Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] VW Polo 1996 stopper plutselig

falkum77

Anbefalte innlegg

Hei

I sommer kjøpte jeg en gammel polo som har fungert helt greit. Den kunne være litt vanskelig å få i gang noen ganger. Derfor tok jeg den til en mekaniker jeg kjenner, han byttet rotor og fordelerlokk.

Etter at han var ferdig, ble bilen stående et par dager på en offentlig parkeringsplass før jeg fikk hentet den. Den startet greit, men så stoppet motoren etter få minutter, og vi fikk ikke startet den igjen. Morgenen etter startet den igjen som vanlig, men stoppet igjen etter få minutter. Slik har den egentlig vært siden det. Den sviver typisk i 5-20 minutter, så slokner den, uten noe forvarsel av noe slag...ingen fusking eller rykking.

Den ene gangen jeg kjørte den, så stoppet den nesten et par ganger, men så rykket den igang igjen da jeg trykket inn gasspedalen. Men den stoppet likevel et par minutter senere.

Har hatt den stående på verksted i flere dager, de har byttet coilen og drevet generelt med feilsøking uten å komme noen vei. Diagnoseverktøyet viste feil på bensinpumpe, men denne ble friskmeldt av verkstedet (dette er ikke et merkeverksted).

Hadde den også hos mekanikeren jeg kjenner i en uke eller to, så han prøvde litt av hvert uten hell, blant annet byttet tenningsbryter. Har byttet bensinfilter og releet til bensinpumpa. Fikk også et tips om at en ventil til bensintanken kan bli tett og skape vakuum, prøvde derfor å kjøre den med bensinlokket åpent. Dette hjalp heller ikke.

Dette er altså en vw polo 1996, 1,4 bensin. Skal jo være "verdens enkleste bil". Noen som har noen ideer? Har ikke lyst til å bruke mange flere timer på verksted med denne gamle bilen. Det virker som om den akkurat blir varm, så dauer motoren.

Et annet spørsmål:

Dette begynte jo etter at rotor og fordelerlokk ble byttet, det har jo også blitt dobbeltsjekket at dette ble gjort skikkelig. Men hvis en bil står låst på en parkeringsplass, er det da mulig å gjøre noe med den slik at dette problemet oppstår? Synes det er mystisk at dette begynte akkurat etter at den stod parkert der, og tenkte på om det kunne være noe skøyerstreker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det verkstedet som "friskmeldte" bensinpumpen til tross for feilmelding, hadde de bilen inne mens den ikke startet, eller ble det feilsøking etter periodisk feil som ikke var tilstede når de hadde bilen?

Hvis du skal prøve å komme videre selv, så er det vel først greit å sjekke om noen feilkoder er tilbake (hvis du har mulighet). Og ellers som Sedsberg nevner, sjekke om det er gnist på plugg når den ikke starter. Vet ikke om din motor har det, men det er vanlig å ha en ventil på fuelrail i nærheten av dysene. (Ser lik ut som ventliene på hjul) Skru av hetten og trykk inn ventilen med en skrutrekker eller lignende, og påse at det spruter bensin med brukbart trykk der rett etter at du har prøvd å starte. (Når bilen ikke starter)

Det er litt "bakgårds", vernebriller og lukket munn er en god ide da det ikke er godt å si hvor spruten kommer, men det gir i alle fall en grei pekepinn på om det er bensinmangel.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Hei

Takk for alle svar. Jeg skal først og fremst prøve å finne ut om det er gnist i pluggene. Jeg er ganske blank på bil, og jeg har aldri gjort dette før. Men er det bare å ta ut pluggene med hetter og prøve å tenne? Må vel stå mot jord?

Kan det stemme at det er 4 tennplugger?

Lenke til kommentar

Hei.

Ok, det var bare en av pluggene jeg fikk tak i med skralle med det verktøyet jeg har, denne var det gnist i. Glemte å holde gassen i bånn, så bilen startet faktisk litt.

Får skaffe meg noen lange, tynne piper til skralla før jeg kan teste resten av pluggene.

Merket meg også i dag at rett før motoren døde, så falt omdreiningen drastisk i et halvt sekund, så ble den normal igjen i et par sekunder før den døde. Er ikke helt sikker på om dette skjer hver gang.

Lenke til kommentar

Hei

Ja, jeg prøvde gnisten rett etter at den døde selv og jeg ikke fikk startet den igjen.

Men det er jo ingen garanti, for det varierer hvor lang tid det tar før jeg får starta den igjen, noen ganger en halv time, noen ganger 10 minutter, og en sjelden gang starter den igjen med en gang.

Skal prøve det med luftinntaket, da får kona også gjort nytte for seg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...