Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Lovlig å kjøre cross i skogen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Selv om du har tillatelse fra grunneier så er det ulovlig. Selv om det er på din egen plen så er det ulovlig. Er absurde strenge lover på akkurat det der.

Skal du kjøre lovlig så er det kun to muligheter. Flytte fra Norge eller kjøre på godkjent bane.

Eller flytte til nord norge.

Men ja, du kan ikke kjøre cross på din egen eiendom engang.

Er ikke plenklippere med seter på et ulovelig kjøretøy også?

Lenke til kommentar

Selv om du har tillatelse fra grunneier så er det ulovlig. Selv om det er på din egen plen så er det ulovlig. Er absurde strenge lover på akkurat det der.

Er du sikker på det med at det er ulovlig på egen plen? Jeg trodde loven hele tiden forholdt seg til ferdsel i utmark, og plen er vel innmark.

Lenke til kommentar

Det er egne regler for motoriserte kjøretøyer. Har de en konstruktiv hastighet over en viss grense skal de registreres. Kan de ikke registreres så er de ulovlige. Uansett hvor du kjører de. En del elektriske trøsykler fikk problemer pga. dette da de gikk litt fortere enn tillatt.

Lenke til kommentar

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag.

§ 4. (tillatelser med hjemmel direkte i loven).

Uten hinder av § 3 er motorferdsel tillatt i forbindelse med:

a) politi-, ambulanse- og redningstjeneste og oppsyns- og tilsynstjeneste etablert med hjemmel i lov, b) offentlig post- og teletjenester, c) nødvendig person- og godstransport til og fra faste bosteder og i jordbruks-, skogbruks- og reindriftsnæring. Jakt, fangst, fiske og bærsanking reknes ikke som næring i denne forbindelse, d) forsvarets øvelser, forflytninger og transporter, e) anlegg og drift av offentlige veger og anlegg, f) rutetransport som drives med løyve i henhold til yrkestransportloven

Departementet kan ved forskrift gi også andre tillatelser til motorferdsel.

Ferdsel med motorfartøy er tillatt på innsjøer som er 2 kvadratkilometer eller større, på elvestrekninger, og på innsjøer mindre enn 2 kvadratkilometer dersom disse inngår som en del av et farbart vassdrag. Kommunen kan likevel bestemme at ferdsel som nevnt helt eller delvis ikke skal være tillatt.

Her ser du rett og slett i hvilken sammenheng du kan kjøre i utmark med motoriserte kjøretøy.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Øv deg må unnamanøvre og å kjøre litt fort i terreng :) Skal du kjøre i skog kan det være bra med erfaring (noe du sansynligvis får med cross og rett ut lyddemper).

Ja, jeg snakker om at purken vil komme å chase deg ;) men ikke noe problem, så lenge de ikke kaster inn mange hundre tusen for å leie inn politihelikopterene da. da sliter du litt :)

snakker av erfaring eks. helikoptergreia

Lenke til kommentar

Kjør med radio-tennplugger, å kjør lengre inn i skogen. Ingen som bryr seg. Kjørt i mange år, mange skoger, kjørten neste over ei bikkje engang også, møtte også politi inne i skogen, sa ingenting.

Hadde jeg møtt på noen som kjører såpass uforsvarlig at de holder på å kjøre ned bikkja mi i skauen er det stor fare for at vedkommende ikke kjører motorsykkel hjem igjen..

Lenke til kommentar

da blir det ktm 300exc på meg i helgen :D

Hohoho gz! Håper å se wheelievideoer av deg!

Jeg har kjørt sykler i minst en uke før jeg har prøvd på bare wheelies.

Og jeg er ganske rå på sykler, man må bare bli kjent med hver eneste sykkel først, bare for å være sikker lizm.

The more you know.

Kjør med radio-tennplugger, å kjør lengre inn i skogen. Ingen som bryr seg. Kjørt i mange år, mange skoger, kjørten neste over ei bikkje engang også, møtte også politi inne i skogen, sa ingenting.

Hadde jeg møtt på noen som kjører såpass uforsvarlig at de holder på å kjøre ned bikkja mi i skauen er det stor fare for at vedkommende ikke kjører motorsykkel hjem igjen..

Jeg kan jo snakke for meg selv, som eier mye skog og marker, OG slipper bikkja løs på forskjellige eiendommer. Greit at han ikke løper mer enn 50 meter unna meg, før han stoppet og venter, med mindre jeg skriker "TA"., da fortsetter han å jakte ned det som han ble nysgjerrig på. Har testet dette ut med en kar på snøscooter og mange timer i skogen/flatmark. Skriker venstre og høyre, stopp, kom tilbake(da jager han de tilbake) etc. Dette hadde vi utrolig det utrolig morsomt med. Hvor snøscooteren ble gjetet rundt på en slette. Har desverre ikke testet dette med ekte sauer, for de har jeg lært han å holde seg unna(saueiere kan skyte hunden din lovlig hvis han jager de, da de løper så mye at sauen rett og slett faller død om).

Som regel når eier ikke er tilstede.

Men så kan vi jo snakke sensitivt, jeg kan ærlig si at jeg hadde overreagert hvis noe hadde skjedd med hunden min.

Hvis en på 16 år hadde kommet til meg og spurt, så hadde jeg foreslått eiendommer som ligger langt unna veien, slik at politiet ikke kommer på grunn av lyd. Samt gitt deg tillatelse.

Shit, jeg kunne strukket meg så langt at jeg hadde donert deler av skog til ungdommer på hjul. Men så kjenner jeg ingen, og har bare sett snøscootere hittil.

EDIT: og de på snøscootere etterlater seg ikke noen spor på beitemarker(profitt). Så det bryr jeg meg ikke om.

Endret av Ted Bundy
Lenke til kommentar

Hva hvis det et en kæll med svart belte i karate? Eks 3 dan?

Lenke til kommentar

Skulle likt å se det : )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...