Gå til innhold

Server for streaming av media

MrAce

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg jobber på en båt, der vi har bestemt oss for og skaffe en medieserver.

Etter å ha sjekket litt løsninger tror jeg vi har bestemt oss for å kjøre Plex.

Først tenkte vi på å kjøre det via en NAS, men har kommet til att den vil muligens bli for svak.

Det er ett mannskap på ca 15-20personer ombord, så den burde kunne klare å streame til 8-10 enheter samtidig.

Det vil bli brukt iOS, Android, Windows, Mac, PS3 og muligens cromecast(?) som klienter.

Nettverksmessig så er det kablet nettverk cat 5e til alle lugarer og fellesområder, samt kablet nettverk til trådløse AP på hvert dekk. Regner med att det ikke vil være mer enn max 1-2 personer per trådløst AP.

Flaskehalsen på nettverket vil da være ut fra serveren eventuellt, så den bør vel ha dobbelt nettverkskort?

Noen erfaringer med dette?

-edit-

Den skal kobles til en 48ports GB switch

-edit-

Hovedsaken jeg trenger hjelp til er valg av server (komponenter eller en ferdig)

Har satt opp noen ønsker, men vet ikke om det er overkill eller for lite?

Vi har ett budsjett på 10-15.000kr

Det kan jo også være att ønskene er for dyre :p

Ønsker:

8-16gb ram

1-2 quad core prosessorer

Hovedkort med innebygd skjermkort og kanskje 2x GB nettverk?

Disker, tenker muligens 1ssd til OS og programmvare pluss kanskje 4x 3-4TB disker for media.

Strømforsyning

Kabinett

Valg av OS er også ett tema. Men da det ikke kun vil være en person som styrer dette, så tror jeg kanskje vi må gå for Windows for enkelhets skyld. Har Windows 7 lisens ombord som bi da evt kan bruke :)

Den vil stå plassert slik vi (i utgangspunktet) ikke får tilgang til skjerm etter den er montert. Så den må kunne styres via fjernhjelp/remote admin e.l.

Håper på positive innspill og komentarer :)

Tar gjerne imot tips og ideer :) Vi er ikke fastlåst på noe :)

På forhånd takk for alle innspill og all hjelp :)

-Marius

Endret av MrAce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Ubuntu Server 12.04 LTS for å kjøre Plex Media Server.

Samme server laster også ned; kjører Couchpotato og Sickbeard.

Nedlasting og streaming er på 2 separate nettverkskort, bruker bare ett Nic til streaming.

Jeg bruker en virtuell server.

Har allokert 2 CPU kjerner a 3.8 GHz og 4GB RAM. Tror egentlig 4GB RAM er overkill.

Alt styres fra en nettleser etter installering, så du trenger ikke linux kunnskaper for daglig betjening.

Dette oppsettet streamer enkelt 720p til 4 klienter.

Du trenger ikke 10-15 tusenlapper.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Evelen!:

Kan jeg da evt kjøre de 4 diskene i RAID 0? Så den siste utenfor? :)

Yepp. Men er kanskje mer hensiksmessig å kjøre raid5 eller noe slikt? så slipper du ihvertfal at alt mistes om en disk ryker.

Ellers er jeg ikke noen raid ekspert, så noen andre kan sikkert svare bedre.

Lenke til kommentar

Kjører plex selv hjemme. Men hvis du skal streame til 15-20 pers er jo RAM noe som trengs og litt cpu kraft. spesielt hvis du skal streame HD. Båndbredden vil nok ikke være et problem. Men greit å vite at hver klient kan selv spesifisere hvilken kvalitet de vil streame i, og det måles i båndbredde siste jeg sjekke. :)

Lenke til kommentar

Vel, det som er det store problemet her blir transcoding (gjør filmer kompatible med enheter).

Så vidt jeg vet, støtter ikke Plex per i dag GPU (Skjermkort) transcoding. Det vil si man bruker CPU for å transkode filmer live.

Det man kan gjøre er å bruke en annen transkoder som støtter GPU og konvertere filmer før man slepper dem ut på Plex for streaming, da sparer man Plex for mye jobb - eneste jobben den gjør da er å levere filmen via nettverk.

Hvis man ikke ønsker å transcode selv, kan 2 CPU-er av Xexon med 3GHz være nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...