Gå til innhold

Vurderer å skaffe meg hund, men har noen spørsmål først.


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i lang tid hatt lyst på en hund, og driver nå og tenker igjennom om det er gjennomførbart for meg.

Utifra det jeg vet om rasene, og hva jeg har lyst på, så blir det en Schæferhund om jeg skal skaffe meg det. Smarte hunder, som man kan trene opp, og den liker å være fysisk aktiv. Familien har hatt Schæfer tidligere når jeg var mindre, så har litt erfaring med de også. Det blir en valp jeg eventuelt anskaffer, for å trene den opp fra starten av. Blir å lese bøker, lese på nettet, og ta med hunden på kurs. Jeg er ute etter å lære mest mulig, og oppdra hunden best mulig.

 

Så, over til noen ting som kan gjøre at jeg må vurdere å droppe det:

 

 

1: Jeg er 23 år. Jobber for tiden vanlig 8-timers jobb (uten noe særlig overtid). Det skal vel gå fint å la hunden være hjemme da (Relativt stort der jeg bor nå) mens jeg er borte. Går tur både før jobb og etter jobb.

Problemet er at jeg ikke vet hva jeg blir å gjøre fra neste høst av. La oss si jeg begynner på skole (Som ikke er helt urealistisk). Hvordan er erfaringene med å ha hund på universitet/ved siden av skole? Både økonomisk, tidsmessig (tid til hund), og er det noen universiteter man kan ha med hund?

 

2: Plass! Schæfere er jo relativt store hunder, og trenger en del plass. Her jeg bor nå, så bor jeg med 2 andre i et hus, og her har hunden mye plass å boltre seg på. Hvis jeg dog flytter neste høst for å studere, så er sjangsen stor for at jeg må finne meg en mindre plass.

Hvor stor plass trenger en Schæfer for å trives? Kan også bli problematisk å finne bolig som tillater hund i seg selv, så det får jeg se an.

 

 

Om alt klaffer, og jeg finner ut at det er gjennomførbart så tenker jeg at til vår/sommer er det realistisk å eventuelt anskaffe seg en valp. Da kan jeg ta ut ferie i noen uker for å bli kjent med hunden. Også lettere å venne seg til å gå turer når det er varmere i klimaet. Kunnskap leser jeg meg opp på både før og underveis.

 

Blir litt langt, men i motsetning til hva mange andre i verden gjør, så prøver jeg å gi dette en del ettertanke for å se om jeg kan bli en fullverdig hundeier.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å finne en sunn, frisk, funksjonell schäferhund i en jungel av dårlige oppdrettere. En av de rasene hvor det er vanskeligst å velge riktig, pga mye elendig oppdrett over mange år.

 

Du kan egentlig bare glemme å finne fram selv. Du må antagelig komme i kontakt med noen på hundefora, som har kunnskap om status på schäferhunden anno 2013 og som ikke benekter at rasen er ille ut og kjøre. Sjansen for at noen her inne på diskusjon.no kan hjelpe deg er nok ikke-eksisterende.

 

Det kan hende at noen vil råde deg til å skaffe bruks-schäferhund, men da må du ha en plan for hva du skal drive med og ikke bare "gå tur og trene på triks i hagen". For all del ikke gå etter hvilke kull som har høyt premierte foreldre, ofte er de hundene blant de verste tilfellene.

 

Dette er bare en bitteliten smakebit på elendigheten (fra ca 30 sek):

 

http://www.youtube.com/watch?v=SV7elIy_Aoo

 

"Of those dogs overall, I'd say the majority of them are not normal".

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...