Cuneax Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Lær hvordan du kan lage en på egen hånd.Så mye jobb ligger bak en timelapse-video Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 16. desember 2013 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg satte ut kamera på stativ med lukkeren teipet ned i forrige uke (Jeg venter på en kabelutløser i posten). 30 sekunders eksponeringer. Hadde tatt noen testbilder og gledet meg til å hente kamera noen timer etter med hva jeg håpet skulle være en god samling bilder av stjernene. Planen var å sette de sammen til e bilde, og kanskje også lage en timelapse av seansen. Skuffelsen var stor når jeg fant ut at batteri hadde gått tomt etter 18 bilder. Jeg hadde fulladet batteri i kamera, så det skjønte jeg lite av. Jeg vet kulda reduserer batteritiden kraftig, men ikke så mye vel? Lenke til kommentar
xRun Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Jeg satte ut kamera på stativ med lukkeren teipet ned i forrige uke (Jeg venter på en kabelutløser i posten). 30 sekunders eksponeringer. Hadde tatt noen testbilder og gledet meg til å hente kamera noen timer etter med hva jeg håpet skulle være en god samling bilder av stjernene. Planen var å sette de sammen til e bilde, og kanskje også lage en timelapse av seansen. Skuffelsen var stor når jeg fant ut at batteri hadde gått tomt etter 18 bilder. Jeg hadde fulladet batteri i kamera, så det skjønte jeg lite av. Jeg vet kulda reduserer batteritiden kraftig, men ikke så mye vel? Prøv det samme innendørs i romtemperatur. Hvis kamera dør etter like kort tid kan grunnen trolig være at utløseren var inntrykket kontinuerlig. Da er flere ting som aktiveres med halv- og heltrykk aktive hele tiden. Det blir omtrent som å la et blinklys lyse fast, bruker mye mer strøm. Lenke til kommentar
XmasB Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 Jeg satte ut kamera på stativ med lukkeren teipet ned i forrige uke (Jeg venter på en kabelutløser i posten). 30 sekunders eksponeringer. Hadde tatt noen testbilder og gledet meg til å hente kamera noen timer etter med hva jeg håpet skulle være en god samling bilder av stjernene. Planen var å sette de sammen til e bilde, og kanskje også lage en timelapse av seansen. Skuffelsen var stor når jeg fant ut at batteri hadde gått tomt etter 18 bilder. Jeg hadde fulladet batteri i kamera, så det skjønte jeg lite av. Jeg vet kulda reduserer batteritiden kraftig, men ikke så mye vel? Prøv det samme innendørs i romtemperatur. Hvis kamera dør etter like kort tid kan grunnen trolig være at utløseren var inntrykket kontinuerlig. Da er flere ting som aktiveres med halv- og heltrykk aktive hele tiden. Det blir omtrent som å la et blinklys lyse fast, bruker mye mer strøm. Det virker som en fornuftig forklaring. Nå er akkurat det kameraet solgt, så det blir vanskelig å finne fasit, men jeg er ihvertfall sikker på at jeg hadde kameraet på manuell (M) og manuell fokus. På det nye kameraet, Olympus E-M5, har jeg ikke forsket så mye på timelapse enda. Har gjort et par raske tester som denne: Men ellers veldig lite. Har kjøpt en dedikert utløser siden E-M5 ikke støtter det (man kan"jukse" det til, men det syntes jeg var litt klønete). Lenke til kommentar
xRun Skrevet 22. november 2014 Del Skrevet 22. november 2014 ... (man kan"jukse" det til, men det syntes jeg var litt klønete). Jeg gjorde min første timelapse med et eldre speilrefleks, stativ, digital kjøkkenklokke, og fingern. Det var litt klønete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg