Gå til innhold

[Løst] (Beste)far skal få en PC-oppdatering, hva er den snilleste?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Min far som også er godt bestefar trenger sårt en PC-oppdatering. Den han har nå kjører XP og den bruker heidundranes lang tid på å gjøre , alt.

 

Problemet er, jeg kan ikke enkelt bare sette en annen PC foran ham, for da kommer "HVORFOR FUNKER IKEK DETTE?! HVORDAN FUNKER DETTE?! NEI DET HER GÅR IKKE!"... for de som kjenner seg igjen i det, så skjønner dere kanskje at han trenger en PC, hvor forskjellene blir minimale.

 

For å sette lista, han fikk min gamle PC (som også kjørte XP), men i og med layout var noe annerledes skapte det store problemer for stakkaren. Jeg frykter for å gi ham W8... Jeg ser at for han blir uansett hvilken ny pc det blir et kvantesprang, hvor jeg må sitte barnevakt det neste halve året og være IT-hjelp.

 

Han trenger, en laptop for mobilitet,

Den skal brukes til

Avis

Nettbank

Noe bilderedigering

Facebook

Utskriving

 

De standard greiene... Dersom noen har noen tips/anbefalinger! Shoot!

 

Råd fra brodern er å kjøpe ham en ChromeBook, men jeg er litt skeptisk.

 

Pris: max 5000,-

Endret av Flaskekork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et forslag, om det ikke er nødvendig med en pc, kanskje kjøpe en iPad eller et annet nettbrett? Kjøpte ipad til min mor og hun er helt grønn på elektronikk, aldri rørt en data. Men får til ipaden som en lek. Er jo veldig lett å lære seg og ikke minst trenger den lite vedlikehold (godt for min del). Nettbrett dekker jo de fleste bruksområdene hans.

Endret av sinsyv
Lenke til kommentar

Bare et forslag, om det ikke er nødvendig med en pc, kanskje kjøpe en iPad eller et annet nettbrett? Kjøpte ipad til min mor og hun er helt grønn på elektronikk, aldri rørt en data. Men får til ipaden som en lek. Er jo veldig lett å lære seg og ikke minst trenger den lite vedlikehold (godt for min del). Nettbrett dekker jo de fleste bruksområdene hans.

 

Ja det var noe vi også tenkte i begynnelsen, men etter å ha gitt ham en touch-device ved flere anledninger har det vist seg at det er en total no-go... det har også nå gjøre med at han har svekket syn som medføler litt dårligere øyne og håndkoordinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det var noe vi også tenkte i begynnelsen, men etter å ha gitt ham en touch-device ved flere anledninger har det vist seg at det er en total no-go... det har også nå gjøre med at han har svekket syn som medføler litt dårligere øyne og håndkoordinasjon.

 

Ja, da ser jeg at det kan bli et problem.

Lenke til kommentar

Noe som kanskje kan hjelpe er å skrive ned noen generelle måter de kan navigere rundt på. Gjorde det for min bestemor, og hun gikk ganske greit fra winXP til Win7. Tror Win8 kan bli en vel stor overgang egentlig.

 

Bestefar bruker og en iPad, mest til å spille bridge med egentlig.

 

Har skrevet/teiknet ca 4 sider på en periode på 0,5 år med hvilke knapper hun skal trykke, osv osv. De lærer, men det tar tid og tålmodighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...