Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Personer som snakker i telefonen på offentlige områder


Corey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes at det er veldig fint med folk som presenterer seg når de svarer på telefonen, så jeg vet hvem jeg snakker med. Det sparer begge parter for tid. Jeg må ringe veldig mye på jobben og da ville jeg tapt masse tid hvis jeg alltid må spørre "hvem snakker jeg med nå?" før jeg kan komme til saken. Jeg bruker ei liste med de telefonnumrene jeg trenger, men jeg kan slå feil nummer når jeg har det litt travelt. Enda vanligere er det at et nummer i lista er feil. Sist gang det skjedde, kom jeg til en person som selvfølgelig ikke presenterte seg. Så jeg spurte om han kom kjørende fra Oslo ennå og han sa "men jeg har jo ikke bil engang". Derimot, hadde han vært en av de jævlene som på prinsipp nekter å svare numre som de ikke har i kontaktlista, så ville jeg blitt nødt til å kaste bort mer tid på å prøve å ringe en eller to ganger til, før jeg måtte ringt et annet nummer (gjerne med telefonkø) for å avkrefte at det var nummeret jeg var ute etter. Vedkommende kan jo ikke vite hvorfor jeg ringer, men det er likevel en uting å la være å svare kun på faenskap.

 

Av samme grunner presenterer jeg meg alltid med navn og stilling både når jeg ringer ut og får innkommende anrop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Til ovennevnte utsagn vil jeg tilføye: Ha en hyggelig hallo tone!

Når jeg har ansatt folk, velger jeg av og til bort folk på måten di tar telefonen på.

 

*Ring ring* "Hallo, kem e det??"

 

Kan vel ikke være så utrolig vanskelig å starte en samtale med ukjent nummer med: "Hallo, du snakker med ***".

 

Håper jeg aldri skal på jobbintervju hos deg iallefall, om det er slik logikk du farer med. Personlig velger jeg å heller anta at de som ringer meg ikke er idioter, og dermed selv vet hvem de ringer.

 

Problemet er at gallup og det her gjerne ikke ligger i tlfkatalogen, og man får dermed ikke opp hvem som ringer på "se hvem som ringer" appene.

Derfor er det mye lettere å droppe tlf-en, google nr og ringe opp igjen dersom det er noen man aksepterer annrop fra.

 

Android med Antitelefonterror og Truecaller kjærende pleier å ta også de som ikke er oppført, siden de baserer seg på brukerdrevne databaser. Fikk en tlf i dag som Truecaller opplyste om at var bannlyst av brukerbasen, så jeg bare la på og blokkerte nummeret.

 

 

-------------------------------------------------------

 

Kundehistorie-ish (som kunde)

 

Bruker føttene dit jeg skal, og på vinterstid så er jeg ofte godt pakket ned med trådløse hodetelefoner over lua når jeg er ute over lengre avstander. Har dog smartklokke, så jeg pauser lydbok/musikk mens jeg står i kassa, selv om dette selvfølgelig er tilnærmet usynlig for alle rundt meg siden det innebører et trykk på en knapp på klokka og that's it. Merker ofte at de stakkarene i kassa ikke helt vet om det er noe vits å si ting som "pose?" etc til folk som står der med hodetelefoner, og har fått noen småforbausede ansiktsuttrykk når det faktisk viser seg at jeg hører den minste lille ting.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

Håper jeg aldri skal på jobbintervju hos deg iallefall, om det er slik logikk du farer med. Personlig velger jeg å heller anta at de som ringer meg ikke er idioter, og dermed selv vet hvem de ringer.

 

Her traff jeg virkelig en nerve.

Jeg ser virkelig ikke hva som er problemet med å presentere seg på en skikkelig måte når du tar telefonen med et nummer du ikke kjenner igjen. Blir nesten helt forbløffet over at folk ikke anerkjenner normal folkeskikk!

 

Og kan du ikke snakke skikkelig for deg, er du på ingen måte en interessant kandidat for oss.

Synes du ikke dette er relevant i en stilling der du faktisk skal snakke mye???

Samt hvis du har søkt på en stilling å svarer på telefonen som en fyllik, så har du kanskje deg selv å takke hvis du ikke får jobben.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Her traff jeg virkelig en nerve.

Jeg ser virkelig ikke hva som er problemet med å presentere seg på en skikkelig måte når du tar telefonen med et nummer du ikke kjenner igjen. Blir nesten helt forbløffet over at folk ikke anerkjenner normal folkeskikk!

 

 

Så for å dra logikken din videre så sier du alltid "hei, dette er huset til XXXX" når du åpner døra og det står noen du ikke kjenner der?

 

Må være et fint sted du jobber når et av kravene for å bli ansatt der er at du automatisk antar at alle som snakker med deg er for dumme til å slå et telefonnummer riktig. Verden hadde blitt et festlig sted hvis alle skulle gått rundt slik.

 

"Hei, jeg ser du er på vei inn på Kiwi. Denne veggen i mellom deg og innsiden av butikken er en såkalt "dør", som det er mulig å åpne slik at man kan forflytte seg inn i butikken. Skal jeg demonstrere?"

Er tross alt bare normal folkskikk

Lenke til kommentar

 

*Snip*

 

Dette her blir for dumt.

Jeg har ingen interesse av å lære deg, eller andre, basic folkeskikk.

Har du noensinne tenkt tanken at det ukjente nummeret som ringer deg har ringt feil?

 

At du ikke forstår at man må ha talerøret i orden for å jobbe som kundebehandler er faktisk helt utrolig.

 

Og dine eksempler er helt latterlige. Jeg forstår lite og ingenting av ditt "Fint sted du jobber"- argument, og har heller ingen interesse av at du skal utdype det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg jobbet før i en spesialbutikk, der man gikk bort til kunder og spurte om de trengte hjelp. Men hvis det kom inn noen med hodetelefoner, så gadd jeg rett og slett ikke. Jeg pleide imidlertid å hilse på de hvis de så min vei, men å begynne å snakke med de... vel. Har de på lyd? Hører de om jeg spør? Går de slik fordi de ikke vil bli forstyrret?

 

Trenger de hjelp, så forventer jeg at de fjerner hodetelefonene eller selv oppsøker hjelp.

Jeg går med hodetelefoner fordi jeg er mer intresert i musikken enn lydene fra omverdenen.

Trenger jeg hjelp fra ansatte, eller møter noen jeg vil snakke med tar jeg dem av.

 

Så her synes jeg du tolker signalene helt riktig, og handler helt riktig :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette her blir for dumt.

Jeg har ingen interesse av å lære deg, eller andre, basic folkeskikk.

Har du noensinne tenkt tanken at det ukjente nummeret som ringer deg har ringt feil?

 

At du ikke forstår at man må ha talerøret i orden for å jobbe som kundebehandler er faktisk helt utrolig.

 

At det her var snakk om ein jobbsøknad som kundebehandler var nok litt vesentlig for spørsmålet om det er hensiktsmessig å stille krav til korleis ein skal svare på telefonen.

 

Men når det er sagt så varierer eg sjølv måten eg svarer på telefonen alt etter kva samanheng det er i. På jobb bruker eg navn/arbeidsplass. Når eg ringer ut så presenterer eg meg alltid med navn og firma med ein gong eg får svar. Sjølv om eg forstår med ein gong at eg har ringt feil så presenterer eg meg før eg dobbeltsjekker at eg har ringt feil. Uavhengig av om den som svarer presenterer seg eller ikkje så forstår eg på reaksjonen om dei forventer at nokon frå mitt firma ringer eller ikkje.

 

På privattelefonen bruker eg å svare berre med etternavnet mitt på dagtid, på kvelden går eg over til hei/hallo.

Ringer nokon meg på dagtid så tar eg meg tid til å svare skikkelig, men blir eg oppringt av f.eks ein selger på kveldstid så overlater eg arbeidet med å presantere seg til den som ringer, litt uformelt må det være for meg som har fri.

 

Dersom eg venter/forventer å få ein telefon frå ein potensiell arbeidsgiver eller liknande så vil eg sjølvsagt tilpasse meg deretter. Eg er heilt enig i at du bør ta deg tid til å svare skikkelig når du forventer at det er din nye arbeidsgiver som ringer, men dette forutsetter at eg blir oppringt på eit normalt tidspunkt (dagtid/ tidlig kveld, og ikkje for lenge etter jobbintervjuet).

 

Jeg jobbet før i en spesialbutikk, der man gikk bort til kunder og spurte om de trengte hjelp. Men hvis det kom inn noen med hodetelefoner, så gadd jeg rett og slett ikke. Jeg pleide imidlertid å hilse på de hvis de så min vei, men å begynne å snakke med de... vel. Har de på lyd? Hører de om jeg spør? Går de slik fordi de ikke vil bli forstyrret?

 

Trenger de hjelp, så forventer jeg at de fjerner hodetelefonene eller selv oppsøker hjelp.

 

Eg vil anbefale at du seier det du trenger å seie utan å tenke så mykje på om dei høyrer etter eller ikkje.

Sjølv om dei har på mykje lyd så er mange gode til å lese på leppene slik at dei forstår kva som blir sagt likevell. I tillegg så er det ein del som skrur av lyden når dei kjem i kassa.

 

Men det som kanskje er den viktigaste grunnen til å snakke som normalt er at sjølv om nokon har ting i øyrene så treng ikkje det å bety at dei ikkje følger med. Av og til kan det til og med være heilt motsatt, at det er eit høyreapparat eller liknande hørselshjelpemiddel som dei har på seg.

Eg veit f.eks at det finnes eit apparat som blir brukt for å hindre stamming, dei som bruker slike apparat har øyreplugger fordi dei skal høyre lyden av sin eigen stemme når dei snakker. Dei har då ofte ein mikrofon på beltet eller liknande. Personer som stammer stammer ofte mest når dei er nervøse og snakker med framande personer, så ofte vil dei oppsøke nettopp slike kundesituasjoner for å få trening i å snakke utan å stamme.

 

Dette var litt off-topic, men det kan være greit å tenke over. Dersom du snakker som normalt så har i alle fall du gjort din jobb, så får det være opp til kunden om dei vil høyre etter eller ikkje. Då kan i alle fall ingen komme tilbake å gi deg skylda for eventuelle misforståelser.

Lenke til kommentar

Dette var litt off-topic, men det kan være greit å tenke over. Dersom du snakker som normalt så har i alle fall du gjort din jobb, så får det være opp til kunden om dei vil høyre etter eller ikkje. Då kan i alle fall ingen komme tilbake å gi deg skylda for eventuelle misforståelser.

Han sa at han hilser på dem, og om de da fortsetter i sin egen verden uavhengig om det er pga stamming eller musikk får stå for deres egen kappe. Kjenner selv igjen slik praksis fra jeg jobbet i spesialforretning.

 

 

Forøvrig føles det rimelig surt å få den siste telefonen 1958, når vakta slutter 20, og du hører at dette fort kan ta minst en halvtime. Den sure følelsen blir til en uvanlig form for glede når kunden tar til takke med en kort forklaring av løsningen, og jeg kan logge av litt over 20 istedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg var kunde i denne historien, men følte den passet inn her.

 

Jeg skulle ha nytt oljefilter, så spurte jeg på en butikk om de hadde oljefilter, og etter en stund så kommer han tilbake med et SPEIL. Skal si at de personene som jobber der må ha lite peiling. Men vi lo godt begge, og endte opp med både oljefilter og et speil. :green:

Hvor er downvote knappen...

 

Ang. telefon og presentasjon;

 

Jobber for kundeservice, og en person som ringer inn hit uten å presentere seg ordentlig blir behandlet deretter. Vi hjelper jo kunden på best mulig måte, men jeg synes det er direkte uhøflig å ringe inn som kunde og ikke presentere seg selv, og dette er noe jeg merker KUN fra privatpersoner. Og det er selvsagt at dette skaper dårlig stemning i telefonen, da vi presenterer oss med både firmanavn og navn da vi tar telefonen. Det er med andre ord så langt unna en uformell samtale som du kommer, men tiltross for det så er det et fåtall som faktisk presenterer seg selv. Firmaene som ringer inn er høflige og presenterer seg skikkelig. Jobber for et globalt fraktselskap, så det er litt av begge deler her.

 

Når det gjelder ellers så presenterer jeg meg alltid med navn i telefonen, uavhengig av hvem som ringer, eller om jeg ringer til noen. Noe annet er i mine øyne uhøflig, men skjønner jo at det er delte meninger på det.

 

Dette ble bare off-topic, men siden jeg jobber for kundeservice ville jeg kommentere det temaet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+123412

Hvor er downvote knappen...

 

Ang. telefon og presentasjon;

 

Jobber for kundeservice, og en person som ringer inn hit uten å presentere seg ordentlig blir behandlet deretter. Vi hjelper jo kunden på best mulig måte, men jeg synes det er direkte uhøflig å ringe inn som kunde og ikke presentere seg selv, og dette er noe jeg merker KUN fra privatpersoner. Og det er selvsagt at dette skaper dårlig stemning i telefonen, da vi presenterer oss med både firmanavn og navn da vi tar telefonen. Det er med andre ord så langt unna en uformell samtale som du kommer, men tiltross for det så er det et fåtall som faktisk presenterer seg selv. Firmaene som ringer inn er høflige og presenterer seg skikkelig. Jobber for et globalt fraktselskap, så det er litt av begge deler her.

 

Når det gjelder ellers så presenterer jeg meg alltid med navn i telefonen, uavhengig av hvem som ringer, eller om jeg ringer til noen. Noe annet er i mine øyne uhøflig, men skjønner jo at det er delte meninger på det.

 

Dette ble bare off-topic, men siden jeg jobber for kundeservice ville jeg kommentere det temaet.

Må innrømme at jeg er litt dårlig til å presentere meg selv når jeg ringer til et firma (med mindre det er i jobbsammenheng), føler bare det er litt kleint når jeg vet at personen i andre ended ikke aner hvem jeg er, og spesielt når det ikke er relevant for personen i andre ended å vite navnet mitt.

 

Har heller ikke noe imot at folk gjør det samme når jeg er på jobb, hvis de bare lurer på om vi har varer på lager osv, da spør jeg heller etter navnet selv om jeg skal holde det av.

Lenke til kommentar

Opplever også ofte at jeg blir spurt om å vise folk ting i andre enden av butikken når jeg sitter i kassa med kø og er den eneste ansatte i den delen av butikken..

Som strengt tatt er et bemanningsproblem hos butikken og jeg som kunde driter langt i når man først får kontakt med en ansatt. Det verste jeg veit er å bli beordret til en annen avdeling i butikken og potensielt må stille meg i kø på nytt for de enkleste spørsmål om hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som strengt tatt er et bemanningsproblem hos butikken og jeg som kunde driter langt i når man først får kontakt med en ansatt. Det verste jeg veit er å bli beordret til en annen avdeling i butikken og potensielt må stille meg i kø på nytt for de enkleste spørsmål om hjelp.

 

Det er det ingen tvil om, vi er alt for få på jobb. Det er dessverre lite jeg får gjort med det selv.

 

Det går også an å vise litt skjønn som kunde, og spørre noen andre. Det er alltid noen på gulvet uansett, og å spørre den ene opptatte personen i kassa om sånne ting blir ofte dumt. Jeg kan jo som regel alltid svare på hvor sånn ca. hvor ting legger, men enkelte folk forventer jo at man fysisk går og viser dem, i andre siden av butikken når det står to-tre personer i kø for å betale. Det er mangel på folkeskikk overfor de andre kundene det.

Lenke til kommentar

Ang. telefon og presentasjon;

 

Jobber for kundeservice, og en person som ringer inn hit uten å presentere seg ordentlig blir behandlet deretter. Vi hjelper jo kunden på best mulig måte, men jeg synes det er direkte uhøflig å ringe inn som kunde og ikke presentere seg selv, og dette er noe jeg merker KUN fra privatpersoner.

Bryr du deg egentlig hva personen heter? Kunden har et spørsmål. Hvorfor ikke bare behandle h*n som en vanlig kunde?

Besvarer du dårligere dersom personen ikke oppgir navn? Hva om innringeren bare finner på et navn i farten? "Hei, mitt navn er Per Askleladden". Behandler du kunden bedre da?

 

Husk at rykter gjør bedriften. Hvis du svarer uhøflig, så sprer kunden uhøflig om firmaet ditt.

 

Og det er selvsagt at dette skaper dårlig stemning i telefonen, da vi presenterer oss med både firmanavn og navn da vi tar telefonen. Det er med andre ord så langt unna en uformell samtale som du kommer, men tiltross for det så er det et fåtall som faktisk presenterer seg selv. Firmaene som ringer inn er høflige og presenterer seg skikkelig. Jobber for et globalt fraktselskap, så det er litt av begge deler her.

Det kommer nok an på hvilket firma det er snakk om. Hvis jeg ringer til Elkjøp og lurer på om de har noen PS4 på lager, så gidder jeg ikke å oppgi fullt navn.

Men hvis jeg ringer til MasterCard f.eks, hvor jeg er kunde, og lurer på noe om mine transaksjoner, da oppgir jeg fullt navn.

Ikke at det betyr noe, for jeg må alltid oppgi navnet to ganger.

 

Når det gjelder ellers så presenterer jeg meg alltid med navn i telefonen, uavhengig av hvem som ringer, eller om jeg ringer til noen. Noe annet er i mine øyne uhøflig, men skjønner jo at det er delte meninger på det.

Kommer litt an på hva du jobber som. Du jobber innen kundeservice og er vandt til å ta telefoner fra kunder. Du er vandt til å presentere deg selv.

 

Alle jobber ikke med kundeservice. Og hvis noen ringer dem etter arbeidstid med ukjent nummer, hvorfor skal de egentlig presentere seg selv?

Lenke til kommentar

Til ovennevnte utsagn vil jeg tilføye: Ha en hyggelig hallo tone!

Når jeg har ansatt folk, velger jeg av og til bort folk på måten di tar telefonen på.

 

*Ring ring* "Hallo, kem e det??"

 

Kan vel ikke være så utrolig vanskelig å starte en samtale med ukjent nummer med: "Hallo, du snakker med ***".

 

Har sluttet å svare med navn pga. plagsomme telefonselgere, gallupfolk og andre jævler som skulle hatt en støvel i rasshølet.

 

I jobbsammenheng svarer jeg selvfølgelig med firmanavn, mitt navn og hvordan kan jeg hjelpe deg.

 

Og om jeg hadde forventet en slik telefon fra en plass jeg hadde søkt på er første steget å få tak i telefonnummeret til den kontaktpersonen jeg har i den bedriften jeg har søkt meg til.

Endret av Lolliken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg er kunder som ser det er lang kø og likevel skal dele opp regningen hundre ganger, for enten å få flere kvitteringer

Normalt er jo dette en person som handler for flere andre (derav en kvitteringer til hvert regnskap). Så det hadde ikke akkurat blitt noe mindre kø om alle disse hadde stått i kø.

 

Synes du ikke dette er relevant i en stilling der du faktisk skal snakke mye???

Du må da fatte og begripe at det er forskjell på hva man sier i sin egen telefon og en jobbtelefon som kundebehandler. Selvfølgelig sier man hvem man er når man tar en kundetelefon. Hva man sier på privattelefonen har ingenting med saken å gjøre.

 

Angående det å presentere seg når man ringer til en bedrift mener jeg at hvis man ikke presenterer seg med navn betyr det at man har et spørsmål der navnet ikke er relevant, f.eks. "Goddag, jeg lurte på om dere har vindusviskere?". Om navnet er relevant er det uhøflig å ikke starte med det.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

Har sluttet å svare med navn pga. plagsomme telefonselgere, gallupfolk og andre jævler som skulle hatt en støvel i rasshølet.

 

I jobbsammenheng svarer jeg selvfølgelig med firmanavn, mitt navn og hvordan kan jeg hjelpe deg.

 

Og om jeg hadde forventet en slik telefon fra en plass jeg hadde søkt på er første steget å få tak i telefonnummeret til den kontaktpersonen jeg har i den bedriften jeg har søkt meg til.

 

Du må da fatte og begripe at det er forskjell på hva man sier i sin egen telefon og en jobbtelefon som kundebehandler. Selvfølgelig sier man hvem man er når man tar en kundetelefon. Hva man sier på privattelefonen har ingenting med saken å gjøre.

 

Angående det å presentere seg når man ringer til en bedrift mener jeg at hvis man ikke presenterer seg med navn betyr det at man har et spørsmål der navnet ikke er relevant, f.eks. "Goddag, jeg lurte på om dere har vindusviskere?". Om navnet er relevant er det uhøflig å ikke starte med det.

 

Nå har jeg ærlig talt svart på det utsagnet snart 90 ganger.

Fint om folk kan få med seg mitt standpunkt i "kunder på jobben"-tråden, for jeg er helt 100% ferdig med denne debatten!

 

Og PS admin: Neste gang du skal flytte kommentarer og opprette en ny tråd, kan det være en flott ide å få med seg alt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...