Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Polo 1996 stopper plutselig


falkum77

Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner vel egentlig enda mindre nå enn før. De gamle problemene er byttet ut med helt nye, men på en måte litt lignende problemer.

 

Akkurat det er jo litt av "sjarmen" med brukte deler, man har alltid en ekstra ukjent variabel,,, :whistle:

 

Ellers har jeg ikke helt klart for meg hvordan denne fordeleren ser ut, og hvor moderne/gammeldags den er, om den har vakumklokke, sentrifulgal timing, ol, men du kan ikke ha glemt å sette på, eller kommet borti noe vakumslanger under prosessen?

 

Er du sikker på at du har fått justert fordeleren riktig, så tenningstidspukt er riktig?

 

På noen fordelere er det også mulig å sette rotoraksel noen grader feil, men vil anta at din er moderne nok til å ha spor som kun passer ett sted, så den problemstillingen utgår. Ny G62 sensor skader aldri, så har du likevel den liggende er det jo bare å prøve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen

Dette var jo også en helt ny fordeler, så man skulle tro at den er i orden.

Tror ikke jeg har vært borti noe vakuumslanger underveis, men det kan jeg selvfølgelig dobbeltsjekke.

Denne rotorakselen har et spor ja, så man kan egentlig ikke sette den feil. Det jeg skal se på en gang til, er om timingen er riktig, for det er en mulighet (kanskje det gikk litt kjapt i svingene)

 

Satte inn ny temp sensor i dag, og om mulig så ble det hele vel egentlig bare verre. Nå er det veldig lite kraft under kjøring, må ofte gire ned til både 3. og 2. gir på landeveiskjøring. Den dør hver gang jeg stopper opp, hvis ikke jeg er veldig rask med å trykke inn gassen. Hvis den står på tomgang, så virker det som om den begynner på høyt turtall og prøver å justere seg ned til rett niva, men ender opp med å daue.

 

Kan det være noe med at ecu må lære ting på nytt eller noe? Har sett noe på andre forum om at spjeldhuset må kjøres gjennom et opplæringsprogram hvis batteriet har vært koblet fra lenge.

Lenke til kommentar

Åja ok, hvis fordeler og pluggledningene er nye får vi jo tro det er i orden. Det er jo feil på nye deler også, men det er heldigvis ikke så vanlig.

 

Grunnen til at jeg tenkte på det med vakumslange var bare at symptomene du beskriver kunne minne litt om falsk luft. Men det kan være en hel masse annet også...

 

Elektroniske spjeldhus kan trenge en "adaption" og det finnes ECU som også trenger noe tid på å lære seg nye verdier, men har aldri vært borti at dette (eller mangel på dette) gir sånne voldsomme utslag. Det begrenser seg stort sett til ujevn eller manglende tomgang en periode. Men det er bare min erfaring, kan hende andre har vært mer uheldig.

 

Ellers er jeg i tvil om nøyaktig hva slags motorstyring/innsprøyning du egentlig har. Vet du motorkoden?

Lenke til kommentar

Åja ok, hvis fordeler og pluggledningene er nye får vi jo tro det er i orden. Det er jo feil på nye deler også, men det er heldigvis ikke så vanlig.

 

Grunnen til at jeg tenkte på det med vakumslange var bare at symptomene du beskriver kunne minne litt om falsk luft. Men det kan være en hel masse annet også...

 

Elektroniske spjeldhus kan trenge en "adaption" og det finnes ECU som også trenger noe tid på å lære seg nye verdier, men har aldri vært borti at dette (eller mangel på dette) gir sånne voldsomme utslag. Det begrenser seg stort sett til ujevn eller manglende tomgang en periode. Men det er bare min erfaring, kan hende andre har vært mer uheldig.

 

Ellers er jeg i tvil om nøyaktig hva slags motorstyring/innsprøyning du egentlig har. Vet du motorkoden?

 

Jepp, motorkoden er AEX.

Har begynt å tenke litt på om det kan være katalysatoren. Kan vel være verdt å kikke på innsprøytningsdysene også. Er vel for så vidt mye det kan være, men nå skal jeg i hvert fall forsikre meg om at timingen er riktig først. Også kjører jeg en diagnose på den i morgen...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nå er jeg utrolig happy. Sjekket timinga en gang til, og ganske riktig...jeg hadde satt den feil med et par cm.

Stilte den rett, og nå går pinadø bilen bedre enn noengang, har aldri opplevd at den har vært så god å kjøre.

Så da var jeg nok litt rask i vendinga ved bytte av fordeleren, for det er da jeg har kødda til timinga.

 

Drøyer noen dager med å regne saken for løst, bare sånn at jeg får kjørt den litt mer og virkelig føler meg trygg på at den er tipp topp.

Men tusen takk for all input fra alle som har bidratt på en eller annen måte. Jeg setter stor pris på alle som har forsøkt å hjelpe meg med dette problemet :green:

 

Yuhuuuuu :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...