Gå til innhold

Hvorfor kan ikke alle få lov til å gå av med pensjon når de blir 62 år ?

Anbefalte innlegg

Så lave som livsopphold satsene er, skulle heller ikke det være noen problem.

Livsoppholdssatsene er såpass at det går to livsoppholdssatser på det én gjennomsnittslønnstaker betaler i inntektsskatt i samme periode. Jeg foreslår at du regner litt på dette før du vurderer hva som er et problem og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende tema du tar opp og det er en mengde samfunnsøkonomiske (og helsemessige) forhold som spiller inn på dette. Før vi går veldig inn på dette biter jeg meg merke i en av kommentarene i første post:

(...) Hvorfor kan ikke de unge få overta ? (...)

Jeg forstår dette spørsmålet som at du oppfatter at de unge ikke slipper til i arbeidsmarkedet fordi gamlingene fremdeles må jobbe. Hva bygger du denne oppfattelsen på?

Det er vel helt opplagt det

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10149600

Dette er å konstruere en problemstilling som ikke er reell. Dersom dette skulle vært et problem hadde vi sett en markant større arbeidsledighet blant de unge, noe som ikke er tilfelle. Arbeidsledigheten i aldersgruppen 15-29 ligger noe høyere enn for aldersgruppen 30-74 men ikke alarmerende mye med tanke på at de unge ofte mangler kvalifikasjoner for å ta en del av de ledige jobbene. Med et totalt gjennomsnitt på 3,4% er vi nede på det en må vurdere som naturlig arbeidsledighet.

Tabell: 09742: Registrerte arbeidsledige 15-74 år, etter alder (prosent) (K)

2013M12 Registrert helt arbeidsledige

Hele landet

15-29 år 3,6%

30-74 år 2,3%

Vi har allerede på dette tidspunktet stort behov for utenlandsk arbeidskraft i en del stillinger, da spesielt innenfor ingeniøryrkene. Dersom våre erfarne arbeidere skulle pensjonere seg tidlig ville det fort blitt et enda større behov for importert arbeidskraft.

Pr. i dag er det ca 2.6 mill sysselsatte i Norge i alderen 15-74 år. Om vi tar et snitt på 59 årskull som er yrkesaktive (15 år til 74 år) får vi ca 40.000 personer pr. årskull. Dersom du fjerner 5 årskull slik du foreslår vil dette utgjøre 200.000 personer færre i arbeid. Hvor skal du hente personer for å fylle disse stillingene når det kun er 3.4% arbeidsledighet totalt?

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...