Gå til innhold

Feil Lønn?

laaberg

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte bare på om noen kunne hjelpe meg med å se på et problem jeg har på jobb ang lønn.

Når jeg sjekket stemplingslisten min opp med lønningslippen stemte ikke dette overens, og jeg tok dette opp med lønnsansvarlig på jobb som mente det var riktig.

Her er da saken:

På min stemplingsliste (altså det jeg har stemplet og vært på jobb), står det at jeg har jobbet 30,47 timer. Men på lønnslippen min derimot står det at jeg har jobbet 10,84 timer som er fast månedslønn, og ekstra timelønn er 15,47 timer. Dette blir da totalt 26,31 timer som jeg har fått lønn for, og mangler da 4,16 timer fra det som det stod på min stemplingsliste at jeg har jobbet. Det er viktig å vite at disse timene som jeg har stemplet er det jeg faktisk har vært på jobb, og har ingenting med det faste jeg egentlig skulle jobbet.
Hun som er lønnsansvarlig sier at grunnen til at jeg bare har fått 26 timer istedenfor 30 er fordi jeg er trukket fordi jeg hadde byttet vekk slik at jeg bare jobbet 1 av 3 faste fredager den måneden. Men jeg skjønner ikke det, fordi jeg har jo vært på jobb i 30,47 timer, da må jeg jo få lønn for dette selv om jeg ikke har jobbet mitt faste (noe som var greit for avdelingsleder)? De kan jo ikke bare trekke vekk timer slik?

Jeg syntes ihvertfall dette var veldig merkelig, og lurer derfor på om noen kan si meg om jeg burde gå videre med dette, eller om hun har rett?

Vet at det ikke er så mange timer det er om å gjøre, men for meg er dette en prinsippsak, og det er faktisk nærmere 700kr som jeg ikke har fått betalt for hvis jeg har rett.

Endret av laaberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal ha lønn uansett. AML er rimelig klar på det.

Jaha? Hvor regulerer egentlig arbeidsmiljøloven dette?

TS: Klart du skal ha lønn. Ikke fordi aml. sier det, men fordi avtalen mellom deg og arbeidsgiver sier det. Det kan virke som de har trukket deg dobbelt for den faste vakten du ikke tok: Du får ikke betalt for den ene vakten du tok i stedet for den faste fordi den skulle erstatte den faste, men så trekkes du likevel i lønn. Det går selvfølgelig ikke an. Har du jobbet 31 timer skal du ha betalt for 31 timer.

Lenke til kommentar

Er ikke lunch du har blitt trukket for da. 4 timer er 8 stk lunch

Nei det er ikke lunch, lunch har allerede blitt trukket, de 31 timene er inkludert lunch.

Der jeg jobber er det slik at ofte en dag ikke kommer med før neste lønning. Jobber jeg feks Fredag 31/x kan den dagen ende på neste lønning. Dette burde jo sjefen din være klar over men.

Tror ikke det, det kan ikke stemme fordi jeg mangler 4 timer, og har ikke jobbet noen 4 timers vakter.

Jaha? Hvor regulerer egentlig arbeidsmiljøloven dette?

TS: Klart du skal ha lønn. Ikke fordi aml. sier det, men fordi avtalen mellom deg og arbeidsgiver sier det. Det kan virke som de har trukket deg dobbelt for den faste vakten du ikke tok: Du får ikke betalt for den ene vakten du tok i stedet for den faste fordi den skulle erstatte den faste, men så trekkes du likevel i lønn. Det går selvfølgelig ikke an. Har du jobbet 31 timer skal du ha betalt for 31 timer.

Det er det som du skriver her jeg tror har skjedd, og at det er det hun mener. Når jeg tok det opp med hun, var hun bare nebbete mot meg og sa hun hadde hatt denne diskusjonen mange ganger før. Men så sendte hun en mail til hun som er kontaktperson i Forbrukersamvirket sør (som leverer lønningene til oss) og hun hadde vist sagt det samme som hun at det var fordi jeg ikke hadde jobbet de faste vaktene mine, noe jeg forsåvidt ikke tror hun på forbrukersamvirket sør har sett så nøye på i og med at de 2 er venner.... Altså jeg tror fortsatt ikke dette kan være rett.

Men jeg får ikke dette til å stemme, og synes det er veldig merkelig, jeg skal jo få lønn for de 31 timene? Hva skal jeg gjøre for å ta dette videre da?

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Du er sikker på at systemet ikke teller de faste vaktene dine automatisk? Slik at timeantallet i systemet inkluderer timer du ikke jobber. Hvis ikke, så må du nesten snakke med noen andre i ledelsen.

Ja jeg er 100% sikker på det, nettopp fordi det står 0 timer på stemplingslista/timelista mi på de 2 faste vaktene som jeg ikke har vært på jobb. Så det jeg faktisk har vært på jobb den måneden er 31 timer, det er jeg helt sikker på. Jeg vet det også sikkert fordi jeg har skrevet ned alle timene mine på hånd.

Endret av laaberg
Lenke til kommentar

Da bør du prate med enten din nærmeste leder, eller nærmeste leder for lønnsansvarlig, og forklare situasjonen. Evt. bør du rett og slett skrive et brev eller en e-post hvor du forklare nøyaktig hvordan det henger sammen. Det skal da ikke være så vanskelig å få betalt.

Skal ta det opp med avdelingslederen min på jobb som jeg har mye bedre kontakt med enn ho, så kan jeg spørre han om kan se på det og ta det opp med henne. Hadde vært veldig deilig å få klart opp i det, fordi hun er en skikkelig bitch mot alle de ansatte som spør om lønna. Det hadde vært veldig deilig å bare kunne sagt til henne, "Hva var det jeg sa" :)

Uansett, takk for gode råd og svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...