sceeZer Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 satt sammen dataen igår men en corsair h100i. idle ligger den på 30 drader -+ ett par grader men skulle teste prime 95 idag da skøyt den rett opp i 100 grader ifølge hardwaremonitor. i asus ai suite ligger den på rundt 80 på samme tid. veit ikke helt hvem som er riktig men virker uansett høy for en stock 4770k. har volt på auto så den skyter påå til 1.2 under 100% load så må vel manuelt sette volten lavere. uansett virker 100 grader skyhøyt. har jeg bare satt den på feil? trodde siden idle tempene er så fine, kan den ikke være mounta så dårlig. har aldri overclocka før (eller undervolta i dette tilfelle) så må prøve meg fram litt med det. ser ikke ut som det er mye overclock headroom hvis alt sitter som det skal ihvertfall Lenke til kommentar
TheGaame Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 satt sammen dataen igår men en corsair h100i. idle ligger den på 30 drader -+ ett par grader men skulle teste prime 95 idag da skøyt den rett opp i 100 grader ifølge hardwaremonitor. i asus ai suite ligger den på rundt 80 på samme tid. veit ikke helt hvem som er riktig men virker uansett høy for en stock 4770k. har volt på auto så den skyter påå til 1.2 under 100% load så må vel manuelt sette volten lavere. uansett virker 100 grader skyhøyt. har jeg bare satt den på feil? trodde siden idle tempene er så fine, kan den ikke være mounta så dårlig. har aldri overclocka før (eller undervolta i dette tilfelle) så må prøve meg fram litt med det. ser ikke ut som det er mye overclock headroom hvis alt sitter som det skal ihvertfall sjekk monteringa! eg har corsair h100(gamle modellen) i7 3770k @ 4,2 ghz og idle temps er 25 +- 55 på full load Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Ja, det hørtes merkelig ut. Den struper seg jo over 82 C (eller var det 85 ?). Sikker på at du har koblet vifta på kjøleren riktig (på CPU fan) ? Med den tempen burde jo vifta gå på max...gjør den det ? Klarer knapt nok å få min 4770K over 45C. Men har ikke samme kjøler, da. Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 viftene på radiatoren har jeg bare koblet rett på viftestyringa mi og de ligger på 95% (får noe merkling skrangle lyd hvis jeg setter de på 100%). pumpa ligger på 2200 rpm konstant uansett load så tror ikke det er der problemet ligger. må nok bare sette den på på nytt. det som fikk meg til å lure litt var idle temps. merkelig at jeg har mounta dårlig men den ligger på 30C idle. får ta den av på søndag når jeg har litt tid å se om jeg får noe bedre temps. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Ja. Tipper det er monteringen, kanskje for tykt lag kjølepasta som har skylden. Stram til, eventuelt ta av pasta, på med ny pasta, deretter stram til. Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Høres ut som om du har brukt for mye thermal paste. For mye kan hindre kontakt mellom overflaten.Ta av kjøleren, rensk CPU overflaten og bruk mindre thermal paste. Det går ann med bare vann (ikke bruk såpe) men jeg anbefaler at du bruker alkohol. Her har du et eksempel av hvor mye thermal paste er greit å bruke: http://cdn.overclock.net/0/05/053c84bb_IMG_20120509_152508.jpeg http://www.maximumpc.com/files/u57670/applyingpaste.jpg Prøv å få det på størrelsen med en BB kule eller et riskorn. Endret 13. desember 2013 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Er vel ikke mulig at for mye kjølepasta øker temperatur i den grad TS opplever. Kan kanskje føre til en økning på ca. 3 grader elns Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) En økning på kun 3 grader? Yeah, right... Da jeg brukte for mye thermal paste på min CPU gikk temperaturen til 90 mens jeg satt og spilte Skyrim. Til vanlig står den på 50 når jeg gamer, selv etter mange timer med heavy load. EDIT: Og før du tror at jeg badet CPU'en i thermal paste, så må jeg si at jeg gjorde nok ikke det nei Det er veldig lett å bruke for mye, spesielt for dei som ikke har bygget så mange PC'er før. Er ikke så mye som skal til for å ødelegge bra kjøling. Endret 13. desember 2013 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
Sentinelle Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Presset du legger på når du skrur på kjøleren pleier som regel å jevne det ut uansett hvor mye du bruker. Her er hvertfall en artikkel som forteller litt om hvor lite mengden har å si på gradene: http://www.hardwaresecrets.com/printpage/What-is-the-Best-Way-to-Apply-Thermal-Grease-Part-1/1303 Endret 14. desember 2013 av Commodent Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 h100i'en har jo pasta påført fra før. jeg har noen tuber med noctua nt-h1 liggende så er ikke noe problem å bytte. så bare noen sammenligninger som viste at det var 1-1.5 grad å tjene på å bytte ut med nt-h1 så jeg bare brukte det som var på. m¨vel få prøvd å fikse volten. med adjustable driten fra asus går den opp til 1.218 som høres latterlig ut på stock Lenke til kommentar
Captain Kuijt Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 (endret) Sant nok, men noen folk liker å bruke sin egen aftermarket thermal paste. Jeg antok at det var det OP hadde gjort siden kjøleren ikke kjøler bra nok, noe som pleier å skje hvis folk bruker for mye thermal paste. Endret 14. desember 2013 av Captain Kuijt Lenke til kommentar
nerikk Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Har H100i selv montert på en 4670k, og har ikke dette problemet. Men jeg er enig at vCore på 1.218 var noe så meget, får si det på dialekt så va det rætt fole far! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 problemet kan jo være egen paste påført uten å fjerne orginalen har 120mm modellen på i5 i min HTPC, men kjører den sjelden noe hardt så høres ikke.. Lenke til kommentar
Bahamut Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Av erfaring så viser ASUS Suit viser altforlite temp.. Lenke til kommentar
Sermoni Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Husk at Haswell er uhordelig varm. Selv med H100i og noen relativt fine radiatorvifte og 1.4V så begynner man å bikke 100C... Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 jo da men 100c på stock og 1.2v med h100i må være feil. har ikke noe jeg kan rense av gammel pasta med liggende men skal se om jeg får kjøpt noe litt seinere idag å få satt den på på nytt med litt ny pasta. hva anbefaler dere for å fjerne gammel pasta? Lenke til kommentar
nerikk Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Stikk på felleskjøpet eller en random byggvare butikk å skaff deg litt Isopropanol (teknisk sprit). Hvis du ikke har dette i nærheten kan du ty til apoteket som også selger teknisk sprit! Alltids kjekt med en flaske med dette i heimen. Lenke til kommentar
sceeZer Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) rensa cpu'en og h100i'en med no akasa kjølepasta rens jeg hadde og påførte noctua nt-h1. en liten dott bare. gikk inn i ai suite og satte ned vcore ofset så den "kun" gikk opp til 1.68volt. fortsatt 90-100 grader i prime95 small fft. nå kan jo ikke h100i installeres så veldig feil så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. er kjøleren defekt? idler helt fint på alt fra 29 til 32 (ai suide bruker cpu'en litt) og skyter rett påå til 90+ med prime 95. har ikke turt å spille noe enda engang. veit ikke om jeg skal rma'e den eller bare kjøpe kraken x60 Edit: 1.168 Endret 15. desember 2013 av sceeZer Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 (endret) rensa cpu'en og h100i'en med no akasa kjølepasta rens jeg hadde og påførte noctua nt-h1. en liten dott bare. gikk inn i ai suite og satte ned vcore ofset så den "kun" gikk opp til 1.68volt. fortsatt 90-100 grader i prime95 small fft. nå kan jo ikke h100i installeres så veldig feil så har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. er kjøleren defekt? idler helt fint på alt fra 29 til 32 (ai suide bruker cpu'en litt) og skyter rett påå til 90+ med prime 95. har ikke turt å spille noe enda engang. veit ikke om jeg skal rma'e den eller bare kjøpe kraken x60 1.68v????? Det er grisemye.. Isåfall ikke rart at den cpuen blir varm og kanskje ødelagt hvis du ikke senker den betraktelig. 1.5v er MYE selv med hissig vannkjøling. Hvor mye skal du klokke? er det 4.3 eller lignende burde volten snarere ligge på 1.2v. IKKE 1.68. Det er bare galskap! DRIT i Ai suide, klokk fra bios. Lettere og åpenbart tryggere en Asus sitt eget program. Masse videoer til hvordan dette gjøres i bios på youtube. Endret 15. desember 2013 av kalleklovn12 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå