Gå til innhold

Vatt i høyttalere


Anbefalte innlegg

Nettopp helt ferdig med en sub jeg har laget. Fikk et 10" element av en kompis, så måtte jeg nesten lage kasse til det.

 

dere kan se resulatet her : http://www.saklig.net/pastrom/campix/?path=./sub/

 

Selv om det er et billig-element fra Clas Ohlson så trøkker den ganske bra. Må fikse noe til å skule trefargen på benene, forslag?

 

- Men det jeg lurer på er om jeg skal putte vatt inni kassa. Hva vil dette gjøre med lyden? Bør jeg gjøre det eller ikke? Hvor mye isåfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk av dempemateriale i høyttalere er et kjekt lite tema. Samler man forskningen på området i en bok så vil bibelen virke som se&hør i forhold.

 

Siden du har bassrefleks så bør du ikke bruke vatt. Det er faktisk greit å ikke bruke noen ting som helst. Evt så kan du bruke noe filt som du bretter og stifter fast invendig på motsatt side av elementet (på innsiden av toppplaten?) Biltemas dempeplater er også fine, men du bør fjerne aluminiumsfolien.

Lenke til kommentar

ser du har brukt forholdsvis tynne plater (12mm?).

 

dette fører til at veggene i kassen vil gi uønsket resonans og vibrasjoner

 

uønsket fordi det er elementet som skal lage lyd, ikke kassen.

 

å dempe kassen er en stor fordel, spesielt siden veggene er så tynne.

men ikke bruk putevatt eller liknende, da kassen fort blir tømt (snakker av erfaring), men "dempeplater" av f.eks. skumgummi. det som er poenget er at dempematerialet er fast i veggene i kassen. hos bilstereobutikker (de fleste seriøse iallefall) får du matter som er formet som eggekartong på ene siden. den typen demper veldig effektivt i portede kassen. du vil også oppnå en "mykere" lyd med demping.

 

litt rotete post ser jeg... jaja... lalle sove nå :yes:

Lenke til kommentar

Bare til de som sier sånne dumme ting som "Hvor mange watt har den høyttaleren" og sånt.

Alle "ordinære" (altså passive) høyttalere i hele den kjente delen av universet har akkurat 0 Watt. Det som menes med "Max effekt" eller liknende på merkeskiltene bak på høyttalerne, er hvor mye spiss effekt høyttalerne tåler å få ifra forsterkeren over en begrenset tidsperiode.

Om det står "Max Power: 250W" bak på høyttalerne, så betyr ikke det at de er bedre eller spiller høyere enn en merket med "Max Power: 50W", det betyr kun at spolen inni høyttalere elementene og at delefilteret er laget for å tåle større elektrisk belastning. Dette systemet er til for å gjøre det lettere for folk flest å matche høyttalere og forsterkere. Det burde være ganske logisk at en forsterker som kan levere 1000W ikke er egent til å drive høyttalere som max tåler 50W. (okay, så hadd det ikke gjort noe så lenge man ikke vrir opp for mye på volum-pot'en). En forsterker på 2x120W ville være fin til å drive høyttalere med en effekthåndtering på mellom ca. 60W og 200W... (er aldri noen fasit, men det bør være et visst forhold mellom utgangseffekt på forsterker, og effekthåndteringen til høyttalerne). I tillegg er det VELDIG viktig å merke seg at det er enda værre med for svak forsterker. F.eks. en liten 2x20W forsterker (som normalt ikke er særlig strømsterke) kan potensielt sprenge en stor høyttaler med store basselementer og lav virkningsgrad, dette pga. at forsterkeren ikke vil klare å levere nok strøm til å bevege elementene skikkelig, og det vil oppstå klipte pulser. Skarpe topper i lydbølgene, som gjør at det produseres masse varme i spolene, og disse kan da brenne over, og høyttaleren er "sprengt".

 

Watt har heller ingen ting med lydkvalitet å gjøre. For å fortsette med bil-sammenlikningene noen begynte på. En bil med 500hk går ikke nødvendigvis hverken fortere eller bedre enn en bil med 100hk. Det har også å gjøre med karosseri, hjuloppheng, understell, vekt osv osv osv.

Lenke til kommentar
Har hørt at det ikke er nødvendig å bruke dememateriale i subbasser fordi lydbølgene er så lange at de ikke blir oppbrutt.

 

I min lukkete subwoofer er det ikke noe dempemateriale i det hele tatt.

Hvis delefilteret er bratt, delefrekvensen lav og den innvendige dypden i kassa er forholdsvis lang, så trenger man egentlig ikke dempemateriale. For da er de stående bølgene så langt opp i frekvens at delefilteret demper de mye mer enn noe dempemateriale ville kunne klare.

 

Men hvis du bruker dempemateriale, så vil resonansefrekvensen senkes og du vil få noe dypere og høyere bass. Impedansepeaken vil også reduseres og forsterkeren vil få en noe enklere jobb. På den andre siden så må dempematerialen festes godt fast. Hvis dempematerialet får lov til å flytte på seg i takt med membranets utsving, vil det føre til tap og ulineæritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...