Krantzazz Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hei Har et ganske enkelt spørsmål som jeg lurte på; Jeg har en Audi 100 2.3E 1991 modell som jeg har lurt på å montere et sportluftfilter i, men jeg har hørt at det ikke er noen vits i pga at desse bilene har "elektronisk luftinntak", og at det derfor ikke vil gi noen ekstra effekt hvis jeg monterer et bedre luftfilter. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette, eventuelt forklare litt grundigere? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Nja? ca. 1-2 HK kan bli til hvis alt annet stemmer. Lite å henta med andre ord. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Du vil tjene mer på å hive ut reservehjulet. Lyden vil imidlertid bli et lite hakk mer hissig, om det er ønskelig. Endret 14. desember 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
Indian Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 En sportsfilter som suger inn varmluft fra motorrommet er nullverdt. Det blir bedre med originalfilter og bytte til K&N innsats. Kaldluft ekspanderer mer og gir mere krefter. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hva er du ute etter egentlig? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 En sportsfilter som suger inn varmluft fra motorrommet er nullverdt. Det blir bedre med originalfilter og bytte til K&N innsats. Kaldluft ekspanderer mer og gir mere krefter. + at det blir noe bedre gjennomstrømning, ergo en aning bedre fyllingsgrad for motoren. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Tja, jeg har testa litt på rulla, forskjellige filtre kan utgjøre litt, men ikke mye. Cossiefrosken min henta vel en 1-2% mer effekt uten luftfilter, standard filterhus og lufttilgang. Ingen "powerfilter" flower bedre enn en tom filterboks. Ser for meg å hente enda litt mer ved å modifisere lufttilgangen til filterhuset. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Han her har testet forskjellige filtre: http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm Jeg hadde engang link til en bedre test, men finner den desverre ikke igjen. For min del kan andre få bruke slike "sportsluftfiltre", ikke jeg Edit: Mulig jeg fant igjen linken likevel: http://www.nicoclub.com/archives/kn-vs-oem-filter.html Endret 16. desember 2013 av PL610 Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 (endret) Stort sett det eneste du kan gjøre for å få litt mer "futt" i 2.3E, uten å operere hele motoren, er å skifte kamaksel. Det gir ca +18HK. Kamaksel, 270 ca 4000,- kr Du kan lese litt mer om trim av 2.3E her: http://www.bilforumet.no/topic/262598-272-trimkam-i-23e-10v/ -- Hvis det er mer lyd du er ute etter, så kan du sveise inn rør istedet for kat, borre hull i filterkassa på inntaksiden, skifte ut potte+enderør. Endret 19. desember 2013 av FBEN Lenke til kommentar
Krantzazz Skrevet 16. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2014 Hei igjen og takk for alle svar. Er en god stund siden jeg spurte, og jeg har ikke lagt merke til at folk har svart i denne tråden Det jeg egentlig var ute etter var ikke mer lyd, siden jeg er godt førnøyd allerede. Det jeg var ute etter var en detaljert forklaring på hvorfor man ikke kunne montere et sportluftfilter på denne motoren. Har nå i ettertid fått en forklaring på hvorfor av en bilmekaniker. Er ikke så teknisk begavet selv, men det var noe med at luftfilterboksen var kombinert med noe tenningsgreier.. Uansett, da blir det vel sikkert bytte av kam som blir løsningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå