AnonymDiskusjon Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Hey, ofte når jeg spiller spill spør 3-åringen meg masse rart. Hvis jeg sier f.eks "Det regner" så sier han "hvorfor regner det?". Han kan komme på masse rart.. Hvorfor sover du om dagen, skal du ikke ta tingene hans? Hvorfor tok du ikke dem. Hvis jeg for eksempel sier "jeg skal på jobb", og da spø han "hvorfor", da svarer jeg fordi jeg får penger, og da spør han igjen "hvorfor får du penger?". Noen ganger sier han "slo du han fordi han er tyv?" eller "Er du tyv ? "(i spillet). Andre ganger "hvorfor tok du den bilen, og ikke den?" da sier jeg "fordi den er raskere". Jeg merker at ikke alle barn spør så veldig mye, er det kanskje fordi de allerede forstår mye? Jeg skjønner jo at han er nysgjerrig, men han spør jo unormalt mye. Anonymous poster hash: 2dc53...0eb Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Høres ikke unormalt ut i det hele tatt. Han har nok kunnskap og erfaring til å se at ting skjer, og hvordan ting skjer, men mangler hvordan. Spørringen går over En uendelig kjede av "hvorfor" er langt ifra uvanlig... Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Høres ut som en smart og reflektert fyr, spør du meg. Jeg tenker det er bra at han spør, og at det er viktig at du faktisk forteller sannheten (så langt det lar seg gjøre), og også innrømmer når du ikke vet hva svaret er. I tillegg tror jeg det vil være bra for dere begge å faktisk finne svar på de spørsmålene du ikke kan svare på der og da. Gjerne på en entusiastisk måte; "hmm... det vet jeg faktisk ikke, men vi kan søke opp svaret på internett/gå på biblioteket å prøve å finne en bok som har svaret!" - det tror jeg kan lede han inn på ønsket om å faktisk lære om alt mulig og også være en fordel når man begynner på skolen. 6 Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Mange spørsmål er et tegn på intelligens 4 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 men det er kasnkej ikke heldig å la en 3åring se på når du spiller gta? Jeg har en 3åring selv, og han spør og graver om alt mulig forskjellige ting. Det er sunt og helt normalt. De spør ofte om ting som ikke er mulig å svare på, men sånn er det bare. 1 Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 http://youtu.be/BJlV49RDlLE Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Lenke til kommentar
egen9 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg ville dra den motsatte konklusjonen;"Barn som spør mye, er smartere."At du spør betyr jo bare at du vil finne ut av ting, noe som jo utellukende er positivt. 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Han er 3 år, hva hadde du forventet? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Selvfølgelig er han ikke dum. Nysgjerrighet kan være positivt! Han reflekterer over mye, er ung og skjønner enda ikke alt som er å skjønne. Er sikkert litt slitsomt kanskje til tider men det er viktig at han får gode svar og at han samtidig skjønner hva svaret han mottar betyr. Endret 14. desember 2013 av Tkse Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Det er en helt sunn prosess. det som gjør at et voksen person spør mye hvorfor kommer ifra egen usikkerhet. som igjen stammer fra barndommen. Men det blir en helt annen sjanger en disse 3-5 åringene som spør hvorfor. dette er bare sunt vett. Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 et herlig sitat fra anime-filmen steamboy"Its not silly to ask alot of questions, thats how you stop being silly" Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Høres ikke unormalt ut i det hele tatt. Han har nok kunnskap og erfaring til å se at ting skjer, og hvordan ting skjer, men mangler hvordan. Spørringen går over En uendelig kjede av "hvorfor" er langt ifra uvanlig... Det er to typer folk i denne sammenhengen: 1. De som spør til de får et svar de er fornøyd med. 2. De som spør til de forstår hvorfor de fikk svaret. Folk som spør til de får et svar de er fornøyd med er nok gjennomsnittet, antar jeg. Det er selvsagt ikke noe galt i dette. Når man kommer over noe man ikke forstår, er det bare å spørre til noen kan gi deg et bra svar. Google er et bra sted å spørre, men alt er mulig. Det negative her er at selv om vi får et svar vi er fornøyde med, er vi nok like blanke neste gang vi får et lignende spørsmål. For å ta et banalt eksempel, la oss se på regnestykket 5 + 5. Vi vet alle at det blir 10, men er det mange som har tenkt på hvorfor? For mange er 5 bare et tall. Tar man to 5-tall og legger de sammen, får vi tallet 10. Bytter vi ut et siste 5-tallet med et 8-tallet, sitter vi igjen med tallet 13. Enkel mattematikk alle burde klare. Men igjen, har noen tenkt på hvorfor 5 og 8 blir 13? Folk som heller spør til de forstår hvorfor de fikk nettopp det svaret, er nok en dem smartere enn gruppe en. Dette er folk som blir forskere, komponerer musikk, forfattere og så videre. For å ta det forrige matte-eksemplet har vi 5 + 5. Vi vet alle at det blir 10, men hvorfor blir det nettopp det? Enkelt. 5 er ikke bare et tall, men det er summen av 5 1-tall. Dermed får vi 1 + 1 + 1 + 1 og så videre ti ganger. Legger vi sammen de 10 1-tallene, sitter vi igjen med tallet 10. For å si det på denne måten er 5-tallet ikke et tall i seg selv, men en samling av fem 1-tall. Akkurat det er forskjellen på å spørre til vi vet svaret, og å spørre til vi forstår svaret. Forskjellen er å ha to fyrstikker med et 5-tall skrevet på, og to bunker med fem fyrstikker i hver. Folk i den første gruppen vil spørre til de får et svar de er fornøyde med, mens folk i den andre gruppen vil gå mer og mer over til å finne svaret på egenhånd. Jeg vil si de er de smarteste her. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 (endret) Hey, ofte når jeg spiller spill spør 3-åringen meg masse rart. Hvis jeg sier f.eks "Det regner" så sier han "hvorfor regner det?". Han kan komme på masse rart.. Hvorfor sover du om dagen, skal du ikke ta tingene hans? Hvorfor tok du ikke dem. Hvis jeg for eksempel sier "jeg skal på jobb", og da spø han "hvorfor", da svarer jeg fordi jeg får penger, og da spør han igjen "hvorfor får du penger?". Noen ganger sier han "slo du han fordi han er tyv?" eller "Er du tyv ? "(i spillet). Andre ganger "hvorfor tok du den bilen, og ikke den?" da sier jeg "fordi den er raskere". Jeg merker at ikke alle barn spør så veldig mye, er det kanskje fordi de allerede forstår mye? Jeg skjønner jo at han er nysgjerrig, men han spør jo unormalt mye. Anonymous poster hash: 2dc53...0eb Håper dette er en spøk. Hvis ikke så er det nok ikke 3 åringen som er dummest.. Endret 17. desember 2013 av darkness| 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Barn som spør mye er smartere enn andre:) Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. desember 2013 Del Skrevet 17. desember 2013 Spørsmål+gode svar=kunnskap=intelligens. Hadde vært mye mer bekymra for en unge som ikke spurte/undra seg konstant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå