Gå til innhold

Valg av nettbrett: Asus MeMO pad 10 eller Xperia Z

Zeorsd

Anbefalte innlegg

Er for tiden på jakt etter nytt nettbrett, og valget står for øyeblikket mellom to:

Asus MeMO Pad FHD 10: https://prisguiden.no/produkt/asus-memo-pad-fhd-10-me302c-193065 ca 2700kr

og

Sony Xperia Z https://nettbutikk.telenor.no/Nettbrett/sonyxperiatabletzlte#subscription=81272710&binding=81392713 fås hos telenor til 3200kr og det er da med 1GB i mnd i år inkludert!

Sistnevnte ser ut som det beste valget, men det som gjør meg usikker er at Xperiaen ikke kommer med IPS skjerm. Noen som vet om Asus har bedre skjerm? Jeg bryr meg ikke om innsynsvinkel, heller bra om den er begrenset i noen tilfeller. Det viktige for meg er at den er best mulig å lese på. Selv om jeg planlegger å bruke den til flere ting, vil et viktig bruk være å lese/markere i PDF'er el. og dermed er det vitkig at skjermen er så "rolig" som mulig, se feks forskjellen mellom IPS og tidligere teknologier type gamle LCD'er.

Utover dette virker Telenor sitt tilbud som et røverkjøp! Noen meninger? Noen som har erfaringer med å lese en del på nettbrett? vet Kindle er en løsning men da det virker upraktisk og bergenser bruk helt...

Edit: fikset prisguide :)

Endret av Zeorsd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først ville jeg bare si at det er litt skam å linke til prisjakt på diskusjon.no når du har prisguide, men jeg skal la det gå for denne gang!

Jeg har selv en Xperia tablet Z, og kan absolutt gå god for den. Har ingen erfaringer med den Asusen du linker til, så kan desverre ikke si noe om den. Jeg bruker selv min Xperia til skolearbeid alt fra lesing til skriving av notater og det fungerer utmerket i mine øyne. Et annet pluss med Xperiaen er at den er 100 gram lettere noe som gjør lesing (når du holder den) lettere i lengre omganger. Innsynsvinkelen på Xperien er nok litt svakere enn Asusen pga TNog ikke IPS, men er derimot litt mer privat av samme grunn. Angående prisen se er det et røverkjøp fordi den ligger på 4500 uten abbonoment. Angående skjermen så har de lik oppløsning, men Xperia har Bravia Engine 2 som skal gjøre bildet på skjermen bedre. Om dette er så merkbart er litt usikkert, men jeg kan si at lesing på Xperia er veldig fint. Når du skal endre på PDF'er og lignende så vil nok dette bli litt vanskelig på begge nettbrett, med mindre du har små fingre. Det må en viss "aim" til for å treffe riktig, men du har nå alltids den lille digsen du drar rundt på skjermen.

Edit: En annen mulighet kan kansje være Surfave pro serien siden disse er ment for konstruktivt arbeid.

Edit 2: TN istedenfor TFT derp...

Endret av nerikk
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange nettsteder kaller skjermen i Tablet Z for IPS, men Sony selv skriver ingenting om hvilken teknologi skjermen har i sin dokumentasjon. Regner da med at dette ikke er TN, men en konkurrerende teknologi til IPS med et annet patent for gode farger og innsynsvinkel.

Testen på amobil kaller den for en "fantastisk skjerm", det ville de ikke gjort hvis det var TN:

http://www.amobil.no/artikler/test-sony-xperia-tablet-z/132824

Lenke til kommentar

Altså nå idag var jeg innom en random Expert butikk fordi jeg ser etter nettbrett til dama. Der fikk jeg tafset litt på Asusen, å i forhold til byggekvalitet så må jeg si at det ruglete designet var bedre enn det jeg trodde. Eneste minuset med Asusen må være Asus sin versjon av Android. Det var at herk å gjøre noe på. Når det er sagt så er nå dette en vanesak, men jeg synes Sony sitt var bedre og lettere for førstegangsbrukere. Ble litt skuffet av Asus i denne omgang...

Ang. IPS eller TN så ble jeg litt usikker nå, tok opp Xperian for sjekke å innsynsvikelen er ikke så ræva som jeg husker (når var den jo aldri ræva, men du skjønner va jeg mener) så kanskje det er IPS likevel...

Siste ord er at du betaler 500 kr mer for vanntette egenskaper, bedre Android "cover", mindre vekt og rett og slett et mer sexy nettbrett!

Lykke til med valget! Du vil nok være fornøyd uansett hvilken du velger :)

Edit: Kom på en ting til, batteriet til Sony Xperia Z er mindre en Asus. En skoledag med notering, youtube, litt spill og surfing dropper den ned til 20~30%. Men i standby så kan den ligge i en uke å miste 10% så den har gode strømsparingsmuligheter.

Endret av nerikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...