Gå til innhold

Samsung jakter billigere arbeidskraft

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier ikke at dette er greit, men dette er da vitterlig ikke ett samsung-problem i samme grad som det er ett "elektronikkbransjen"-problem?

AtW

Vet iallefall at Apple har flyttet en del av produksjonen til USA (Ja, mye er fremdeles i asia).

Det er veldig lite, og d er pga så mange er arbeidsløse i USA at folk får mye mer lyst til å kjøpe ting som er produsert i USA for å holde arbeidsplassene i USA. Det samme gjorde google, men det er i begge tilfeller snakk om veldig lite. Det ville uansett vært utrolig rart hvis Samsung skulle flyttet produksjon til USA, og i motsetning til Apple har Samsung en god del fabrikker for elektronikk i Sør-Korea, der lønninngene er høye. De har ganske så store bo og fabrikkarealer som de eier, samt fornøyelsesparker osv i Korea. Og forskjellen i lønn i Korea og USA tror jeg er minimal, i så fall dyrere i Korea.

At Samsung flytter til Vietnam er jo ikke et samsung problem, det er jo problem som oppstår pga alle selskapene skal tjene mest mulig og må derfor konkurrere på pris osv. Noe som gjør at forbrukere, bransjen og det kapitalistiske systemet som egentlig er grunnen for at dette skjer. Og hvis det er et land som troner øverst når det gjelder dette systemet er det Apples hjemland USA. Hvis du for eksempel ser på taktikken til Wall Mart som gjør dem store....

Lenke til kommentar

Omtrent alle selskaper "tenker bare på penger". Plastikken er ikke så billig som du tror, og er kanskje det beste materialet å bruke.

joda, plastikk er billig.

Nevn meg ett mobilselskap som ikke tenker "bare penger"?

Såklart, tenker alle selskaper penger, men er jo flere selskaper som ikke velger den absolutt billigste arbeidskraften her i verden. Apple på enkelte produkter feks.

Lenke til kommentar

Dere som kritiserer valget til Samsung om å flytte sin produksjon til et lavkostland, hva nøyaktig er det dere ikke liker med dette?

Slik jeg ser det vil dette være veldig positivt for Vietnam da de får mer arbeidsplasser og får økt eksport. Flere arbeidsplasser betyr mer penger i omløp noe som vil generere enda flere arbeidsplasser som en bi-effekt.

Industrien trenger god infrastruktur som kommer hele befolkningen til gode.

På grunn av at vi - kundene - har høye krav til at våre varer er produsert etisk rett vil dette føre til ordnede arbeidsforhold. Akkurat på dette punktet har en del produsenter blitt tatt med buksene nede, så jeg håper ikke samsung går i samme fellen med snarveier som f.eks. Apple, Cola, H&M.

Dersom også avfallet fra produksjonen blir håndtert på en god måte og ikke forurenser lokalmiljøet ser jeg ingen negative effekter av denne avgjørelsen.

jo, forresten... Selvsagt dumt for Kina å miste arbeidsplasser. Håper de klarer å sysselsette arbeidstakerne for å produsere andre ting.

Lenke til kommentar

Det jeg har hørt er at plastikken er dyrere enn metallet som noen produsenter velger. Sett deg inn i hva slags materiale dette er og hvilke fordeler det har.

Jaha?

Da må isåfall metallet som noe produsenter bruker, være veldig billig når Samsung's bakdeksel (på feks Samsung S3), koster 73,- ekls moms hos leverandør i Norge, tipper det er en del billigere der det blir produsert.. :)

Tror du må sette deg inn i tingene jeg. :-)

Lenke til kommentar

Jaha?

Da må isåfall metallet som noe produsenter bruker, være veldig billig når Samsung's bakdeksel (på feks Samsung S3), koster 73,- ekls moms hos leverandør i Norge, tipper det er en del billigere der det blir produsert.. :)

Tror du må sette deg inn i tingene jeg. :-)

Jeg skal ikke si det sikkert at plastikken er dyrere, men det har blitt skrevet her inne flere ganger uten at noen har hatt noen innvendinger.

Uavhengig av produksjonskostnadene er uansett plastikken et meget godt valg.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...