Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nedsatt i orden, har jeg krav på varselbrev?

osteloff1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke man har krav på varsel i 9.trinn, altså i form av skriftlig varsel. Men du må vel ha fått tilsnakk, eller beskjed om at hvis du ikke skjerper deg, så vil du bli satt ned. I så fall, har du jo fått varsel. På vgs. er det en annen sak, da har man krav på å bli varslet om det er fare for å bli nedsatt og/eller stryke.

Uansett, så betyr det ingenting til jul 9.trinn, så lenge du lærer av dine feil, og ikke gjentar dette. Du har ennå tid til å skjerpe deg, for hvis dette gjentar seg på vgs. så ligger du dårlig an når du skal ut i arbeidslivet. Hvem vil ansette en som ikke har orden på sakene sine?

Men jeg har troa på at du klarer å ta deg sammen, å gå ut med G i orden og oppførsel til sommeren, da det virker som om du er frustrert over at du blir satt ned. :)

Lenke til kommentar

Heisann, idag fikk jeg akkurat vite at jeg kommer til å få nedsatt i orden, noe som vil stå på karakterkortet 1. termin 9. klasse, og lurte derfor på om jeg har krav på varselbrev før dette skjer?

Du har helt sikkert fått mange mange beskjeder av lærerene dine før du har fått så mange annmerkninger at du får nedsatt karakter. Din egen feil om du ikkje hører etter.

Lenke til kommentar

Det er ikke så ille å få nedsatt orden i ungdomskolen på grunn av anmerkninger. Det er Videregående som gjelder her.

Bare sørg for at du har gode karakter. Orden og anmerkninger kan du bare drite i på ungdomskolen. Arbeidsgiveren ser på anmerkninger og karakterer fra videregående når du søker jobb og ikke fra karakterer fra ungdomskolen.

Jeg vet hvordan det var på ungdomskolen. Jeg fikk anmerkninger for å glemme en bok bare. Eller når jeg ikke gjorde lekser hehe, men bare gjør det bra på prøver så ordner det seg. Prater man i timen uten lov så får man også anmerkning for det.

Ungskole --> ikke så viktig

Videregående --> Viktig

I Asia må man kvalifisere seg til videregående skoler. I Norge kommer man inn på videregående uansett, men ikke alltid nødvendig på førstevalget.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Fra opplæringslovforskrifta:

§ 3-7. Varsling

Eleven og foreldra skal varslast skriftleg dersom det er tvil om eleven kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i eitt eller fleire fag fordi det ikkje er grunnlag for fastsetjing av karakter.

Eleven og foreldra skal også varslast skriftleg dersom det er fare for at eleven i halvårsvurdering med karakter eller i standpunktkarakter kan få karakteren nokså god (Ng) eller lite god (Lg) i orden eller i åtferd.

Varselet skal givast utan ugrunna opphald. Varselet skal gi eleven høve til å skaffe grunnlag for halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, eller gi eleven høve til å forbetre karakteren i orden eller åtferd.

Etter at eleven har fylt 18 år, skal foreldra ikkje varslast.

Som du ser har du og dine foreldre krav på skriftlig varsel, som skal sendes straks skolen mener det er en mulighet for at du vil bli nedsatt i orden eller oppførsel. Varselet skal inneholde opplysninger om hvordan karakteren kan forbedres (hvis den kan).

Bestemmelsen er imidlertid en ordensbestemmelse, ikke en gyldighetsregel. Det innebærer at karakteren fortsatt er gyldig satt hvis varselet ikke er sendt.

Lenke til kommentar

Fra opplæringslovforskrifta:

Som du ser har du og dine foreldre krav på skriftlig varsel, som skal sendes straks skolen mener det er en mulighet for at du vil bli nedsatt i orden eller oppførsel. Varselet skal inneholde opplysninger om hvordan karakteren kan forbedres (hvis den kan).

Bestemmelsen er imidlertid en ordensbestemmelse, ikke en gyldighetsregel. Det innebærer at karakteren fortsatt er gyldig satt hvis varselet ikke er sendt.

Jaja det er jo bare latterlig at TS skal få nedsatt karakter på grunn av mange anmerkninger og fravær da. Det er jo et forferdelig dårlig system har jeg alltid ment. Om du har fått mange 5 på prøver, så er det helt koko at du skal få en karakter 3-4 istedenfor på grunn av anmerkninger. Ikke rart systemet når ned i dass. Lærene på skolen er anmerkningsgale.

Slapp av TS. Du får komme inn på videregående uansett, du får bare ikke første valget ditt :D

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...