bl0nd1 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Da tok bilen min kvelden for godt. Først startet det med girspaken røyk, den står i fjerde gir og selve girspaken er laus og dingler. Deretter fungerte plutselig ikke speeden så stoppet midt på veien, klarte heldigvis å trille inn i en busslomme. Den vil ikke starte mer nå, kun lys som fungerer. Noen som har peiling på hva det kan være siden den ikke vil starte mer. Batterilampe lyste ikke. Har i grunnen bare hatt problemer med denne bilen innen utgang av første uke. Har hatt kontakt gjevnlig med selger som sier han skal betale for feil på bilen. men det blir aldri gjort. Han er plutselig opptatt hver gang det skal fiskese noe eller så glemmer han dette og ikke alltid han gidder å svare. Men har i tillegg fått vite at bilen har enormt oljeforbruk som ikke selger oppgav før jeg kjøpte den og heller ikke etterkant, det fikk jeg vite fra et tidligere verksted jeg ringte til. Dvs oljen er skrapa tom når den har kjørt rundt 1000 km. Det har også oppstått innvendig rust i eksosrør som har gjort at det lekker eksos fra et mikroskpisk hull og bilen stinker døden. Jeg har tatt opp tlf samtaler hvor selger bekrefter div ting som skal fikses men ikke blitt oppfulgt. I går når det siste hendte sa jeg at jeg ville heve kjøpet, men det kom ikke på tale. Jeg prøvde bilen og sjekket alt som skal sjekkes før bilkjøp. Vet at loven forteller at selger kan fiske bilens mangler/feil som er betydelig for kjøp og for bilens sikkerhet som oppstår innen 6måneder så lenge det ikke er slite deler.I annonsen stod det blant annet at gir og motor er ok, de to tingene fungerte jo i halvannen måned, så vil ikke si de var ok, de var ræva. Noen tips og råd jeg kan få gjort, vil ha pengen tilbake og er rett og slett drittlei hele bilen Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hva slags bil er det da? Hva betalte du? Man får ofte hva man betaler for, og når man kjøper bruktbil i lavere prisklasser, er det et sjansespill. Du har i utgangspunktet en tynn sak, bilen kan godt hva fungert som den skulle da du kjøpte den, og feilene kan ha oppstått i ettertid. Å heve kjøpet er svært usannsynlig. Eksoslekkasje er ingen grunn til at bilen skal lukte innvendig. Lenke til kommentar
bl0nd1 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Er en golf 4 til 14000kr, prutet ned fra 18000 + omreg. Selgern sa bilen var ok og ingen feil, og oppdaget heller ingen når jeg var og undersøkte den sammen med en tredjepart. Når jeg var på bilmekanisk sted sa bilmekanikerern at bilen har mest sansynelig vært i en kollisjon, siden dører på bilen er defekter. De åpnet og lukket greit igjen når jeg prøvde bilen. Når jeg startet bilen på morgenkvistet når den fungerte, var det ikke bilen som startet, men låsen gikk og å ned. Han også lyvd om kilometerstand og skifting av registerreim. Om selger hadde sakt ifra om alle feilene hadde jeg ikke kjøpt bilen. Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Halloo hva forventer du egentlig når du betaler bare 14000,- er jo latterlig. En bra Sony tv W9 serien koster jo ca det. Får ikke bil for de penga, spar heller og kjøp til du har over 100 000,-. Her er det jo du som har rota og golf å greier. 2 Lenke til kommentar
hean Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Halloo hva forventer du egentlig når du betaler bare 14000,- er jo latterlig. En bra Sony tv W9 serien koster jo ca det. Får ikke bil for de penga, spar heller og kjøp til du har over 100 000,-. Her er det jo du som har rota og golf å greier. Man kan forvente en bil som står til beskrivelsen uansett hva man betaler.... enkelt å greit!! 8 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Når jeg var på bilmekanisk sted sa bilmekanikerern at bilen har mest sansynelig vært i en kollisjon, siden dører på bilen er defekter. Når jeg startet bilen på morgenkvistet når den fungerte, var det ikke bilen som startet, men låsen gikk og å ned. Han også lyvd om kilometerstand og skifting av registerreim. Hev kjøpet med grunnlag i feilaktige opplysninger fra selger. Kjøp bil med NAF-test, hva er to tusenlapper i utlegg egentlig? Halvparten av et verkstedbytte av skiver og klosser, for å svare på mitt eget retoriske spørsmål... 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Halloo hva forventer du egentlig når du betaler bare 14000,- er jo latterlig. spar heller og kjøp til du har over 100 000,-. Vet ikke din alder, men det har du greid selv med eget arbeide? Hvis ikke var det blærete sagt, eller du driter kanskje penger? Uansett kjøpesum har man krav på en viss ærlighet fra selger. 4 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har forrige eier brukt denne bilen lenge? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har forrige eier brukt denne bilen lenge? Ja, absolutt noe man bør sjekke før kjøp. Nå for tiden er det lettvint å finne ut av, siden man finner info. på kjøretøyopplysningen hos Statens Vegvesen. Fremkommer det at bilen ble registrert på selger kort tid i forveien, så vær på vakt. Generellt, ikke kjøp bil i den prisklassen hvis selger ikke har hatt bilen mist 5-6 år, helst lenger. Er det en del gjengangere blant selgere som åpenbart samarbeider ved å "selge" bilene seg i mellom, før den tilslutt selges på finn.no Juks og fanteri forgår i alle prsiklasser og noen har spesialisert seg på de rimeligste også. Det kjøpes opp huggebiler og delebiler for noen få tusenlapper som siden selges som "i god stan" og "nettopp byttet registerrem" etc. Lenke til kommentar
bl0nd1 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Takk for svar. Det ved jeg ikke om bileier har. Naf test har jeg hørt mye forskjellig om både negativt og positivt. Dette var mitt første bilkjøp og har student økonomi, så jeg kan desverre ikke kjøpe en bil til 100.000kr. Og en golf hadde jeg ønsket meg lenge, men igrunnen en som varte litt lengre. Men, da ble man en erfaring rikere. Fra dag en har han lovet å fikse tilbake til orginalt turbo utstyr og det er ennå ikke blitt gjort. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det ved jeg ikke om bileier har. kan du sjekke her http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Kontrollfrist deretter klikker du Se flere opplysninger om kjøretøyet > "registrert første gang på eier" Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Fra dag en har han lovet å fikse tilbake til orginalt turbo utstyr og det er ennå ikke blitt gjort. Vet jeg gjentar meg selv, men... Sikt mot heving av kjøp. Det er i alle fall mitt råd, det virker som du har en bil som kan by på økonomiske utfordringer. Jeg ville godtatt delvis tilbakebetaling, altså med noe fradrag for den bruken du har hatt. Ang. NAF-test... En kjøpstest av typen Komplett er kanskje det beste produktet NAF har for en bilkjøper, der får du rådgivning rundt pris (som da må opplyses om før test) og om kjøpet i det heletatt anbefales. Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Har sjekket litt på finn hva angår priser, du sier ikke noe om årsmodell, men det er stort sett golf 2 og 3 som finnes i den prisklassen med svært få unntak. Det vil si at utifra prisen må du forvente at bilen ikke er i en god stand. Bevisene her vil gå på om eier visste om problemene eller ikke i forkant. Så du har nok en VELDIG tynn sak her dessverre, og skal du i det hele tatt komme noen vei med en selger som ikke svarer deg, har jeg bare et tips. Forliksrådet. Sjøl kjøpte jeg en 2000 modell VW Polo til 4000,- utifra prisene på finn så ligger denne bilen mellom 20 og 30 000,- normalt sett. Altså kan jeg ikke forvente at min bil er like bra som disse. Og nå var jeg klar over de feil og mangler som fulgte med bilen siden jeg kjøpte den av en kamerat. Nå har jeg snart kostet på bilen ca 15 000,- og har da en bil i god stand. Ergo en bil som ligger på samme prisnivå som de på finn. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Han også lyvd om kilometerstand og skifting av registerreim. Uansett pris er ikke løgn om kilometerstand og reg.reim akseptabelt. Hva slags løgn? Lenke til kommentar
Termograføren Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Snakker vi her om bevis eller påstand? Kan jo være selger bare videreformidler hva tidligere eier har sagt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) Har sjekket litt på finn hva angår priser, du sier ikke noe om årsmodell, men det er stort sett golf 2 og 3 som finnes i den prisklassen med svært få unntak. Det vil si at utifra prisen må du forvente at bilen ikke er i en god stand. Bevisene her vil gå på om eier visste om problemene eller ikke i forkant. Så du har nok en VELDIG tynn sak her dessverre, og skal du i det hele tatt komme noen vei med en selger som ikke svarer deg, har jeg bare et tips. Forliksrådet. Sjøl kjøpte jeg en 2000 modell VW Polo til 4000,- utifra prisene på finn så ligger denne bilen mellom 20 og 30 000,- normalt sett. Altså kan jeg ikke forvente at min bil er like bra som disse. Og nå var jeg klar over de feil og mangler som fulgte med bilen siden jeg kjøpte den av en kamerat. Nå har jeg snart kostet på bilen ca 15 000,- og har da en bil i god stand. Ergo en bil som ligger på samme prisnivå som de på finn. Feil!!!!!!! Man skal forvente at en bil er i den stand som selger forteller. I prisområde 15-20 K kan man forvente å få en teknisk god bil fra 90-tallet. Endret 15. desember 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Feil!!!!!!! Man skal forvente at en bil er i den stand som selger forteller. I prisområde 15-20 K kan man forvente å få en teknisk god bil fra 90-tallet. Nei, det er ikke feil. Det er helt riktig faktisk. Man må regne med at en bil som selges til 20% av prisen, faktisk har noen feil. Konkrete opplysninger, som "Jeg byttet registerrem for 2000 km siden" må stemme, eller være i nærheten i alle fall. Men når man betaler 14000,- for en Golf IV, må man anta at det er i billigste laget. I prisområde 15-20.000 kan man forvente å få en bil. En bil i teknisk god stand får man kanskje, men det er mer flaks enn noe annet. Når man kjøper 20 år gamle biler, kan man fatisk ikke regne med at det er en ny bil til lavere pris. 1 Lenke til kommentar
bl0nd1 Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Det er en golf 4 som ble første gangsregistertr 1998. Han skulle i grunnen ha 18000 + omregistrering for bilen, men fikk den for 14000 + omregistrering. Jeg fant ut det mer registerreim pga jeg fikk tak i historikken og ringte rundt til verkstedene, han ene verksted mannen der lo da jeg fortalte jeg hadde bilen og fortaler at registerreim da ikke hadde blitt byttet ennå og da var bilen kjørt 134 et eller annet tusen km i 2012 nå har den kjørt 170000km + han fortalte om det enorme oljeforbruket eier ikke sa noe om. Fikk vite om det å få tak i kjøpshistorikk litt for seint. Spurte selger før kjøp om registerreim og han. Greit man får det man betaler for, men det skal ha en viss kvalitet også. Om et produkt blir solgt til en viss pris og en selger sier produktet skal være greit og uten feil på viktige bruksområder skal produtket leve opp til dette. Noe som ikke ble gjort. En av bilmekanikeren skal hjelpe meg til å heve kjøpet om selger slår seg vrang (de har kjent hverandre i mange år). Så ser litt lyst på det. Men tror nok ikke jeg orker å gå høyere opp og opprette en sak mot selger, da blir det heller vrakpant og avregisterering om to uker og en dyr lekse. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Hvordan ser kontrakten ut? Lenke til kommentar
bl0nd1 Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Vi forholder oss til kjøpsloven. Men til en oppdatering. Det var registerreima som hadde røket. Litt rart det når selger sa den hadde blitt byttet rundt 122/124 tusen km. Den har kun kjørt 170000km. Men selger skulle visst betale for nye reim, girspake ting for at den blir 110% FIN igjen. Men jeg har nå tatt i bruk min reklamasjon på høyt oljeforbruk + ikke leverte deler til bilen etter avltalt. Så får se hva som skjer. Traff forresten selger også her om dagen og sa jeg ville heve kjøpet igjen etter vi hadde avtalt og møtes. Selger stod å skjelte meg ut på åpen gate før han løp og satte seg inn i bilen sin sa noen gloser om at: den bilen vil jeg ikke ha noe mer med å gjøre. Også kjørte hann bånn gass hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå