Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tær/knekking av tær

Defleur

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg "knekker" ofte ledd i både hender og føtter. I føttene gjør jeg det sjeldent med vilje i og med, at de bare knekker når jeg går. I går kveld klarte jeg plutselig ikke å knekke leddene og tærne (spesielt store tå) ble skikkelig stiv og vond. Prøvde å tvinge den til å knekke men det gjorde bare enda vondere. I dag er det akkurat likt og det er veldig ubehagelig. Noen som har noen tips til hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor vil du knekke dem?

Kan være det ble litt uklart her,jeg vil ikke knekke tærne. Men det gjør vondt når jeg ikke gjør det, om du forstår? Tærne mine knekker hele veien av seg selv når jeg går rundt forbi, men nå som de "sluttet" å bare ble stive gjorde det ganske vondt.

Lenke til kommentar

Som du sikkert kommer lyden av gass som slippes ut. Det virker som om du har problemer med å bli kvitt noe av gassen, som skaper trykk, og dermed ubehag. Det er ikke så mye å gjøre med, det pleier å gå over. Dette er grunnen til at man skal forsøke å unngå dette i størst mulig grad. Å frigi gass jevnlig vil stimulere til økt produktsjon, og dermed vil du bli "avhengig" av å frigi gassen, som sliter på leddene, og til slutt, kan føre til leddgikt.

Lenke til kommentar

"Ifølge Vibeke Koren, osteopat og fysioterapeut ved Stavanger Idrettsklinikk, er det ikke slik at leddknekking sliter på leddene, men det har heller ingen nyttig effekt for leddene, så slik sett kan du like gjerne la være. "

"Mange finner det ubehagelig å høre på andre som knekker fingre eller andre ledd, og det sies ofte at man kan få slitasje av å gjøre dette for ofte.

Det stemmer heller ikke.

Det er bare en myte, på lik linje med myten om at man ikke skal bade rett etter man har spist...

Flere studier konkluderer med at det ikke er farlig å knekke ledd selv, og at man ikke utvikler slitasje. "

Endret av hugRmunR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...