Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skeiv bakstilling?


Warrior350

Anbefalte innlegg

Fikk en sleng på bilen idag, i relativt liten fart 30-40 km/t i timen og klassa inni en murkant i ei rundkjøring. Sjekka felgen og ser ut som den har fått seg en solid trøkk. Men når jeg begynte å kjøre igjen var rattet slkakt. Kunne føle at bilen dro litt til sida. Kan det væra pga felgen eller kan det væra så gærlih at jeg har ødelagt noe i bakstillinga på bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gått mulig at du har slått bakhjulsstillingen skjev, du bør oppgi merke og modell av bil så folk som kjenner de forskjellige merkene og modellene kan svare på om det er mulig og justere bakhjulsstillingen.

Er det ikke mulig å justere må bilen i jigg og rettes men du bør skifte hjulet først og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Fikk en sleng på bilen idag, i relativt liten fart 30-40 km/t i timen og klassa inni en murkant i ei rundkjøring. Sjekka felgen og ser ut som den har fått seg en solid trøkk. Men når jeg begynte å kjøre igjen var rattet slkakt. Kunne føle at bilen dro litt til sida. Kan det væra pga felgen eller kan det væra så gærlih at jeg har ødelagt noe i bakstillinga på bilen?

Ta av felgen/hjulet så merker du fort hva som har bøyd seg mest :) bakhjulsdrift?

Lenke til kommentar

Ålreit :)

Er en Sierra, 90 mod.

Lå under og kikka nå og ser ikke ut som bærebrua har blitt skakk. Er jo vanskelig å se mtp at bilen står og ikke er pp bukk.

Men så også mer på felgen nå og var noe jævlig skakk.

 

Får bare prøve å teste med en annen felg for å se.

Detta snøføret er farlig morro ;)

Lenke til kommentar

Ålreit :)

Er en Sierra, 90 mod.

Lå under og kikka nå og ser ikke ut som bærebrua har blitt skakk. Er jo vanskelig å se mtp at bilen står og ikke er pp bukk.

Men så også mer på felgen nå og var noe jævlig skakk.

Får bare prøve å teste med en annen felg for å se.

Detta snøføret er farlig morro ;)

Forhåpentligvis har felgen vært det svakeste punktet her :)

Lenke til kommentar

Om rattet sto rett ved kjøring rett fram før, og ikke gjør det nå lenger har du bøyd noe, INGEN tvil om det. Massivt kast i felgen merkes godt, men jeg kan ikke se at det skal få bilen til å trekke. Forhåpentligvis, og sannsynligvis har du i såfall kun bøyd bærebrua, den er forholdsvis lett å bytte og billig å få tak i brukt, gjerne sammen med resten av delene utover. Nytt høvet til å dytte inn et sett med PolyRace foringer fra rallydesign.co.uk.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg trur også. Ny bærearm koster 370 kr på Biltema så er ikke dyre greiene. Får bare håpe det er det.

Kan kjenne bilen går og vandrer litt i svinger, kan det væra sågærlig at jeg har ødelagt hele bakstillinga,eller drivakselen?

Biltema har kun bærearmer foran, ikke bærebroer bak. Lite vits i å spekulere i hva som er skeivt, at brua er bøyd er ganske sikkert, så start der og få så tatt hjulstillingskontroll.

 

Lite tips: Bytter du til Biltema bærearmer foran MÅ du ha hjulstillingskontroll, fordi disse har feil lengde og gjør at spillinga blir betydelig feil.

Lenke til kommentar

Har fått retta litt baki der nå. Er navet som er litt skakt enda, men er mulig å kjøre med bilen nå. Enesten problem jeg har er at den forsatt går og vandrer litt, og fant ut at traversen, ramme som går ut på hver side foran bærebruene, foringa på venstra sida har gått att skogen. Er det noen av dere som veit hva de heter på engelsk eller har peiling på hvor jeg evt kan gå tak i en sånn en?
Har hørt på Ford og Mekonomen men det finnes kun få av de igjen i Hellas, England og Finland gjennom Ford. Men det kunne ta måneder å få tak i til Norge.

Lenke til kommentar

Bakramma kjøper du brukt, samtidig nytter du høvet til å smelle inn et sett Polysport eller Polyrace foringer i den. Foringene i bakramma må ofte byttes med bakramma ute fordi de kan være no jævlig trege å trykke inn. Jeg har gjort begge deler, byttet foringer med ramma på og av bilen. Det kan gå på bilen med standardforing, men ikke uten bryderi. Jeg satte en girkassejekk under foringa for å trykke den opp. Løfta til kassejekken ikke klarte mer. Så slapp jeg bilen NED på kassejekken til hele bakparten på bilen slapp bukken og hang kun på kassejekken via foringa. Med div justeringer av foringa gikk det til slutt. Daværende samboers Sierra fikk Polyrace foringer i bakramma, men da gadd jeg ikke prøve engang. Ut med bakramma og i pressa med den og foringa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...