'dharma_boy' Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hei... Vet ikke om det er rette stedet å poste dette på men men Det jeg lurer på er altså hvordan jeg kan få allt dataen som jeg har på den lille Compaq Pcèn min ut på en cd plate eller lingnende..... Det Pcèn består av er Floppy og Cd rom... Derfor vet jeg ikke hvordan jeg skal få ut allt som er på den på en cd plate eller lignende... Jeg prøvde her for noen dager siden med en krysset kabel fra en annen maskin i huset og til Compaqèn for å klare å overføre det på den måten, men det fikk jeg ikke til... VET NOEN HVORDAN JEG SKAL FÅ LØST DET PROBLEMET SÅ HADDE DET VÆRT VELLDIG FINT!!!!???!!! :wink: Noen som vet da om hvordan jeg skal få klart dette her??? Velldig viktig for å få gjort dette så snart som mulig.... Takker og bukker for hjelpende svar.. :smile: Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hei Krysset kabel går vanligvis greit men det er noen få ting du må passe på. Måten jeg gjør det på er å sette en maskin (maskin A) opp til å være DHCP server, det vil si at den gir ut IP addresser til de (den) andre maskinene. Måten dette gjøres på er å gi denne maskinen IP addressen: 192.168.2.1, subnet mask 255.255.255.0 - Den andre maskinen settes opp til å motta IP adresse automatisk (Adresse fra DHCP server). Dette vil bli maskin B. Videre må begge maskiner bruke samme arbeidsgruppe. Du kan velge navn selv for denne, eks. LOKALNETT eller liknende. Sørg for at maskinen A som fungerer som server startes først og er oppe før du starter maskinen B som skal få IP addresse automatisk. Du skal nå ha mulighet til å gi kommandoen "ping 192.168.2.1" fra maskin B til A. Videre kan autentisering være et problem. Enkleste måte å få maskinene til å "godta" hverandre er å "Mappe" en nettverks disk. (Høyreklikk på "My Computer" - map network drive) Hvis alt dette feiler kan du bruke en nullmodemkabel ( http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232...null_modem.html ) koplet til RS232 portene på maskinene dine. Du bruker da hyperterminal til å overføre filene med. Vanligvis vil maks hastighet du kan bruke være 57600 baud. For å overføre bør du velge - ZModem with crash recovery. For å overføre flere filer må du gjøre et lite triks - du velger Transfer - send file - og browser til en fil i den aktuelle katalogen. Etter at du har valgt fil kan du gå inn og forandre filnavnet i banen til *.* og du får da sendt alle filene i katalogen. Om du ikke får det til - post igjen. Good Luck. Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei Krysset kabel går vanligvis greit men det er noen få ting du må passe på. Måten jeg gjør det på er å sette en maskin (maskin A) opp til å være DHCP server, det vil si at den gir ut IP addresser til de (den) andre maskinene. Måten dette gjøres på er å gi denne maskinen IP addressen: 192.168.2.1, subnet mask 255.255.255.0 - Den andre maskinen settes opp til å motta IP adresse automatisk (Adresse fra DHCP server). Dette vil bli maskin B. Videre må begge maskiner bruke samme arbeidsgruppe. Du kan velge navn selv for denne, eks. LOKALNETT eller liknende. Sørg for at maskinen A som fungerer som server startes først og er oppe før du starter maskinen B som skal få IP addresse automatisk. Du skal nå ha mulighet til å gi kommandoen "ping 192.168.2.1" fra maskin B til A. Videre kan autentisering være et problem. Enkleste måte å få maskinene til å "godta" hverandre er å "Mappe" en nettverks disk. (Høyreklikk på "My Computer" - map network drive) Hvis alt dette feiler kan du bruke en nullmodemkabel ( http://www.lammertbies.nl/comm/info/RS-232...null_modem.html ) koplet til RS232 portene på maskinene dine. Du bruker da hyperterminal til å overføre filene med. Vanligvis vil maks hastighet du kan bruke være 57600 baud. For å overføre bør du velge - ZModem with crash recovery. For å overføre flere filer må du gjøre et lite triks - du velger Transfer - send file - og browser til en fil i den aktuelle katalogen. Etter at du har valgt fil kan du gå inn og forandre filnavnet i banen til *.* og du får da sendt alle filene i katalogen. Om du ikke får det til - post igjen. Good Luck. Tusen takk for et godt svar.... Men det var en del ting jeg ikke helt forstod...Her kommer det: Det jeg ikke forstod var DHCP server var??????? Og det andre jeg lurte på var: Du skal nå ha mulighet til å gi kommandoen "ping 192.168.2.1" fra maskin B til A. Må jeg i Dos for å gjøre dette, i så fall hvordan gjør jeg dette???? Ellers så tror jeg resten var helt forståelig :wink: Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei. DHCP Server = Dynamic Host Configuration Protocol Server, det vil si at denne maskinen "gir" andre maskiner en IP addresse. For å "pinge" fra en maskin til en annen: Velg Start - run - Skriv CMD og trykk return. Du får da opp et DOS vindu. Der skriver du: PING 198.162.2.1 Trykk return etter denne kommandoen. Eksempel: C:>ping 192.168.2.1 Pinging 192.168.2.1 with 32 bytes of data: Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=15ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Ping statistics for 192.168.2.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 15ms, Average = 3ms Good Luck Lenke til kommentar
'dharma_boy' Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Hei. DHCP Server = Dynamic Host Configuration Protocol Server, det vil si at denne maskinen "gir" andre maskiner en IP addresse. For å "pinge" fra en maskin til en annen: Velg Start - run - Skriv CMD og trykk return. Du får da opp et DOS vindu. Der skriver du: PING 198.162.2.1 Trykk return etter denne kommandoen. Eksempel: C:>ping 192.168.2.1 Pinging 192.168.2.1 with 32 bytes of data: Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time=15ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Reply from 192.168.2.1: bytes=32 time<10ms TTL=127 Ping statistics for 192.168.2.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 15ms, Average = 3ms Good Luck HJERTELIG TAKK :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå