Gå til innhold

Hvorfor får vi ikke flere klassiske franchiser som Terminator, Alien, Back to the future, Ghostbusters, Jurassic Park osv?

Schreiber

Anbefalte innlegg

Det meste av underholdning, enten det er spill, film, musikk, tegneserier osv, haren periode vi ofte kaller gullalderen. Dette var da mediet var på topp, og vi fikk klassikere etter klassikere etter klassikere. Adventurespill til PC har for eksempel en gullalder da vi fikk Monkey Island, Day of the Tentacle, Full Throttle og så videre over relativt kort tid. I ettertid har det derimot stagnert svært mye, dessverre.

Men film har også mange gullaldere. Sci-fi var på toppen på 50- og 60-tallet på mange måter, og filmene fra den tiden har en helt annen stil enn de fleste nyere filmer. Det kan jo naturligvis skyldes at verden akkurat hadde overlevd en verdenskrig, så filmene reflekterte dette. Det er mange sci-fi filmer som fokuserer på atombomber osv som synderen.

Dagens tema er derimot nyere tid: 80-tallet. I dette tiåret fikk vi en drøss franchiser som Ghostbusters, Back to the future, Alien og Terminator, og til en viss grad Star Wars og Jurassic Park. (SW kom ut i 1977, men de to oppfølgerne kom på 80-tallet. JP kom i 1993, og er dermed rett etter 80-tallet. Litt slingringsmonn får man tåle.) ;) Et fellestrekk med disse er at ingen har hatt noen nevneverdig fornyelse på mange, mange år, men alle lever videre likevel. Vi har for eksempel ikke hatt en ny Back to the future siden den tredje filmen i 1990 (hele 23 år siden), og JP har ikke hatt noen ny film siden JP3 i 2001 - 12 år siden. Likevel er det mange som mer enn gjerne vil ha en ny BttF-film, og neste Jurassic Park kommer neste år. Ny Ghostbusters har vært diskutert lenge, og selv om det neppe kommer, er det mange som mer enn gjerne vil ha den.

Så er jo spørsmålene: Hvorfor ble slike serier så klassiske, og hvorfor har vi ikke fått noen nye på flere tiår? Hvor blir det av neste tidløse klassiker-franchise? Med all teknologien vi har i dag, burde det være helt åpenbart at vi kan lage franchiser som får selv Back to the future til å ynke seg i skam. Så hvor er de? Matrix er en klassiker, men klassisk franchise? Ikke i nærheten. Avatar? Helt grei film, men ikke akkurat en klassisk franchise. Saw, Twilight, Harry Potter osv? Bra serie, ikke akkurat klassiske franchiser man husker med glede om ti, femten år.

Som et eksempel har jeg theme-sangen fra Back to the future, Ghostbusters, Jurassic Park og Star Wars på Spotify, og den nyeste av dem er JP fra 1993. Det er som sagt tyve år siden. På disse tyve årene burde det da ha kommet en ny franchise med en ny theme-song verdt å nevne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, ingen av dem er i nærheten av de gamle klassikerne. Lord of the Rings og Hobbiten er nok sikkert bra, men de mangler en bra theme-song, og de vil nok ikke bli husket så spesielt lenge etter at den siste er ferdig. Hvor mange går rundt i dag og tenker på nye filmer i det universet? Det samme gjelder Matrix. Filmen er bra, men en oppfølger trengs ikke. Dermed er det en bra trilogi, men ikke en franchise som kan utvides.

Det samme gjelder for øvrig Marvel-heltene. Det er nok det nærmeste vi har en "ny" klassiker-franchise, men det er strengt tatt en franchise som har vært her i sytti år. Ny er den ikke akkurat. ;) Den har for øvrig heller ingen bra theme-song. ;)

Lenke til kommentar

Ingenting blir en instant-klassiker. Du må la det gå noen år, og så tenke tilbake ;)

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg føler at det er enklere å stemple filmer som en klassiker om den fant sted i din barndom, da filmen gir deg en følelse av nostalgi. Den følelsen får du nok ikke igjen like lett når du er eldre. F. eks ser jeg på filmer som Løvenes Konge og Lillefot og vennene som klassikere, men også Jurassic Park. Er i dag 23 år, og har egentlig ikke funnet andre filmer jeg påstår er klassikere i ettertid.

Endret av Toppris
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan jo liste noen... plukk ut som du selv vil.

• Hele X-Men serien
  • Ringenes Herre + Hobbiten serien
  • Hele Harry Potter serien
  • Fast and Furious serien
  • Pirates of the Caribbean serien
  • Nolans Batman serie
  • Transformers serien
  • Matrix serien
  • Mission Impossible serien
  • The Mummy serien
  • Twilight serien
  • Marvel

For ikke å snakke om den enorme veksten av veldig høykvalitets TV-serier som både har tatt igjen og overgår film oftere og oftere.

Å ekskludere LOTR (f.eks) pga du mener de mangler en god theme-sang blir for dumt for meg. LOTR har tonnevis med strålende musikk og jeg tør påstå at det ikke er mange som ikke kjenner igjen musikken fra Morias miner, der hvor Gandalf falt. Eller "hobbitmelodien", som går igjen veldig mange steder igjennom filmene. Og det at LOTR kommer til å bli glemt, vel, jeg lo litt inni meg.

http://www.youtube.com/watch?v=VoMlwVumS2Q

[media]http://www.youtube.com/watch?v=E5_xb522jEo[/media]

[media]http://www.youtube.com/watch?v=DV6trOl5VkE[/media]

[media]http://www.youtube.com/watch?v=NUIZvAe3RBg[/media]

Og til slutt, hva som ender opp med å være klassikere om X antall tiår finner vi ut om X antall tiår ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Nja, ingen av dem er i nærheten av de gamle klassikerne. Lord of the Rings og Hobbiten er nok sikkert bra, men de mangler en bra theme-song, og de vil nok ikke bli husket så spesielt lenge etter at den siste er ferdig. Hvor mange går rundt i dag og tenker på nye filmer i det universet? Det samme gjelder Matrix. Filmen er bra, men en oppfølger trengs ikke. Dermed er det en bra trilogi, men ikke en franchise som kan utvides.

Lord of the Rings har jo ikke en bra theme sang men en hel rekke "themes" for hvert at landene eller folkeslagene i Middle Earth. Jeg er enig i at det var mange gode filmserier før, men er det et krav at de må kunne utvides?

Det som jeg liker idag med de "gamle" filmene særlig fra 80-tallet var at produksjonen ofte var svært god, men uten bruk av overdreven datagrafikk. Og for å kompensere med begrensete muligheter av effekter så var det ekstremt sterke historier og skuespill. Det mangler ofte nå. Har sett drøssevis av superheltfilmer med flott grafikk men klarer ikke huske historien i noen av dem. Alt smelter i en grå masse i minnet.

Det er jo mange filmserier som var helt fantastisk gode før de ble utvidet. Indiana Jones er fantastisk, men få vil vel anse firern på samme nivå? Jeg synes det er noe trist å se gamle og grå skuespillere gjenoppta rollene de hadde for to tiår siden. Det beste er når det lages nye konsepter og nye filmer som prøver å strekke seg til samme nivå, istedenfor de uungåelige mislykkete forsøkene det er å prøve å gjenskape Predator, Aliens, Indiana Jones, Terminator, Jurrasic Park eller andre filmer.

Synes det er nevnt mange slike vellykkede nyskapninger av andre her.

Lenke til kommentar

Ingenting blir en instant-klassiker. Du må la det gå noen år, og så tenke tilbake ;)

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men jeg føler at det er enklere å stemple filmer som en klassiker om den fant sted i din barndom, da filmen gir deg en følelse av nostalgi. Den følelsen får du nok ikke igjen like lett når du er eldre. F. eks ser jeg på filmer som Løvenes Konge og Lillefot og vennene som klassikere, men også Jurassic Park. Er i dag 23 år, og har egentlig ikke funnet andre filmer jeg påstår er klassikere i ettertid.

Er snart førti, men det har ingenting å si. Alle filmene jeg nevnte har en en helt spesiell følelse ingen nyere filmer har klart å gjenskape. Aner ikke helt hva det er, men ta for eksempel Lord of the Rings. Hvor stor er sjansen for en reboot om noen år? Og hvor stor er sjansen for at noen vil ha den? Eller en Harry Potter reboot? Matrix reboot? Alle filmene jeg nevnte (Ghostbusters, Jurassic Park osv) ken helt fint få en reboot, og en som faktisk funker.

Men ta for eksempel Friday 13th, Halloween og Elm Street. "Alle" vet hvem Jason, Michael Meyers og Freddy Krueger er. Men hvor mange andre ikoner har vi i den sjangeren, og spesielt fra nyere tid? Victor Crowley fra Hatchet-filmene kan kanskje klare det, men det er tvilsomt. (og, interessant nok, har Kane Hodder som Crowley. Hodder er best kjent som den "ekte" Jason Voorhees.) Det er nettopp det som er poenget mitt, selv om det er dårlig formuliert. Vi har mange klassiske filmer i dag, men hvor mange nye ikoniske filmer har vi? Franchiser som tar steget over klassiker, og blir legendariske?

Kan jo liste noen... plukk ut som du selv vil.

• Hele X-Men serien
  • Ringenes Herre + Hobbiten serien
  • Hele Harry Potter serien
  • Fast and Furious serien
  • Pirates of the Caribbean serien
  • Nolans Batman serie
  • Transformers serien
  • Matrix serien
  • Mission Impossible serien
  • The Mummy serien
  • Twilight serien
  • Marvel

For ikke å snakke om den enorme veksten av veldig høykvalitets TV-serier som både har tatt igjen og overgår film oftere og oftere.

Å ekskludere LOTR (f.eks) pga du mener de mangler en god theme-sang blir for dumt for meg. LOTR har tonnevis med strålende musikk og jeg tør påstå at det ikke er mange som ikke kjenner igjen musikken fra Morias miner, der hvor Gandalf falt. Eller "hobbitmelodien", som går igjen veldig mange steder igjennom filmene. Og det at LOTR kommer til å bli glemt, vel, jeg lo litt inni meg.

Og til slutt, hva som ender opp med å være klassikere om X antall tiår finner vi ut om X antall tiår ;)

Den listen din viser bare poenget mitt. Alle filmene er bra på sin måte, og noen vil kanskje kalle dem klassiske. Men ingen av dem når filmene jeg nevnte til knærne engang. Du kan ikke begynne å nynne på theme-songen fra f.eks Fast & Furios eller Lord of the Rings, og forvente at alle rundt deg synger med, eller til og med kjenner den igjen. Men nynn theme-songen fra Back to the future eller Jurassic Park, og "alle" vet nøyaktig hva du nynner på.

Det samme gjelder resten av filmen. Back to the future har en hel rekke one-liners folk som ikke engang har sett filmene kjenner til, men hvor mange kjenner sitater fra Lord of the Rings eller Fast & Furious?

Lenke til kommentar

LotR har objektivt sett one-liners, ikoner og soundtrack som hever det opp til legendarisk nivå på høyere nivå enn flere av filmeseriene du nevner. Hadde du gått på barne- eller ungdomsskole idag så hadde hverdagen din vært full av hobbit-referanser. Jeg regner ikke med at hverdagen til en førtiåring er preget på samme måte.

"You shall not pass"

"Nobody tosses a dwarf"

Samme med Pirates of the Carribbean, et soundtrack som står knallsterkt og "alle" kjenner til, ikoniske karakterer, one-liners, ja rett og slett legendarisk nivå selv om det gradvis går nedover (som med filmene fra 80-tallet også).

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg har sikkert hørt theme-sangen til Jurrasic Park, Alien, Terminator og Back to the Future, da jeg har sett alle filmene, men jeg hadde nok ikke koblet dem, annet enn "Åja, den har jeg hørt før". Den eneste som virkelig har en theme song virkelig going for it, er Ghost Buster. Du har også nevnt Star Wars, som har en høyt assosiert theme song til seg. Til gjengjeld synes jeg overhodet ikke Ghost Buster er en bra film i det hele tatt. Av de du har nevnt er det Alien og Jurrasic Park jeg har mest respekt for. Alien har fått Prometheus i nyere tid. Terminator har siste film i 2009, og neste film i 2015.
Og svært mange (de fleste?) vil kunne si at ikonisk musikk fra LotR er nettopp fra LotR, til tross for at de ikke har én theme song, men som allerede nevnt, mange forskjellige.

Mission Impossible har en theme song de fleste vil synge med på. Samme har Harry Potter. Og du kan si hva du vil, men jeg vil påstå at Harry Potter er langt mer kjent skrekkfigurene dine.
At du ikke mener Matrix har et univers som man vil spille mer film i, til tross for at Matrix er en film som refereres både i filosofiske diskusjoner, andre filmer og faktisk er et veldig interessant konsept, men Ghost Buster er i et univers man vil lage mer film om, sier sitt. Eller Back to the Future, for den saks skyld. Hvilket univers? Har den tatt til seg retten på vår vanlige hverdag? Eller tidsreiser? For det lages det masse film om i dag.
Og Marvels univers får flere og flere filmer hele tiden, som en helhet. X-men får flere og flere filmer hele tiden. Disse bygger forsåvidt på samme univers, men er (foreløpig) to adskilte serier.

Og du snakker om reboots. Spiderman er en serie som allerede har fått en reboot. Samme gjelder Batman. Men per nå, er det ingen grunn til å reboote noen serier etter 2005, fordi de rett og slett ikke ville blitt så mye teknisk bedre dersom man lagde dem nå. De ville nok sett litt bedre ut, men de hadde allerede muligheten til å lage det meste de ville. De var ikke begrenset, i særlig grad.

At du ikke kan one-liners fra LotR og FF, men fra BttF, betyr ikke at det passer jeg bedre. Jeg har helt sikkert hørt noen fra BttF hvis du nevner dem, men jeg har ingen idé om hvilke det er. Og det er forskjell på filmer. Jeg forventer ikke one-liners fra FF. Men Batman er derimot stappfulle av dem.

Poenget mitt her, er i bunn og grunn ikke at jeg er uenig med deg på nesten alle måter, men nettopp at dette er svært subjektivt. Jeg skulle gjerne sett en reboot av Ghostbusters, Alien og Back to the Future hadde jeg nok satt pris på. Det er ikke sikkert jeg hadde sett Ghostbusters, men jeg hadde nok følt meg forpliktet, som den filmnerden jeg er. Jeg tipper at om 20 år, så virker nok Avatar og det som er ganske utdatert og gammelt, og langt flere av disse filmene vil da føle for en oppdatering. Men Avatar illusterer på mange måter poenget mitt med at teknologien har begrenset tidligere filmer. James Cameron har nemlig tenkt å lage Avatar siden 1994, men det var først i 2008 at han så det som gjennomførbart å faktisk lage denne filmen, til tross for at han hadde sagt han var klar i 1998 også, men det viste seg å bli for dårlig i forhold til hva han hadde tenkt.

Igjen. Dette er et svært subjektivt emne. Og som allerede nevnt, kalles det klassikere, nettopp fordi de er "gamle". Du ser noen ganger at filmer beskrives som "umiddelbare klassikere", men de får ikke et ordentlig klassisk symbol før det har gått en 10-20 år. Og allikevel er det fremdeles et svært subjektivt emne.

Og så kan vi se på en liste som for eksempel IMDB sin. Jeg er fult klar over at det ikke er profesjonelle som har gitt disse karakterene. Til gjengjeld er det folket.

På topp 20 finner vi altså to av Gudfaren på topp, deretter Dark Knight, som en del av den nye Batman, så kommer to Lord of the Rings, etterfulgt av to Star Wars, og avsluttes med en Matrix, og den siste Lord of the Rings.

Det betyr at av dem du regner, er den eneste på denne lista, Star Wars, som du nevnte i en bisetning. Og LotR som du mener ikke er noe særlig, stiller faktisk med alle tre på topp 20. Det er imponerende. Selv ikke ultraikoniske Gudfaren klarer det. På topp 50, har du én representant fra hver av seriene dine. Terminator 2, Alien og Back to de Future, fra plass 37 til 45. Ghost Buster er ikke en gang på Topp 250. Ser ut som det er flere enn meg som mener at nettopp det den filmen bringer til bordet, er theme songen.

Uansett, burde vi være enige i at dette er en subjektiv ting. Jeg vil si at den foreløpige gullalderen til franchiser er 2000-tallet. Og jeg forventer at det forandrer seg om et tiår til.

Endret av Leifen18
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, jeg må innrømme at det å i det hele tatt ta med Ghostbuster, virker som en veldig subjektiv vurdering. For det første er det bare to filmer. Den andre er regelrett dårlig, og den tredje har de snakket om i to tiår, og den har fremdeles ikke blitt noe av. Jeg tipper det er en grunn.

Min påstand er at de fleste som ser Ghostbuster i dag, ser den enten bare for å mimre, eller for rett og slett ha noe og le av. De er dårlig laget, og typiske for 80-tallet. De er litt morsomme, og veldig ufrivillig morsomme. Som sagt. Den filmen er i langt større grad husket for sin theme song, enn noe annet. Det gjør den ikke til spesielt god. Jeg vil nesten påstå at det er motsatt. Dersom det du husker best fra filmen er theme songen og hvor morsomme strålene er når de skyter monsteret på slutten er, så har den et dårlig utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Independence day skal være en oppfølger og de har snakket om den i mange, mange år, men jeg tror ikke det faktisk er bekreftet at en oppfølger kommer? Godzilla er en remake, og ikke en oppfølger :-) Selv om jeg også har sett spekulasjoner om at de vil starte opp en franchise av Godzilla, slik som det er laget en hel bunke filmer på japansk. Nesten 30, om jeg husker riktig? Men jeg vet ikke om disse franchiseryktene er noe mer enn bare forumrykter:-P

Lenke til kommentar

Det er en amerikansk film. Det er en "reboot" av den andre amerikanske filmen. Altså en nyinnspilling, da den på ingen måter har med seg noen av japanerne eller noe annet som skulle tilsi at de kupper den japanske franchisen. I Amerika er ikke Godzilla en franchise. Det er bare en film. Og Japanerne har gjort så godt de kan for å si at det ikke er Godzilla en gang, de kaller den bare Zilla, og i deres siste film fra 2011 knuser Godzilla den amerikanske Zilla.

Lenke til kommentar

Det er en amerikansk film. Det er en "reboot" av den andre amerikanske filmen. Altså en nyinnspilling, da den på ingen måter har med seg noen av japanerne eller noe annet som skulle tilsi at de kupper den japanske franchisen. I Amerika er ikke Godzilla en franchise. Det er bare en film. Og Japanerne har gjort så godt de kan for å si at det ikke er Godzilla en gang, de kaller den bare Zilla, og i deres siste film fra 2011 knuser Godzilla den amerikanske Zilla.

Har du en IMDb link til den Japanske fra 2011? Fikk ikke noe opp på den jeg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du en IMDb link til den Japanske fra 2011? Fikk ikke noe opp på den jeg

Hahaha, beklager min feil, jeg trodde den var ny, men den er fra 2004 xD

http://m.imdb.com/title/tt0399102/

Nå har jeg undersøkt litt grundigere igjen, og det ser ut som om de nå prøver å lage det de mener Godzilla fra Japan burde vært. De vil ikke ha noe med den allerede amerikanske Godzilla. De forholder seg også til at de japanske tingene, som at de ikke ville produsere en ny Godzilla før ti år etter den forrige, fra Japan. Så det ser ut som det er en del sammenhenger, og ikke slik jeg fikk inntrykk av til å begynne med.

Lenke til kommentar

Ikke glem at det var skuespillerne som dro dem opp da. Dan Aykroyd, Sigourney Weaver og resten av gjengen, de passet perfekt til det universet. Som oftest ønsker fansen at nyinnspillingene ha de samme skuespillerne eller tilnærmet gode som kan gi den samme innsatsen som originalstjernene. De folka er jo godt opp i åra nå og ikke har den samme energien. En god kontinuietet kunne vært en comeback fra dem og gi fakkelen til nye stjerner, noe ala at de har blitt for gamle til jobben og rekrutterer nye.

Dette gjelder for alle klassikerne. Hva er Terminator uten Arnold og JP uten Sam Neill og Laura Dern?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...