Gå til innhold

kjøp av ny evighetslaptop

ktbd

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny laptop nå om kort tid og tenkte jeg skulle få litt info og tips :)

Dags dato har jeg en MSI GX640, med i5-430M cpu, ati radeon hd5850 1gb ddr5 vram, 4gb ram - kjøpt i 2009 mener jeg.

Denne synger på siste verset, vifta går konstant på 100% bare jeg ser på skjermen, og lyden er slitsom for å si det mildt. Ellers kan jeg legge til at steking av bacon og egg går som en drøm på laptopen.

Jeg har i det siste vurdert bedrifts-pc'er da jeg trenger en laptop som skal vare en gooooooood stund. Har en oppfattelse at consumer-laptops varer i kanskje 2 år for så å sakke akterut, lik mobiltelefoner.

Bruk blir streaming av serier og filmer, jobbing i word, nettsurfing, litt gaming (baldurs gate serien, trenger et greit skjermkort her da masse spell-effects og lange scripts som er modda inn drar ressurser).

Har snust litt på Dell eller Lenovo, usikker på HP og Multicom, og Mac er mer eller mindre utelukket.

Kriterier er hvertfall som følger:

6k-10k lapper

Godt tastatur! - lite lyd og godt integrert mousepad

14"-15,6" skjerm

Gjerne et upper middle-class skjermkort / eller nedre sjiktet av high-end skjermkort om du vil - skal kunne dra spill på hvertfall medium settings uten noe som helst form for lag

Stillegående og akseptabelt støynivå under loads med stress - er ikke så bortskjemt på dette kriteriet pr dags dato, men det er blitt viktig for meg

God kjøling - tror ikke jeg er så bortskjemt her heller (ref: bacon og egg)

Ikke'no drittware som følger med pc

Kunne rengjøre vifte® for støv uten å måtte fikle med 9000 skruer og polstra everything else

Gjerne SSD (ikke noe must)

Gjerne Haswell (ikke noe must)

Grei batteritid

Kunne bytte deler, og oppgradere "lett"

Håper dere kan gi noen råd og tips!

Ha en fin natt videre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk litt assosiasjoner til klager på et annet produkt nå:

"Støvsugeren er blitt så dårlig, tror jeg må kjøpe ny. Den bråker mye mer enn da jeg kjøpte den, og den suger nesten ikke støv mer..."

(Støvsugere trenger regelmessig bytte ny pose, og kjølingen i laptoper må rengjøres for støv regelmessig for at de skal kjøle.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar FreeGameFinder:-) Denne ser interessant ut, kan være den er litt for stor. Skal sjekke den ut garantert!

Har noen erfaring med Dell sine Precision laptops, eller Lenovo sin T-serie?

Tar imot forslag med et stort smil! :-D

Lenke til kommentar

Jepp, det har du helt rett i Frobe.

Har du i tillegg noen forslag til meg?

Dessverre, siden jeg ikke spiller er jeg lite oppdatert på moderne laptoper på markedet.

Jeg prioriterer høy oppløsning (2048x1536), gode farger (IPS), lite støy og kjapp SSD, derfor skriver jeg dette på en 7 år gammel opptrimmet ThinkPad T60 (2.6GHz, 8GB, 240GB, Win 8.1).

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Denne helgen får jeg endelig ny laptop, en Dell Latitude E7440, som skal avløse min tilårskomne Dell Latitude D630 (som har tålt over 6 års hard bruk, har hatt den siden juli 2007). Det er en ultrabook på ca 1.7 kg, men den har en i7 CPU, 8 GB RAM, 256 GB SSD, 14" skjerm med 1920x1080 oppløsning, og kan brukes med docking-stasjon. Om noen skulle lure, så er Latitude-serien til Dell beregnet for bedrifter, og kvaliteten er deretter.

Lenke til kommentar

Nå er jeg enig i at multicom sine pcer er brae, siden msi lager dem. Men designet er ikke like fint. Har også erfaringer med at de er en skrue løs. Bestilte et tastatur i februar og fikk det i April. Litt lang ventetid. Mens Komplett sier at hvis du bestiller får du den innen en uke, eller du kan hente den i et av pickuppointene dems 5 timer etter bestilling.

Legger også til at det finnes en litt billigere løsning av msi ge70, som ge60. Mindre skjerm, litt dårligere skjermkort, men bør takle det på medium, som du spør om :) : i7: http://www.komplett.no/msi-ge60-156-full-hd/781361

i5: http://www.komplett.no/msi-ge60-156-full-hd/793816

også mulighet for instalering av ssd.

Endret av FreeGameFinder
Lenke til kommentar

Ta en titt på den nye Multicom Sansa. Ser ut som det er akkurat den maskinen du beskriver. Xishan er og et godt alternativ. De andre alternativene med GTX-grafikk under 10k er Asus N56 og MSI GE60. Ingen andre finnes.

Takk :) er dette laptops som holder lenge, og som kan rengjøres lett, og som er stillegående? Speccet ser jo helt konge ut for mitt bruk

Lenke til kommentar

Dessverre, siden jeg ikke spiller er jeg lite oppdatert på moderne laptoper på markedet.

Jeg prioriterer høy oppløsning (2048x1536), gode farger (IPS), lite støy og kjapp SSD, derfor skriver jeg dette på en 7 år gammel opptrimmet ThinkPad T60 (2.6GHz, 8GB, 240GB, Win 8.1).

Sånne ting er jo det jeg er ute etter også. Så med andre ord så er en thinkpad et godt kjøp, syns du?

Lenke til kommentar

Denne helgen får jeg endelig ny laptop, en Dell Latitude E7440, som skal avløse min tilårskomne Dell Latitude D630 (som har tålt over 6 års hard bruk, har hatt den siden juli 2007). Det er en ultrabook på ca 1.7 kg, men den har en i7 CPU, 8 GB RAM, 256 GB SSD, 14" skjerm med 1920x1080 oppløsning, og kan brukes med docking-stasjon. Om noen skulle lure, så er Latitude-serien til Dell beregnet for bedrifter, og kvaliteten er deretter.

Hvor mye legger du ut for denne? Og hvor kjøper du denne? Har den bra skjermkort?

Jeg var i oppfatning at også Precision serien er beregnet for bedrifter?

Lenke til kommentar

Nå er jeg enig i at multicom sine pcer er brae, siden msi lager dem. Men designet er ikke like fint. Har også erfaringer med at de er en skrue løs. Bestilte et tastatur i februar og fikk det i April. Litt lang ventetid. Mens Komplett sier at hvis du bestiller får du den innen en uke, eller du kan hente den i et av pickuppointene dems 5 timer etter bestilling.

Legger også til at det finnes en litt billigere løsning av msi ge70, som ge60. Mindre skjerm, litt dårligere skjermkort, men bør takle det på medium, som du spør om :) : i7: http://www.komplett.no/msi-ge60-156-full-hd/781361

i5: http://www.komplett.no/msi-ge60-156-full-hd/793816

også mulighet for instalering av ssd.

Design for meg er uten betydning :) Det jeg ønsker er holdbarhet, lite støynivå, godt tastatur (msi gx640 har et elendig tastatur og dårlig mousepad), upper middle-class skjermkort (kan fire på det kravet), grei batteritid.

Ut i fra min erfaring med min msi gx640 så er denne glovarm og har alltid vært det, høyt støynivå på vifta, under pari på tastatur, og mindre greit batteritid - derfor er jeg litt skeptisk til msi og multicom :)

Men om dere har andre erfaringer med msi og multicom på støynivå og varme f.eks så kan jeg godt ta en ny tenkerunde :)

Lenke til kommentar

Hvor mye legger du ut for denne? Og hvor kjøper du denne? Har den bra skjermkort?

Jeg var i oppfatning at også Precision serien er beregnet for bedrifter?

Det er en ultrabook, så den har integrert skjermkort, med andre ord ikke det du bruker til seriøs gaming. Valgte den kraftigste konfigurasjonen, i tillegg 5 års ProSupport neste arbeidsdag. Da ligger den på noe over 13000 kr eks. mva. Med 3 års ProSupport ligger den versjonen jeg har på litt over 12000 eks. mva. Til å være en ultrabook har den ganske imponerende specs. Kjøpte direkte fra Dell, det er stort sett kun gjennom Dell man får kjøpt laptoper i denne klassen. I tillegg bestilte jeg docking, privacy screen og waierlås. Skal bruke den i jobbsammenheng, så da trenger jeg noe som garantert varer, har ikke kjøpt den som privatperson. Alternativet var Lenovo ThinkPad T440s, men denne lå enda et par tusen over. Latitude E7440 er en direkte konkurrent til ThinkPad T440s, både ytelsesmessig og vekt/dimensjoner. Og siden det gikk an å bestille den med 5 års serviceavtale, falt valget på Dell.

Ja, det er riktig at Precision også er ment for bedrifter. Men dette er gjerne større laptoper for tunge oppgaver (ja, det finnes unntak), også mtp. grafisk arbeid. Jeg valgte imidlertid Latitude E7440 i og med at jeg ikke jobber med grafiske ting, samt at jeg trenger en laptop som er lett å ta med seg rundt omkring (den veier bare ca 1.7 kg). Har hatt Dell Latitude i snart 10 år, forrige laptop (Latitude D630) klarte over 6 års relativt hard bruk. Byttet den ut nå fordi den begynner å trekke på årene, og fordi det vil bli krise hvis den tar kvelden.

Lenke til kommentar

Det er en ultrabook, så den har integrert skjermkort, med andre ord ikke det du bruker til seriøs gaming. Valgte den kraftigste konfigurasjonen, i tillegg 5 års ProSupport neste arbeidsdag. Da ligger den på noe over 13000 kr eks. mva. Med 3 års ProSupport ligger den versjonen jeg har på litt over 12000 eks. mva. Til å være en ultrabook har den ganske imponerende specs. Kjøpte direkte fra Dell, det er stort sett kun gjennom Dell man får kjøpt laptoper i denne klassen. I tillegg bestilte jeg docking, privacy screen og waierlås. Skal bruke den i jobbsammenheng, så da trenger jeg noe som garantert varer, har ikke kjøpt den som privatperson. Alternativet var Lenovo ThinkPad T440s, men denne lå enda et par tusen over. Latitude E7440 er en direkte konkurrent til ThinkPad T440s, både ytelsesmessig og vekt/dimensjoner. Og siden det gikk an å bestille den med 5 års serviceavtale, falt valget på Dell.

Ja, det er riktig at Precision også er ment for bedrifter. Men dette er gjerne større laptoper for tunge oppgaver (ja, det finnes unntak), også mtp. grafisk arbeid. Jeg valgte imidlertid Latitude E7440 i og med at jeg ikke jobber med grafiske ting, samt at jeg trenger en laptop som er lett å ta med seg rundt omkring (den veier bare ca 1.7 kg). Har hatt Dell Latitude i snart 10 år, forrige laptop (Latitude D630) klarte over 6 års relativt hard bruk. Byttet den ut nå fordi den begynner å trekke på årene, og fordi det vil bli krise hvis den tar kvelden.

Okei, den ser meget bra ut! Jeg er en casual gamer, så det jeg er ute etter er noe som varer en god stund, og det kan se ut som Dell eller Lenovo da er veien å gå.

Okei, takker for tips alle sammen! Blir en tur dell/lenovo-julenissen og si ønskelista mi:-)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, sånne laptoper koster, men de tåler gjerne å bli brukt mye over lang tid, som i 12+ timer om dagen, 7 dager i uken. De koster også deretter. 13000+ kr eks. mva er en stiv pris for en laptop, men man får det man betaler for. Måtte bytte tastatur på den forrige etter 3-4 år (hadde slitt ut tastaturet), men det var null problem å bestille nytt tastatur som passet, fra Dell. Det var ikke spesielt dyrt heller, og det var forholdsvis enkelt å bytte. Dell garanterer f.eks. reservedeler for sine bedrifts-PCer 5 år etter at modellen har gått ut av produksjon. Og på servere kan man nå kjøpe 7 års support (i hvert fall på toppmodellene).

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, sånne laptoper koster, men de tåler gjerne å bli brukt mye over lang tid, som i 12+ timer om dagen, 7 dager i uken. De koster også deretter. 13000+ kr eks. mva er en stiv pris for en laptop, men man får det man betaler for. Måtte bytte tastatur på den forrige etter 3-4 år (hadde slitt ut tastaturet), men det var null problem å bestille nytt tastatur som passet, fra Dell. Det var ikke spesielt dyrt heller, og det var forholdsvis enkelt å bytte. Dell garanterer f.eks. reservedeler for sine bedrifts-PCer 5 år etter at modellen har gått ut av produksjon. Og på servere kan man nå kjøpe 7 års support (i hvert fall på toppmodellene).

Ja, og jeg er på utkikk etter noe som holder en god stund :) I tillegg er det superviktig at den er stillegående selv under loads med stress. Lenovo og Dell virker som gode alternativer. Sant, man får det man betaler for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...