Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Polo 1996 stopper plutselig


falkum77

Anbefalte innlegg

Du, kjøp deg en boks med startgass. Andre lettantennelige stoffer kan også fungere. Når motoren ikke vil gå får du fruen til å holde halv gass mens hun forsøker å starte. I mens sprøyter du en passende, varierende mengde inn i luftinntaket. Starter den da, har du et problem med tilgangen på drivstoff.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei

Status er at jeg nå venter på "ny" bensinpumpe fra skraphandleren, har litt troa på at det er den...selv om de friskmeldte den på verkstedet. Da jeg åpnet luka til pumpa, så jeg at den i hvert fall ikke har blitt rørt, det var et tykt støvlag på den, så jeg synes det virker som om de har friksmeldt den litt vel lettvint.

 

Hva er TPS egentlig?

Lenke til kommentar

Dette er ikke så aktuelt etter at man begynte å tilsette etanol i all bensin vel..

Sant. Dessuten vann i tanken er vel også kun mulig hvis du parkerer i oppvarmet garasje. Jeg har aldri hatt vann i tanken på noen biler og jeg har hatt biler tilbake til 70 tallet.

Lenke til kommentar

Hei

Status er at jeg nå venter på "ny" bensinpumpe fra skraphandleren, har litt troa på at det er den...selv om de friskmeldte den på verkstedet. Da jeg åpnet luka til pumpa, så jeg at den i hvert fall ikke har blitt rørt, det var et tykt støvlag på den, så jeg synes det virker som om de har friksmeldt den litt vel lettvint.

 

 

Det vil ofte ikke være nødvendig for verkstedet å rote under dekselet. Jeg nevnte tidligere i tråden at det på mange motorer sitter en ventil/hette (lik den man har på hjulene) på fuel-railen (dvs røret som fordeler bensin mellom dysene). Dersom det finnes en slik, syns jeg det er enkleste måten å sjekke bensintilførsel. Bekrefte at det står trykk her like etter/under startforsøk.

 

Men det denne ventilen egentlig er der for, er å koble til bensintrykk-måler. Så det er mulig verkstedet har målt, og funnet trykk i orden, og dermed også pumpa.

 

Dog er det veldig mulig de har friskmeldt den for lettvindt, det er jeg helt enig i. Tror ikke du svarte meg på dette sist, men vet du om verkstedet fikk frem symptomene når de hadde bilen, eller ble det famling i blinde etter en periodisk feil som ikke var tilstede?

 

 

Uansett får vi håpe og tro at ny pumpe gjør susen, siden du nå har bestemt deg for å prøve en annen. :)

Lenke til kommentar

Hei

Glemte å svare deg på dette ja. Det virker som om det var mest famling i blinde på verkstedet. De spurte meg et par ganger hvor lenge de skulle holde på å lete etter nåla i høystakken, så jeg tror de gikk kun etter magefølelsen.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å bytte pumpe, hadde bare tenkt å ta opp pumpa og rengjøre den sila som sitter under der. Men nysgjerrigheten tok over da jeg hadde pumpa ute, prøvde å ta av en av slangene på toppen, og da brakk nipplen som den stod på. Men da jeg kikka inni der, så så det ut som om det var noe svart gummilignendende guffe inni der. "Ny" pumpe fra skroten koster uansett ikke skjorta, så nå får vi se om det kan være den. Håper den ankommer i dag så jeg får testa dette.

Lenke til kommentar

På tide med en oppdatering. Jeg fikk tak i ei brukt bensinpumpe og monterte denne i dag. Jeg trodde dette gjorde susen, stod og sveiv i 45 minutter på tomgang først. Så tok jeg en liten kjøretur, da stoppet den etter 100 meter, fikk startet den igjen og kjørte hjem (etter en del start og stopp). Hjemme igjen, så sveiv den litt på tomgang igjen før den døde. Så fikk jeg ikke startet den igjen.

 

Nå skjønner jeg enda mindre enn før, for dette virket som framgang for meg, men likevel ikke løsningen.

Nå tenkte jeg å prøve å få tak i en TPS sensor, men etter å ha googlet og sjekket på nett, så kan jeg ikke se at denne sensoren finnes til min bil. Kan den hete noe annet?

 

Jeg merker meg at den sviver ganske ujevnt. Og hvis jeg gir gass og slipper gassen igjen, så synker turtallet så lavt at jeg føler at den nesten dør ut, før den stiger litt igjen og stabiliserer seg.

Lenke til kommentar

Ok...dette er direkte pinlig.

Tror bensinpumpa fikset biffen likevel. Var ute i dag og tenkte å sjekke etter vakuum lekkasjer. Skulle bare prøve å starte bilen først for gøy, og da startet den ikke...den starter alltid når den er kald vanligvis.

Det viste seg at den var tom for bensin, bensinmåleren var bare halvveis nede på det røde, så den må jo vise litt feil da.

Fylte på bensin og fikk til slutt starta den. Nå har jeg kjørt en ganske lang tur, og dette virker lovende :)

Blir ilddåp i morra da, tenkte å sjanse på å kjøre den til jobb, føler meg ganske sikker på at dette går bra.

 

Nå har den stått ei stund, så det har vel tæret litt på den, virker som om det har rusta hull i eksosen et sted, for det bråker fælt...hehe. Får se på det i helga.

 

Takker alle for hjelpa, skal komme tilbake og bekrefte at det er i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering. Kjørte bilen til jobb i dag, og det gikk greit. Den døde ikke på veien. Men den fusker mye, spesielt ved gasspådrag, da hakser det veldig. Jeg trodde motoren skulle dø et par ganger, mistet liksom hele kraften, men kom plutselig tilbake igjen.

Motoren høres også ut som en traktor.

Kan dette ha noen sammenheng med at bilen startet da jeg skulle se om det var gnist i pluggene? Føler at traktoroppførselen startet etter dette.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er en sylinder som rett og slett ikke er i funksjon, altså at en av pluggene ikke tenner som den skal.

 

Er du sikker på at alle ledninger sitter 100% likt som før du begynte med dette? Å bytte om koblingen av pluggledninger vil medføre at det tenner på feil tidspunkt, og da kan det oppleves som om den ikke går på alle.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig bare rørt den ene pluggen som jeg tok ut for å teste. Tenkte å stoppe innom biltema i dag og kjøpe en ny plugg + kanskje hette, koster jo ikke noe.

Skjønner at det går an å teste dette ved å ha motoren i gang og ta av en og en hette til man finner den som ikke endrer noe på hvordan motoren sviver, men jeg har altfor stor respekt for strøm til å tørre å ta fatt på dette.

 

Har ikke sett på hvordan pluggene ser ut etter kjøring ennå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...