo sjekke ut. Jeg hadde i alle fall ikke kjøpt Titanium. 20nm arkitekturen die size er jo ren krymping som betyr at man igjen har mindre strømforbruk og kan ha langt større antall transistorer per Gpu. Teknisk sett så er man litt usikker på hvor langt man kan gå ned i die size før problemene blir såpass omfattende at man ikke lenger kan bruke krymping for å øke ytelsen på brikkene , dette har med elektron lekkasje , men det ser ut som det lar seg gjøre å komme seg ned mot 14nm / 8nm ca før dette blir et enormt problem (selv om det fortsatt ikke er så veldig lett å få ting til å fungere). Om du kan vente så er jo garantert det beste valget et 8xx kort , men er du lei av å vente så kjøper du nå et kort som passer til lommeboka di og som gir deg både de funksjonene og den ytelsen du er etter , kan være greit å sjekke hvilke spill man kommer til å spille også og hvilken skjermkortprodusent som kommer best ut der , men er du "fastlåst" til Nvidia så kjøper du fra dem. Sitter selv på et urgammelt 4870 kort her som må pensjoneres snart så jeg kommer trolig til å ta et valg neste år, mine valg kommer til å fokusere på høyest mulig ytelse per watt og krone, så da vil det bli spennende med 20nm generasjonen. Edit : Når det gjelder selve spesifikasjonene på neste Generasjon arkitektur til Nvidia og hva de kommer av med forbedringer har jeg ikke lest noe spesifikt. Endret 14. desember 2013 av Malvado Lenke til kommentar
blinc Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 I forbindelse med 290x lanseringen, ble det hevdet fra AMD at 28nm var bedre enn 20nm for høy klokke. Skal jeg tippe tror jeg det har med thermal density å gjøre. Man har også sett thermal density problemet i praksis i de siste årene med cpu. Med 45nm var det ingen problemer å holde 240w i sjakk. Med 22nm er 150w problematisk med normale kjølere(som f.eks H100i). Fremtidens skjermkort tror jeg ikke vil ha høyere clock enn idag, men flere og flere kjerner. Maxwell skal fortsette trenden med mer ytelse pr watt, og det er helt nødvendig. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Neida, jeg er fulstendig klar over at 780 Ti på ingen måte gir mest ytelse per krone, men det vil la meg beholde et kort lenger før jeg MÅ bytte, eller eventuelt kjøre to GPU i SLI. Du nevnte 770 GTX, men dette er ikke fult så interessant da kortet er basert på GK104 og ikke GK110. Jeg klarer dog ikke å finne noen forskjell mellom 780 og 780 Ti... Er det kun fabrikk klokket? I så fall, vil jeg da kunne kjøpe 780 og klokke kortet selv? Jeg er helt enig, 800-serien vil nok være bedre når den kommer, og jeg tror prisen vil ligge cirka der 780 Ti ligger i dag. Det jeg redd for, er at ytelsen i førstegenerasjons 800-serie vil ligge mye lavere enn sitt maksimale potensiale, da fordi 20nm vil komme senere. Jeg ønsker ikke å føle at jeg kjøpte katta i sekken med førstegenerasjonskortet. Kan vi da konkludere med at det beste valget, mtp at jeg har 560 Ti i dag, er å innvestere i et 780 (Ti?), eller har dere flere kloke innspill å komme med? Eventuelt andre tips til kort er det bare å komme med Takk Lenke til kommentar
blinc Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Kjøp 780Ti. Tror du neppe vil bli veldig skuffet over det kortet, selv etter 800-serien har kommet. Lenke til kommentar
-CerN- Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Personlig har jeg tenkt til å vente på Maxwell 20nm. Sitter på to stykk 580 i SLI, så føler det holder en stund til, selv om jeg merker mangelen på VRAM. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Ok, da tror jeg at jeg lander på et 780 Ti. Da er det kun et spørsmål igjen: Er det nødvendig å kjøpe et med produsentens kjøling, eller holder det med Nvidias standard mono-vifte? Prisforskjellen er ikke ekstrem, men ei kroner her og ei kroner der blir to kroner totalt Kan legge til at all kabling er strukturert og luftflyten er meget god i toweret. Har også støvfilter i front, så temperaturen vil jeg påstå er lavere enn gjennomsnittet. -CerN- - Ja, jeg skulle gjerne gjort dette selv, men da jeg kun har et kort, og det er dårligere enn et av dine alene, føler jeg at et år (pluss minus) er lenge å vente. Gleder meg litt på dine vegne da, for jeg har virkelig troa på Nvidia fremover! Endret 14. desember 2013 av NatroN Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Jeg hadde så absolutt kjøpt skjermkort med tredjepartskjøler. Personlig liker jeg Asus sine kort ettersom de kjøler godt og er stillegående. Men MSI og Gigabye er omtrent like god, for å nevne dem. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Kjøp 780Ti. Tror du neppe vil bli veldig skuffet over det kortet, selv etter 800-serien har kommet. Å kjøpe 780 Ti fordi det "varer lengst" er omtrent like fornuftig som å kjøpe en BMW M5 og tenke at du slipper å bytte bil på et par år fordi den har kraftigere motor... GTX 780 Classified er umerkbart tregere enn et GTX 780 Ti og koster betydelig mindre. Fremtidssikring på PC-fronten er å ha penger på konto for oppgraderinger når det trengs, ikke å kjøpe det kraftigste som finnes. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Å kjøpe 780 Ti fordi det "varer lengst" er omtrent like fornuftig som å kjøpe en BMW M5 og tenke at du slipper å bytte bil på et par år fordi den har kraftigere motor... GTX 780 Classified er umerkbart tregere enn et GTX 780 Ti og koster betydelig mindre. Fremtidssikring på PC-fronten er å ha penger på konto for oppgraderinger når det trengs, ikke å kjøpe det kraftigste som finnes. Komplett har et EVGA 780 Classified, koster hele 1500 mindre. Det er nemlig jeg lurer på: Hva er den faktiske forskjellen på 780 og 780 Ti? Er det nøyaktig samme hardware, men fabrikklokket? Endret 14. desember 2013 av NatroN Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Komplett har et EVGA 780 Classified, koster hele 1500 mindre. Det er nemlig jeg lurer på: Hva er den faktiske forskjellen på 780 og 780 Ti? Er det nøyaktig samme hardware, men fabrikklokket? 780 Ti har tre ekstra SMXer i GK110-GPUen aktivert og kjører høyere klokkefrekvenser på kjernen og minnet, i teorien tilsier det 25% mer shading-ytelse ved samme klokkefrekvens mens i praksis stiger ytelsen med ca 10% med samme klokkefrekvens. Antallet ROPs og minnebussbredde er likt mellom de to produktene. Classified når litt mer enn 10% høyere klokkefrekvenser enn et standard 780 Ti, og derfor er 780 Ti et totalt meningsløst produkt inntil 780 Ti Classified kommer på markedet. Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 780 Ti har tre ekstra SMXer i GK110-GPUen aktivert og kjører høyere klokkefrekvenser på kjernen og minnet, i teorien tilsier det 25% mer shading-ytelse ved samme klokkefrekvens mens i praksis stiger ytelsen med ca 10% med samme klokkefrekvens. Antallet ROPs og minnebussbredde er likt mellom de to produktene. Classified når litt mer enn 10% høyere klokkefrekvenser enn et standard 780 Ti, og derfor er 780 Ti et totalt meningsløst produkt inntil 780 Ti Classified kommer på markedet. Hva med et standard 780 mot et Classified? Der kan jeg spare 500 kroner til på et Gigabyte kort med Windforce kjøling. Ville du vurdert det? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Hva med et standard 780 mot et Classified? Der kan jeg spare 500 kroner til på et Gigabyte kort med Windforce kjøling. Ville du vurdert det? Du taper en 10% ytelse ved å ikke gå for Classified, du gjør ikke noe feil uansett der i min bok. For å faktisk merke forskjell i ytelse må det være snakk om nærmere 30-40% forresten Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. desember 2013 Et lite regnestykke: 780 Ti: 5899,- (34% dyrere enn Classified, 10% bedre) 780 Classified: 4395,- (7% dyrere enn 780, 10% bedre) 780 GTX: 4099,- (44% billigere enn Ti, 20% dårligere) Ytelse pr krone gir Classified en knepen seier over 780 GTX. Etter timesvis med forumlesning, googling og hjelp fra dere her inne, lander jeg på en av de to kortene. Tusen takk for all hjelpen samtlige har kommet med! Setter saken til løst! Ha en flott natt videre, og God Jul! Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 15. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 15. desember 2013 Et lite regnestykke: 780 Ti: 5899,- (34% dyrere enn Classified, 10% bedre) 780 Classified: 4395,- (7% dyrere enn 780, 10% bedre) 780 GTX: 4099,- (44% billigere enn Ti, 20% dårligere) Ytelse pr krone gir Classified en knepen seier over 780 GTX. Etter timesvis med forumlesning, googling og hjelp fra dere her inne, lander jeg på en av de to kortene. Tusen takk for all hjelpen samtlige har kommet med! Setter saken til løst! Ha en flott natt videre, og God Jul! Si i fra hvor høyt du klarer klokke det da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå