Gå til innhold

Samsung jakter billigere arbeidskraft

Anbefalte innlegg

Dere som kritiserer valget til Samsung om å flytte sin produksjon til et lavkostland, hva nøyaktig er det dere ikke liker med dette?

Slik jeg ser det vil dette være veldig positivt for Vietnam da de får mer arbeidsplasser og får økt eksport. Flere arbeidsplasser betyr mer penger i omløp noe som vil generere enda flere arbeidsplasser som en bi-effekt.

Industrien trenger god infrastruktur som kommer hele befolkningen til gode.

På grunn av at vi - kundene - har høye krav til at våre varer er produsert etisk rett vil dette føre til ordnede arbeidsforhold. Akkurat på dette punktet har en del produsenter blitt tatt med buksene nede, så jeg håper ikke samsung går i samme fellen med snarveier som f.eks. Apple, Cola, H&M.

Dersom også avfallet fra produksjonen blir håndtert på en god måte og ikke forurenser lokalmiljøet ser jeg ingen negative effekter av denne avgjørelsen.

jo, forresten... Selvsagt dumt for Kina å miste arbeidsplasser. Håper de klarer å sysselsette arbeidstakerne for å produsere andre ting.

Det er ikke galt av Samsung å flytte produksjonen til et lavkostland. Det er vel heller snakk om en redsel for uanstendige arbeidsforhold. Så lenge de Vietnamesiske arbeiderne får trygge arbeidsforhold, begrenset arbeidstid, et minimum med pauser OSV er jeg kjempefornøyd. Det er jeg desverre i tvil om vil skje. La meg ta et eksempel: Hvis de får en gjennomsnittelig lønn for Vietnamesiske fabrikkarbeidere, vil de få 898 kroner per måned. Deles dette på 30 får man en dagslønn på ca 30 Kr (Her tar jeg ikke med skatt o.l. fordi det kun er ment som et eksempel). 30 Kr per dag ville være en grov utnytting av arbeiderene.

Jeg krever ikke at Samsung gir ut høye lønninger i forhold til norsk standard. Det som er viktig er at de får en anstendig lønn. Like viktig er at de får en anstendig jobbsituasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke galt av Samsung å flytte produksjonen til et lavkostland. Det er vel heller snakk om en redsel for uanstendige arbeidsforhold. Så lenge de Vietnamesiske arbeiderne får trygge arbeidsforhold, begrenset arbeidstid, et minimum med pauser OSV er jeg kjempefornøyd. Det er jeg desverre i tvil om vil skje. La meg ta et eksempel: Hvis de får en gjennomsnittelig lønn for Vietnamesiske fabrikkarbeidere, vil de få 898 kroner per måned. Deles dette på 30 får man en dagslønn på ca 30 Kr (Her tar jeg ikke med skatt o.l. fordi det kun er ment som et eksempel). 30 Kr per dag ville være en grov utnytting av arbeiderene.

Jeg krever ikke at Samsung gir ut høye lønninger i forhold til norsk standard. Det som er viktig er at de får en anstendig lønn. Like viktig er at de får en anstendig jobbsituasjon.

Vietnameserne må i første omgang få en anstendig lønn i vietnamesisk målestokk. Og så får vi med tid og stunder håpe at dette jevner seg mer ut på verdensbasis.

Hvis den gjennomsnittlige fabrikkarbeiderlønna per dag i Vietnam er på 30 kr, så er alt over 30 kr positivt. Antagelig er 25 kr positivt også, hvis det er slik at de som ville tjent 25 kr ellers ville tjent enda mindre i en annen jobb (hvis de hadde fått jobb i det hele tatt) og kanskje levd et vanskeligere liv.

Ingen grunn til å kritisere Samsung før vi vet noe mer om hvordan arbeidsforholdene vil være.

Endret av oscrue10
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...