ktbd Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 http://www.multicom.no/Ultrablade-Gaming-Laptop-P35K-15e6-Full-HD-IPS-Matte-4e-gen-Intel%C2%AE-Core%E2%84%A2-i7-4700HQe-8GBe-1TB-SSHDe-GeForce-GTX-765Me-Uten-operativsysteme-21mm-tynn-GIGABYTE/cat-p/c1000042/p10626914 Denne ser råbra ut! Eneste jeg bekymrer meg for et varmeutveksling og støynivå - dette er meget viktige punkter for meg da den jeg har nå både er en varmeovn i seg selv og liker å bråke. Er ikke så glad i intens virring av vifta lenger - har du selv noen god erfaring med hvordan varmeutvikling og støynivå er på denne type maskin? Specca så jo meget bra ut! Kan hende jeg er litt for stiv i krava mine her altså. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Da har jeg omsider fått satt ny laptop i produksjon. Den er virkelig rask (Windows 7 starter på under 30 sekunder), og merker STOR forskjell fra den gamle, som også hadde en relativt kraftig konfigurasjon. Og til vanlig bruk (utenom veldig CPU-intensive oppgaver over tid) er laptopen ganske så stillegående. Også her merker jeg forskjell fra den gamle. Edit: som en sidekommentar, jeg er glad jeg er ferdig med å overføre det meste. Laptopbytte er slitsomt, er veldig glad for at det nå er lenge til neste gang (garantien varer i 5 år). Gruet meg litt til dette, på en måte. Endret 16. desember 2013 av stigfjel Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Denne ser råbra ut! Eneste jeg bekymrer meg for et varmeutveksling og støynivå - dette er meget viktige punkter for meg da den jeg har nå både er en varmeovn i seg selv og liker å bråke. Er ikke så glad i intens virring av vifta lenger - har du selv noen god erfaring med hvordan varmeutvikling og støynivå er på denne type maskin? Specca så jo meget bra ut! Kan hende jeg er litt for stiv i krava mine her altså. Legger til at dette er samme spec bare bedre design, og bedre kjøling. +billigere da gigabyten ikke har Windows, vet det er w8 på denne men med StartIsBack føles det ut som Windows 7. : http://startisback.com/ koster 2 dollar. Siden du bruker 6-10k på pc, tror jeg du har råd til dette. http://www.komplett.no/msi-ge70-173-full-hd/781358 . Den er litt tykkere en Gigabyte, men er ganske sikker på at det er bedre kjøling på denne. Og hvis du føler at den er for varm, så bruk cooler boost Technology, la den stå og gå litt, og så er den en god del kaldere. Det finnes også gratis versjon av "StartIsBack" Men dette er ikke direkte kodingen i Windows men et "Tema". http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php . Håper dette hjalp litt. Legger også til at multicom sine er kjent for å bråke litt. Endret 16. desember 2013 av FreeGameFinder Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Å bruke over 10000 kr på en forbruker-PC er litt vel mye etter min mening Men TS bestemmer selv. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Var det ikke du som foreslo 13k da? 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Jo, men jeg snakket om business-laptoper. Kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar
ktbd Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 (endret) Denne helgen får jeg endelig ny laptop, en Dell Latitude E7440, som skal avløse min tilårskomne Dell Latitude D630 (som har tålt over 6 års hard bruk, har hatt den siden juli 2007). Det er en ultrabook på ca 1.7 kg, men den har en i7 CPU, 8 GB RAM, 256 GB SSD, 14" skjerm med 1920x1080 oppløsning, og kan brukes med docking-stasjon. Om noen skulle lure, så er Latitude-serien til Dell beregnet for bedrifter, og kvaliteten er deretter. Hva med Lenovo Thinkpad Edge E540? Denne virker meget bra, og jeg krysser fingrene for at den stillegående og god kjøling. Finner ingen tester av den, så hvis noen finner dette er jeg interessert i å lese den. Uansett, om byggekvaliteten med godt tastatur, greit batteritid, lite støy og god kjøling er inneværende i denne modellen så er jeg nysgjerrig. Og her kommer link, glemte nesten den:http://www.komplett.no/lenovo-thinkpad-edge-e540-156-full-hd/800375#!tab:extra Endret 16. desember 2013 av ktbd Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Hva med Lenovo Thinkpad Edge E540? Denne virker meget bra, og jeg krysser fingrene for at den stillegående og god kjøling. Finner ingen tester av den, så hvis noen finner dette er jeg interessert i å lese den. Uansett, om byggekvaliteten med godt tastatur, greit batteritid, lite støy og god kjøling er inneværende i denne modellen så er jeg nysgjerrig. Og her kommer link, glemte nesten den:http://www.komplett.no/lenovo-thinkpad-edge-e540-156-full-hd/800375#!tab:extra Etter hva jeg ser er ThinkPad Edge serien "billig-utgaven" av ThinkPad. Kan sammenlignes med Dell Vostro. Skal du ha en fullblods ThinkPad må du se på T-serien, som koster en del mer. Det er et par ting med den laptopen du linket til som jeg merker meg. Først og fremst vekten, 2.5 kg er mye for en laptop. Chassiset er plast, typisk for billigere laptoper. ThinkPad T440s har f.eks. karbonfiberforsterket plast og magnesiumlegering i chassiset. Sånt koster. Dessuten, harddisken er ikke spesielt rask, 5400 rpm. På den nye laptopen jeg har fått sitter det en 256 GB SSD-disk, og det merkes godt. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Her er en test av en eldre utgave (Edge 530): http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-Edge-E530-NZQBQGE-Notebook.76963.0.html Edge-modellene får litt klager av brukere som er vant med tidligere Thinkpad-modeller, men de beste T og W-seriene er mye dyrere. Lenke til kommentar
ktbd Skrevet 17. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2013 Etter hva jeg ser er ThinkPad Edge serien "billig-utgaven" av ThinkPad. Kan sammenlignes med Dell Vostro. Skal du ha en fullblods ThinkPad må du se på T-serien, som koster en del mer. Det er et par ting med den laptopen du linket til som jeg merker meg. Først og fremst vekten, 2.5 kg er mye for en laptop. Chassiset er plast, typisk for billigere laptoper. ThinkPad T440s har f.eks. karbonfiberforsterket plast og magnesiumlegering i chassiset. Sånt koster. Dessuten, harddisken er ikke spesielt rask, 5400 rpm. På den nye laptopen jeg har fått sitter det en 256 GB SSD-disk, og det merkes godt. Okei. Ja, T-serien frister meg veldig, og forsøker å veie opp her-og-nå pris kontra kvalitet som varer - selvfølgelig vil en T-serie være knallsterk i mange år framover samt ha en høyere komfort. Frister voldsomt... Her er en test av en eldre utgave (Edge 530): http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-Edge-E530-NZQBQGE-Notebook.76963.0.html Edge-modellene får litt klager av brukere som er vant med tidligere Thinkpad-modeller, men de beste T og W-seriene er mye dyrere. Denne skal jeg lese med en gang - takk! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Okei. Ja, T-serien frister meg veldig, og forsøker å veie opp her-og-nå pris kontra kvalitet som varer - selvfølgelig vil en T-serie være knallsterk i mange år framover samt ha en høyere komfort. Frister voldsomt... Denne skal jeg lese med en gang - takk! Lenovo ThinkPad T440s var en het kandidat for ny laptop, alternativet til Dell Latitude E7440. Valget falt imidlertid på sistnevnte, da prisen ikke lot seg forsvare (du kan jo se hva denne koster på Komplett, da inkl. mva), og fordi det på sistnevnte var mulig å bestille 5 års ProSupport neste arbeidsdag. Laptopene har så å si like spesifikasjoner. Lenovo tilbød bare 3 års support. Enda var Dell et par tusenlapper billigere. Og siden jeg har hatt gode erfaringer med Dell fra før så ble det det også denne gangen. Det er ingen tvil om at business-produkter koster vesentlig mer enn det som er myntet på forbrukere. Men så er målgruppen langt mer kravstor også. Har bare hatt den nye laptopen i bruk i to dager nå, men det ser bra ut. Merker stor forbedring fra den gamle, både ytelsesmessig og støymessig. Ved vanlig desktop-bruk er den så å si lydløs, og lynrask (valgte den kraftigste konfigurasjonen på Latitude E7440). Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Specene er bedre på msien, den har også like god kjøling, så skjønner ikke hvorfor man skal ta latituden når den koster mere... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Specene er bedre på msien, den har også like god kjøling, så skjønner ikke hvorfor man skal ta latituden når den koster mere... Det har med byggekvalitet å gjøre. Hjelper lite med gode specs hvis laptopen faller fra hverandre etter kortere tids bruk. Dessuten, serviceordningene er helt annerledes på en Latitude, i hvert fall de modellene jeg har hatt. F.eks. kan jeg ha en tekniker på døra neste arbeidsdag hvis det oppstår et problem på min bærbare PC. Den ordningen varer i 3 år vanligvis, på laptopen jeg har kjøpt varer den ordningen i 5 år. Jeg kan i tillegg ringe inn 24/7 på et spesielt nr, og komme rett til 2. linje. Det er sånt man velger når man er avhengig av at PCen fungerer, når man ikke har mulighet til å være uten laptop i lengre tid. Det har man gjerne ikke når man bruker PCen i jobbsammenheng (forsåvidt heller ikke når man studerer). Laptopen du sikter til er en forbrukerlaptop. Du kan ikke sammenligne en MSI med en Dell Latitude eller Lenovo ThinkPad. Vi snakker om to helt forskjellige ting. Edit: Dessuten har Latitude og ThinkPad muligheter for docking (noe jeg selvfølgelig bruker), og det er veldig praktisk. Jeg har nå en ultrabook, men den er også en skrivebordserstatter. Edit edit: Den MSI laptopen veier hele 2.7 kg, min veier 1 kg mindre (Latitude E7440), og det merkes. Jeg merket stor forskjell på vekten fra den gamle (Latitude D630) og den veier 2.2 kg. Endret 17. desember 2013 av stigfjel Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 1. Komplett har 24/7 kundeservice. 2. Byggekvaliteten til msi er ypperlig. 3. Pcen har bedre grafikkort gtx 765m og ikke noe innebygd dritt og prosessor, dette merkes på vekt. 4. Dockinger null problem, dette får man kjøpt som kobler inn hdmi, lader og 2 usb, som er en slags docking til docking. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) 1. Komplett har 24/7 kundeservice. 2. Byggekvaliteten til msi er ypperlig. 3. Pcen har bedre grafikkort gtx 765m og ikke noe innebygd dritt og prosessor, dette merkes på vekt. 4. Dockinger null problem, dette får man kjøpt som kobler inn hdmi, lader og 2 usb, som er en slags docking til docking. 1. Definer "kundeservice". Og hva gjør man hvis det oppstår feil med laptopen og laptopen må repareres? Sender den inn? Det slipper jeg. 2. Er chassiset av plast? På businessmodeller blir magnesiumlegeringer samt karbonfiber brukt. Har hatt en laptop med chassis av plast, og det var noe dritt, det kom sprekkdannelser ganske fort. Det har jeg ikke sett på de businesslaptopene jeg har hatt. 3. Ser ut til at MSIen blir ganske varm. Med et grafikkort av den typen samt en quad-core skjønner jeg det godt. Hva da med batterilevetiden? 4. Med docking mener jeg en enhet man plasserer laptopen oppå, med en spesiell kontakt på undersiden av laptopen. Hvordan kobler du det utstyret til en laptop uten dockingmulighet? USB? Skal man ha noe raskere enn det blir vel alternativet Thunderbolt, og det er det stort sett bare Mac'er som har pr nå. Endret 17. desember 2013 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) 1. Kundeservice er og ja sende den inn, eller du kan gå til pickuppointet i som f.eks oslo, de gir deg den tilbake innen 2 timer. 2. Chassiet er av metal, og/eller carbonfiber og aluminium. 3. MSIen går ikke varm, under heavy load 40-55 c. Baterilevetiden er mellom 3-6 timer. 4. Jeg vet hva docking er, og jeg forklarte hvordan den gjør det. Endret 17. desember 2013 av FreeGameFinder Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) 1. Med den serviceavtalen jeg har kommer teknikeren dit jeg befinner meg (avtaler med tekniker). Og det fungerer i praksis også. 2. Bedre enn plast, i hvert fall, imidlertid går det mye i plast på forbrukermodeller 3. En av brukeranmeldelsene kan tyde på noe annet. 4. Ikke helt. Hvordan kobler man "dockingen" til laptopen? Og hvor mange skjermer støtter den? Men den MSI'en er litt i overkant stor. 2.7 kg er mye for en laptop... Edit: et annet problem med forbrukermaskiner er at de gjerne er proppet med alskens drittvare som man ikke trenger. Også en ting man slipper på businessmodeller. Endret 17. desember 2013 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ja de er poppet med dritt, men ganske lite på denne faktisk. Så ok da, business pcen din vinner, men ikke til gaming! Service-avtalen er nokk bedre hos din, noe komplett, aldri kommer til og gi. Blir nokk en latitude på meg og til og bruke som reise pc/business pc men en msi ge70 eller gx70 til gaming. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Ja de er poppet med dritt, men ganske lite på denne faktisk. Så ok da, business pcen din vinner, men ikke til gaming! Service-avtalen er nokk bedre hos din, noe komplett, aldri kommer til og gi. Blir nokk en latitude på meg og til og bruke som reise pc/business pc men en msi ge70 eller gx70 til gaming. Når vi kommer til gaming, så er vi helt enige. Integrert skjermkort egner seg dårlig til FPS-spill med høy oppløsning. Min forrige laptop ble reinstallert en gang i løpet av 6.5 år, i 2010 (den ble levert med Windows XP), men det var for å få Windows 7, ikke for å fjerne drittvare, som er så å si ikke-eksisterende på slike PCer. Det som er preinstallert er nyttevare. På de dyrere Latitude-modellene (E6xxx, E7xxx) samt Precision er minste servicenivå man kan velge 3 års på-stedet-service neste arbeidsdag (telefon i kontortid). Det går altså ikke an å velge dårligere support. Med ProSupport i tillegg kommer man rett til 2. linje, man kan ringe når som helst på døgnet, selv på helligdager, og er service nødvendig booker de servicepersonell onsite til neste virkedag. Business-PCer er ikke primært spillmaskiner, med mindre man kjøper en ment for 3D-modellering. Men det blir fort overkill. Da kan det være bedre å heller ha en dedikert gaming-PC og en laptop som faktisk er bærbar og ikke flyttbar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå