falkum77 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hei I sommer kjøpte jeg en gammel polo som har fungert helt greit. Den kunne være litt vanskelig å få i gang noen ganger. Derfor tok jeg den til en mekaniker jeg kjenner, han byttet rotor og fordelerlokk. Etter at han var ferdig, ble bilen stående et par dager på en offentlig parkeringsplass før jeg fikk hentet den. Den startet greit, men så stoppet motoren etter få minutter, og vi fikk ikke startet den igjen. Morgenen etter startet den igjen som vanlig, men stoppet igjen etter få minutter. Slik har den egentlig vært siden det. Den sviver typisk i 5-20 minutter, så slokner den, uten noe forvarsel av noe slag...ingen fusking eller rykking. Den ene gangen jeg kjørte den, så stoppet den nesten et par ganger, men så rykket den igang igjen da jeg trykket inn gasspedalen. Men den stoppet likevel et par minutter senere. Har hatt den stående på verksted i flere dager, de har byttet coilen og drevet generelt med feilsøking uten å komme noen vei. Diagnoseverktøyet viste feil på bensinpumpe, men denne ble friskmeldt av verkstedet (dette er ikke et merkeverksted). Hadde den også hos mekanikeren jeg kjenner i en uke eller to, så han prøvde litt av hvert uten hell, blant annet byttet tenningsbryter. Har byttet bensinfilter og releet til bensinpumpa. Fikk også et tips om at en ventil til bensintanken kan bli tett og skape vakuum, prøvde derfor å kjøre den med bensinlokket åpent. Dette hjalp heller ikke. Dette er altså en vw polo 1996, 1,4 bensin. Skal jo være "verdens enkleste bil". Noen som har noen ideer? Har ikke lyst til å bruke mange flere timer på verksted med denne gamle bilen. Det virker som om den akkurat blir varm, så dauer motoren. Et annet spørsmål: Dette begynte jo etter at rotor og fordelerlokk ble byttet, det har jo også blitt dobbeltsjekket at dette ble gjort skikkelig. Men hvis en bil står låst på en parkeringsplass, er det da mulig å gjøre noe med den slik at dette problemet oppstår? Synes det er mystisk at dette begynte akkurat etter at den stod parkert der, og tenkte på om det kunne være noe skøyerstreker? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Tett bensinfilter? Edit: kom jo fram i tidligere post, sorry, my bad.. Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Har byttet bensinfilter, men det var tydeligvis ikke det da... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Får du gnist på tennpluggene hvis du prøver å starte etter den har blitt kjørt til den stopper? Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Det vet jeg ikke, men det kan jeg kanskje sjekke... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Vann i tanken? Som tetter bensinfilter med is? Det har jeg vært ute for. Men om du har vann i tanken pleier motor å jukse. Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Tja....har for så vidt også vært inne på de tankene, men motor sviver som regel helt fint til den dauer, så det virker som om det er et eller annet som svikter når den blir varm.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Men alt tyder på at motoren ikke får bensin . Kan jo også være noe som slår seg ut i tenningsystem etter en stund. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Men det verkstedet som "friskmeldte" bensinpumpen til tross for feilmelding, hadde de bilen inne mens den ikke startet, eller ble det feilsøking etter periodisk feil som ikke var tilstede når de hadde bilen? Hvis du skal prøve å komme videre selv, så er det vel først greit å sjekke om noen feilkoder er tilbake (hvis du har mulighet). Og ellers som Sedsberg nevner, sjekke om det er gnist på plugg når den ikke starter. Vet ikke om din motor har det, men det er vanlig å ha en ventil på fuelrail i nærheten av dysene. (Ser lik ut som ventliene på hjul) Skru av hetten og trykk inn ventilen med en skrutrekker eller lignende, og påse at det spruter bensin med brukbart trykk der rett etter at du har prøvd å starte. (Når bilen ikke starter) Det er litt "bakgårds", vernebriller og lukket munn er en god ide da det ikke er godt å si hvor spruten kommer, men det gir i alle fall en grei pekepinn på om det er bensinmangel. Endret 14. desember 2013 av pcp160 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Er det innsprøtning i bilen? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Er det innsprøtning i bilen? Selvfølgelig, det er en 96'. Når motoren ikke går må du finne ut om den mangler tenning (gnist) før vi kan gi deg noe videre konstruktiv hjelp. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Kan evt. også være noe elektrisk? En bekjent hadde lignende symptomer, og da var det delvis brudd i en ledning eller som gnisset inntil metall. Nok med at det rister litt i bilen, så kommer og går det uforutsigbart. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 heh! Var bort i en bil som hadde altfor tett bensinkork, motoren stoppet etter en stund grunnet vakuum i tanken. Var et helvete å feilsøke, kan jeg lova.. Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Hei Takk for alle svar. Jeg skal først og fremst prøve å finne ut om det er gnist i pluggene. Jeg er ganske blank på bil, og jeg har aldri gjort dette før. Men er det bare å ta ut pluggene med hetter og prøve å tenne? Må vel stå mot jord? Kan det stemme at det er 4 tennplugger? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Det er som regel 4 tennplugger og de må ligge mot gods/jord. Tror du også kan holde full gass når du vrir om for å skru av dysene sånn at bilen ikke starter. Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Hei. Ok, det var bare en av pluggene jeg fikk tak i med skralle med det verktøyet jeg har, denne var det gnist i. Glemte å holde gassen i bånn, så bilen startet faktisk litt. Får skaffe meg noen lange, tynne piper til skralla før jeg kan teste resten av pluggene. Merket meg også i dag at rett før motoren døde, så falt omdreiningen drastisk i et halvt sekund, så ble den normal igjen i et par sekunder før den døde. Er ikke helt sikker på om dette skjer hver gang. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Du testa gnisten rett etter bilen hadde stoppa av seg selv? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 En annen ting du kan prøve når den ikke vil starte er å få noen til å holde handa foran og blokkere luftinntaket helt eller delvis. Hvis den starter og sviver med luftinntaket blokkert eller delvis strupa så får ikke motoren bensin nok. Lenke til kommentar
falkum77 Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Hei Ja, jeg prøvde gnisten rett etter at den døde selv og jeg ikke fikk startet den igjen. Men det er jo ingen garanti, for det varierer hvor lang tid det tar før jeg får starta den igjen, noen ganger en halv time, noen ganger 10 minutter, og en sjelden gang starter den igjen med en gang. Skal prøve det med luftinntaket, da får kona også gjort nytte for seg Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Kan være feil på hall-sensor som skal gi impulsen for gnisten. Gjetter på at den sitter i fordeleren på denne motoren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå