Gå til innhold

Vitenskapen - vår nye religion?


Anbefalte innlegg

:)

 

Bare utrydde tro, ikke mennesker som tror på dem. Hatsk mot organisert religiøs tro, ikke mot mennesker. En vesensforskjell, syntes du ikke? Man ser jo her i landet, og resten av Europa også for den sakens skyld, hvor fort avreligioniseringen går når de religiøse grenene ikke lenger fritt kan bruke tvang og indoktrinering... Påstandene i seg selv er så latterlige at ingen ærlig person ved sine fulle fem ville fått seg til å tro dette uten påtrykk fra annet stedes hen...

 

Det virker utfra det du skriver her som at du ikke har noe imot religion i seg selv, men bare de versjonene som baserer seg på tro ( det finnes tross alt andre varianter også ) , såvel som andre typer blind tro og indoktrinering og å late som man har svaret når sannheten er at man ikke skjønner jack shit mer enn sidemannen?

 

Jeg er isåfall enig men påstår at dette problemet ikke har noe spesielt å gjøre med religion , men er mere et generelt menneskelig problem som man ser overalt i media og i politikken og kulturen jevnt over: Tendensen til å innbille seg at man skjønner mye mer enn man faktisk gjør. Tendensen til å bli hjernevasket av sine egne tanker og perspektiver og konsepter angående verden...

 

Den samme eldgamle og begrensende regla...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

 

Det virker utfra det du skriver her som at du ikke har noe imot religion i seg selv, men bare de versjonene som baserer seg på tro ( det finnes tross alt andre varianter også ) , såvel som andre typer blind tro og indoktrinering og å late som man har svaret når sannheten er at man ikke skjønner jack shit mer enn sidemannen?

 

Jeg er isåfall enig men påstår at dette problemet ikke har noe spesielt å gjøre med religion , men er mere et generelt menneskelig problem som man ser overalt i media og i politikken og kulturen jevnt over: Tendensen til å innbille seg at man skjønner mye mer enn man faktisk gjør. Tendensen til å bli hjernevasket av sine egne tanker og perspektiver og konsepter angående verden...

 

Den samme eldgamle og begrensende regla...

 

Tror du kan runde det ned til de religionene som ikke bare krever at følgerne av de religionene skal følge et gudegitt "lovverk og regler", men også presse dette sludderet på andre, direkte eller indirekte (kirke, politikk etc....) Å tro at disse dogmene og doktrinene som disse destruktive religiøse rettningene predikerer og tro at de gir oss noe godt er å tro at man må sette en øks i skinnleggen for å glemme at man har en flis i fingeren, det er rett og slett fordummende. Man blir faktisk oppfordret til IKKE å bruke hodet og ignoranse blir i alt for stor grad sett på som en dyd, til mindre du vet og dummere du er til mer "from" er du liksom... Er jo ikke akkurat hva verden i dag trenger, eller hva?

 

Og jada, dumhet finner man overalt, men ond dumhet blir liksom toppet i religion, der folk uten annen grunn enn et par linjer i en gammel bok ang foreksempel homofili ikke engang innser at de bedriver intoleranse, stigmatisering og hat fordi de tror de gjør rett... Hadde kristne og muslimer faktisk fulgt det som står der ang homofili så skulle de jo slått homofile ihjel og når de så ikke gjør det (noe jeg er glad for, bare så det er sagt :) ) så følger de ikke skriften de tror de følger allikevel, så hvorfor pokker følge det da? Hvorfor ikke bare hoppe over det?

 

Verden over blir folk forfulgt, plaget, pint og drept over påstandene i disse bøkene, fordi folk ikke evner å tenke selv og tror disse gamle fantasiene ført i pennen av ufattelig ignorante menn er sannhet, uten fnigg av bevis for noe av det de hevder... Blir liksom ikke dummere enn det og dette må bekjempes med nebb og klør, det er destruktivt, dumt og ikke minst, de tjener ingen...

 

Religion er rett og slett fordummende og destruktivt, spesielt dødskultene kristendom og islam....

Lenke til kommentar

 

Tror du kan runde det ned til de religionene som ikke bare krever at følgerne av de religionene skal følge et gudegitt "lovverk og regler", men også presse dette sludderet på andre, direkte eller indirekte (kirke, politikk etc....).....

Fullstendig vrøvl, RWS det var i jødedommen at folk skulle følge "et gudegitt lovverk og regler" i kristendommen er det ikke slik.

Lenke til kommentar

Hvorfor har vi da kristne som forsøker å selge deg jesus over alt? Hvorfor har vi da kristne som fordømmer? Som plager andre, forfølger, hater?

 

Riktignok er kristendom blitt den religionen som har flest unnskyldninger i forhold til den viten vi har i dag, men den er like stupid, destruktiv og fordummende av den grunn... Hykleriet når liksom nye grenser når dere til overmål kaller intoleransen og hatet for kjærlighet... :no:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De prøvde noe slikt under den franske revolusjonen. Men det gikk ikke så bra ifølge historien.

Var en kult bevegelse da, men det kan godt hende at historien repeterer seg om man ikke lærer den.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cult_of_Reason

https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_of_Reason

 

Jeg personlig mener dette spiller mye hodespill, mye dividerte meninger om dette. Jeg vil si jeg har en anelse om hvor vi kommer fra. Det store spørsmålet mitt er hva som skjer etter døden.

 

Bare tro på sannheten så ordner alt seg, så lenge man ikke fornekter den og vil finne svarene i puzzlespillet :)

Men man kan bli litt tullete av det, det kan lett skje noen ganger når man graver dypt i det.

 

Hadde sannheten bare vært lettere :)

Lenke til kommentar

De prøvde noe slikt under den franske revolusjonen. Men det gikk ikke så bra ifølge historien.

Var en kult bevegelse da, men det kan godt hende at historien repeterer seg om man ikke lærer den.

 

Alternativet ditt er å gjemme hodet i en religiøs mytebok fra en eldgammel kult (kristendommen)?

 

Mitt alternativ er å ikke falle i kult-fellen, altså ikke å erstatte én kult med en annen kult. Frihet fra alle kulter er mitt svar.

 

Jeg er en av de som tror på livet før døden. Døden bekymrer jeg meg ikke for, når man dør er det som å slå av en bryter. Jeg frykter ikke min egen død, dør jeg så dør jeg, men jeg vil gjerne leve så lenge jeg kan. Det er ikke synd på de avdøde, for de vet verken at de har dødd eller at de har levd, de opplever like lite som en stein. Men jeg skjønner at døden kan være trist for de pårørende. Det faller meg likevel ikke inn å lyge de full om at de vil møte de avdøde når de selv dør. Slikt anser jeg som dårlig gjort.

 

Egentlig er jeg kritisk til Humanetisk forbund (HEF), som jeg anser har laget en liksomkult, med navnedag, borgerlig komfirmasjon og lignende religionslignende sermonier. Alternativene til dåp og kirkelig konfirmasjon burde vært ingenting.

 

Jeg regner med at vitenskapen til slutt finner alle svarene, selv om jeg ikke tror det vil skje i min levetid eller innen de førstkommende generasjonene. Min skapelsesberetning er Den store historien, den som kompletteres etterhvert som vi forstår mer og mer av virkeligheten.

https://www.bighistoryproject.com/bhplive

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...