Gå til innhold

PSU til tre skjermkort


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg tenkte jeg skulle lage en gaming rigg basert på 2-3 av disse skjermkortene:

 

http://www.komplett.no/sapphire-radeon-r9-290-4gb-gddr5/803355

 

Spørsmålet er hvor mye watt må PSUen yte for å drifte dette her? Jeg er litt forvirret for beskrivelsen sier 500W (for en?), men utvidet info sier 750W (fremdeles for en?) men hos toms hardware guide som har testet et 290 kort (ikke dette) sier det makset på 220W.

 

Så hvor mye trenger jeg egentlig? Jeg tenker å stappe en i5 eller i7 på dette, er det stor diff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1000W blir nok et fint minstekrav for tre slike. Om du har noen som helst planer om å overklokke noe, og/eller ha en kraftigere prosessor (f.eks sokkel 2011), eller en del harddisker/annet utstyr i maskinen, så ville jeg ikke vært i tvil, gå for en 1200 watter av kvalitet.

 

Ser du for deg at du i kommende fremtid kanskje skal kjøre på med vannkjøling på disse monsterkortene, for deretter kjøre skikkelig overklokking, så bør man vurdere å skaffe seg en SKIKKELIG PSU først som sist. Jeg snakker da om toppklassen på 1250W+, eller to separate PSUer (gitt at kabinettet har mulighet for dette).

 

Om det er spilling du kjøper tre slike, så bør du nok absolutt ha en i7-prosessor. 4930K/4770K er nok de to beste kandidatene, og greit å ha noen ekstra kjerner i de få spillene som drar nytte av dette.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, :D

 

Jeg ser på skjerkortet jeg har sett på har 2 strøminntak, en 8pins og en 6pins. Må jeg bruke begge eller er det valgfritt etter hva slags kabel jeg har tilgjengelig?

 

Om jeg har 3 av de skjerkortene og jeg må fylle 8pin+6pin blir det mye ledninger, ikke mange PSUer som kommer med så mye??

 

http://www.komplett.no/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/760109#!tab:extra for eksempel kommer med 4x8pin, hvor du kan ta av 2pins for å gjøre den til en 6pins.

Lenke til kommentar

Hei igjen, :D

 

Jeg ser på skjerkortet jeg har sett på har 2 strøminntak, en 8pins og en 6pins. Må jeg bruke begge eller er det valgfritt etter hva slags kabel jeg har tilgjengelig?

 

Om jeg har 3 av de skjerkortene og jeg må fylle 8pin+6pin blir det mye ledninger, ikke mange PSUer som kommer med så mye??

 

http://www.komplett.no/xfx-proseries-xxx-edition-850w-psu/760109#!tab:extra for eksempel kommer med 4x8pin, hvor du kan ta av 2pins for å gjøre den til en 6pins.

De PSUene som takler tre slike skjermkort har selvsagt så mange tilkoblinger og vell så det. ;)

Du MÅ bruke alle strømtilkoblingene ja. Om det er 6+2 eller 8 pin spiller ingen rolle. :)

 

Corsair ax1200, eller Seasonic 1250W er topp notch for oppgaven. :)

 

850W'ern holder kanskje, så vidt. Kommer litt ann på, da hvert skjermkort trekker forskjellig mengde strøm på 290-serien.

Lenke til kommentar

rm-serien ville jeg nå styrt unna for de tyngste oppgavene- Holder ikke like høy standard som "resten, og kommer fra en middelmådig produsent i beste fall. :)

 

Spesielt når du skal dra den så langt det går. Skal man gå for en 1000Wer som man sikkert kommer til å strekke helt ut, så burde man MINST ha en meg solid kvalitet.

Lenke til kommentar

Mener at Corsair fortsatt har både problemer med viftestøy og "chirp" pluss varierende produksjonskvalitet av en eller annen grunn (selv om det er seasonic som lager noen av dem).

 

Uansett forumet til Corsair viser at det er mange som har problemer med PSU'ene deres, gjengangeren er 650 HX , 750 HX , 1050 HX , 1000 HX , blandt annet ( http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?s=6ab9b8e9d402563e9a2af164dcd9262c&f=178 )

 

 

Edit ( Gjelder ikke kun HX serien, er også fra AX etc )

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...