Gå til innhold

Bestille bilder med riktige farger etc

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter flere mislykkede bestillinger av bilder angående farger og "eksponering" har jeg kjøpt meg en skjerm kalibrator.

Har bestilt et par ganger fra Akersgata foto etter kalibrering som ble veldig bra:-)

Men for å få det helt topp bør jeg redigere med deres papirprofil? Er det dette som kalles icc-profil?

Bør det være mulig for meg/oss å få denne fargeprofilen å legge inn i Adobe LR?

Erfaringer/tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør det være mulig for meg/oss å få denne fargeprofilen å legge inn i Adobe LR?

Du bør altid redigere i et standard fargerom. Forstår det som du bruker Adobe Lightroom og der ville jeg brukt ProPhoto RGB. I de første versjonene av LR var det eneste alternativ og det er lite poeng i å velge noe annet.

Når du er ferdig med editeringen kan du så bruke Softproofing og her kommer printerprofiler inn. Det Softproofing gir er kontroll over hvordan fargene i bildet ditt mappes til printerprofilen, og her kan du velge profilen som du får for printeren (icc-fil).

Om det har noe å for dine bilder m å du nesten prøve selv. Gode printere har ofte en gamut som ligger rundt Adobe RGB. Du kan finne sammenligninger mellom sRGB og Adobe RGB på nettet og har du mye farger i bildene som ligger utenfor sRGB vil du sannsynligvs kunne se forskjeller (forutsatt at printerne har profil som er større enn sRGB).

Merk også at hvis du har en skjerm som bare støtter sRGB så vil du selvsagt kun se sRGB-farger under editering så det du ser på skjermen da vil ikke matche output helt.

Søk på LR og Softproofing så finner du mye info på nettet, både vidoer og artikler.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har passet på at ikke slik auto farge står på, i tillegg skriver jeg en kommentar om det ved bestillingen. Så bildene blir veldig bra,det er ikke det,men tenkte å få de siste prosentene av kvalitet ut av det.

Mulig jeg blandet kortene litt, men om jeg hadde hatt egen printer skulle jeg vel valgt "papir" type, i tillegg fargeprofilen for profilen? Dette skulle jeg lagt inn i LR?

Som sagt,mulig jeg blander kortene litt, men om dette stemmer,skulle kanskje det samme gjøres ved bestilling? Men da må jeg spørre etter dette der jeg bestiller,slik at jeg legger dette inn i min LR?

Lenke til kommentar

Takk for flotte svar!

Jeg så ikke ditt innlegg "se" før jeg postet så derfor virket mitt innlegg litt rart kanskje.

Det er vel måte på hvor mye jeg skal styre, men hva slags tiltak gjør dere selv av kalibrering etc for å sikre mest mulig likhet mellom skjerm og sluttresultat ved bestilling av bilder?

Lenke til kommentar

Jeg så ikke ditt innlegg "se" før jeg postet så derfor virket mitt innlegg litt rart kanskje.

Så på timestampen at du neppe kunne ha lest mitt svar før du begynte å skrive. Poenget mitt er i hovedsak at for å gå uten om den brede vei (sRGB) må du legge litt arbeid i å forstå hvordan profiler, arbeidsflyt, kalibrering osv henger sammen, ellers blir det fort mye frustrasjoner.

Jeg vet ikke om Akersgata foto gir ut profiler, men gjør de det kan du jo bruke det for å softproofe og se om det påvirker resultatet med et par testprinter, men det er mye lettere å få alt riktig hvis du forstår hele prosessen. Prinsippene er ikke veldig vanskelige, men når progrmavaren skal settes opp er det ikke alltid så enkelt å vite hva som skal inn hvor.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...