770 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Fikk 2'er i et av programfaga på vg1 yrkesfaglinja og vurderer om jeg skal ta de opp igjen som privatist. Eller spiller disse fagene ingen rolle? Går VG2 nå. Endret 14. desember 2013 av 770 Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Jeg vet ikke så mye om yrkesfaglinja, men i studielinja teller alle program-fag! Det vil si at om du får 3 i engelsk i 1. vgs, har du den 3'eren i 3. klasse også. EDIT: Jeg hadde spurt mer enn en lærer, og om det stemmer at karakteren er fast (teller), hadde jeg tatt det opp igjen som privatist. Endret 14. desember 2013 av Hellemokb Lenke til kommentar
770 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Jeg vet ikke så mye om yrkesfaglinja, men i studielinja teller alle program-fag! Det vil si at om du får 3 i engelsk i 1. vgs, har du den 3'eren i 3. klasse også. EDIT: Jeg hadde spurt mer enn en lærer, og om det stemmer at karakteren er fast (teller), hadde jeg tatt det opp igjen som privatist. Er det noen grense om hvor lenge etter jeg kan ta opp faget? Hadde sett for meg kanskje og tatt privatist eksamenen etter VG2 Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Er det noen grense om hvor lenge etter jeg kan ta opp faget? Hadde sett for meg kanskje og tatt privatist eksamenen etter VG2 Hvis du ønsker førstegangsvitnemål må du ta faget opp i løpet av de årene du går på vgs. Du kan med andre ord ta opp faget i vg3, men da må du sørge for å ha eksamen før du får vitnemålet ditt. Edit: Alle fagene som er avgangsfag teller på vitnemålet. Lenke til kommentar
770 Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Hvis du ønsker førstegangsvitnemål må du ta faget opp i løpet av de årene du går på vgs. Du kan med andre ord ta opp faget i vg3, men da må du sørge for å ha eksamen før du får vitnemålet ditt. Edit: Alle fagene som er avgangsfag teller på vitnemålet. Førstegangsvitnemål? Er det noe fordeler i det? Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Ja, mtp at det er en egen kvote for førstegangsvitnemål når du søker høyere utdanning. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Denne kvoten får til du tilgang til i tillegg til den vanlige kvoten. Med andre ord har du større sjanse for å komme inn på et studie dersom du har førstegangsvitnemål. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Førstegangsvitnemål? Er det noe fordeler i det? Jepp, som de over også har nevnt. Fordelene er at det er et lavere karakterkrav når du søker i kvoten for førstegangsvitnemål enn om du søker i ordinærkvoten. I ordinærkvoten vil alderspoeng, poeng for førstegangstjeneste, poeng for å ha gjennomført et år med høyere utdanning telle. Dette vil resultere i at karakterkravet blir mye høyere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå