Gå til innhold

Faktura på over 4000kr fra Komplett for å fikse CPU-vifte innenfor garantitiden


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei.


Mottok min laptop i retur i dag som jeg sendte inn for noen uker siden.


CPU-viften gikk i stykker for en god stund siden og sendte den inn til Komplett for garantibehandling pga dette.


Maskinen er knapt ett år gammel.


Når jeg fikk den i retur i dag så lå det ved en faktura fra komplett på over 4000kr for reparasjonen.


Jeg har sendt mail til Komplett nå og venter på svar, men denne kommer jeg naturligvis aldri til å betale da dette er en garantisak. Viften gikk i stykker av seg selv og maskinen har aldri blitt brukt til noe annet enn mediemaskin. Den har med andre og stått stille på en hylle på soverommet, tilkoblet TV-en i taket for serier etc. Den har således aldri fått fysiske påkjenninger og alltid stått i ro.


Problemet jeg fikk med cpu viften er det mange som har fått med samme modell og jeg presiserte svært nøye at jeg ønsker dette behandlet som en garantisak.


Sendte mail for dette mens PCen var til rep og Komplett svarer med følgende:



"Hei.


Det er et serviceoppdrag på garanti så du skal ikke betale noe dersom med mindre skaden er oppstått som følge av feil bruk.


Med vennlig hilsen,

Mathias

Salg & Kundeservice"




Og siden skaden IKKE har blitt påført av feil bruk kan de jo ikke fakturere meg.


Jeg er særdeles stresset over dette, fakturaens størrelse er på rundt 80% av maskinens kostnad da den var ny. Dette er såklart helt uaktuelt og jeg kommer til å gå rettens vei om nødvendig. Men ønsker først å rådføre meg litt da dette var svært ubehagelig.


Hvordan går jeg frem dersom Komplett velger å gå i vranga på dette?


For øvrig syntes jeg dette er nokså slett kundebehandling, har handlet for mellom 150 og 200 000kr hos Komplett, og selv når jeg har presisert så nøye at noe annet enn en garantibehandling ikke er aktuelt før jeg sendte inn maskinen, så sender de alikevel med en slik faktura.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4000 kroner for å bytte en vifte? Eller ble andre komponenter skadet som en følge av at viften svikta?

 

Hvis førstnevnte, så må det være en feil. Det koster jo ikke 4000 kroner å skifte en vifte. Når noe ikke går på garanti, så skal du i tillegg først motta et prisoverslag/tilbud som må aksepteres før de går i gang med reparasjonen. Hvis du ikke har mottatt dette, så virker det som de har rotet litt med papirene og fakturert deg for en annen persons reparasjon. Hvis dette er tilfelle, så burde de finne ut av dette ganske lett.

 

Hvis det er så at andre komponenter ble skadet som en følge av at vifta svikta, så kan selve summen være riktig. Hvis det har kommet mye støv inn i datamaskinen, som har ført til at vifta har sluttet å virke, så er ikke det regnet som en garantisak. Men hvis den er under ett år gammel, så virker dette lite sannsynlig, samtidig som du uansett skulle ha mottatt et prisoverslag først.

 

Jeg ville ventet på svar fra Komplett, for det høres ut som de har rotet noe med dette. I så tilfelle så tipper jeg de fikser det rimelig kjapt.

 

EDIT: Er du foresten sikker på at fakturaen er rettet mot deg? At det ikke er en kopi av faktura sendt importør/forhandler for garantireparasjon?

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

4000 kroner for å bytte en vifte? Eller ble andre komponenter skadet som en følge av at viften svikta?

 

Hvis førstnevnte, så må det være en feil. Det koster jo ikke 4000 kroner å skifte en vifte. Når noe ikke går på garanti, så skal du i tillegg først motta et prisoverslag/tilbud som må aksepteres før de går i gang med reparasjonen. Hvis du ikke har mottatt dette, så virker det som de har rotet litt med papirene og fakturert deg for en annen persons reparasjon. Hvis dette er tilfelle, så burde de finne ut av dette ganske lett.

 

Hvis det er så at andre komponenter ble skadet som en følge av at vifta svikta, så kan selve summen være riktig. Hvis det har kommet mye støv inn i datamaskinen, som har ført til at vifta har sluttet å virke, så er ikke det regnet som en garantisak. Men hvis den er under ett år gammel, så virker dette lite sannsynlig, samtidig som du uansett skulle ha mottatt et prisoverslag først.

 

Jeg ville ventet på svar fra Komplett, for det høres ut som de har rotet noe med dette. I så tilfelle så tipper jeg de fikser det rimelig kjapt.

 

EDIT: Er du foresten sikker på at fakturaen er rettet mot deg? At det ikke er en kopi av faktura sendt importør/forhandler for garantireparasjon?

 

 

Takk for svaret ditt.

 

Var litt beroligende å lese :)

 

Og ja, regner jo absolutt med at det må være gjort en feil.

 

PCen fungerte STRØKENT når jeg sendte den inn.

Jeg kunne bruke den til surfing etc på soverommet da det er ganske kjølig der inne.

Altså, det var kaldt nok til at viften ikke var nødvendig til svært enkel bruk. Så det var kun kjøleren som trengte rep.

 

Hvis de har reparert noe annet har HP gjort det for å lure til seg mer penger. Jeg testet at den fungerte fint før jeg sendte den inn. Av og til hjalp det å snu maskinen på hodet og tilbake igjen i lufta og så startet cpu viften. Men så kunne den stoppe igjen om det vibrerte for mye eller når jeg tastet litt forsiktig på tastaturet.

 

Fakturaen gjelder til meg ja, og det gjelder maskinen jeg sendte inn da det er identisk modell og det står på fakturaen at fakturaen er fra klarna. Men fikk svar fra komplett nå og de vet ikke hva det dreier seg om så jeg må scanne den inn og sende til dem.

 

Hvis Komplett ikke har fått vite noe og at hp har sendt fakturaen må jeg trekke tilbake min påstand om slett kundebehandling over, MEN det står komplett på logoen og det er ingenting som tilsier at det ikke er Komplett som har sendt eller laget fakturaen.

 

Får sende inn en kopi og se hva de svarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis de har reparert noe annet har HP gjort det for å lure til seg mer penger. Jeg testet at den fungerte fint før jeg sendte den inn. Av og til hjalp det å snu maskinen på hodet og tilbake igjen i lufta og så startet cpu viften. Men så kunne den stoppe igjen om det vibrerte for mye eller når jeg tastet litt forsiktig på tastaturet.

Ikke gjør det da du kan påføre skade på hdd, eller i verste fall ødelegge den.

 

Uansett: Som karen over skriver, så er det vanlig at de gir deg et prisoverslag på rep om det ikke dekkes av garanti \ reklamasjon.

Om du takker nei til dette, kan man forvente seg et gebyr på 300-800kr +- eller i enkelte tilfelle ikke betale noe, men da beholder de maskinen.

 

De kan ikke sette i gang en reperasjon sånn uten videre til flere tusen kr uten din godkjenning :)

Lenke til kommentar

Ikke gjør det da du kan påføre skade på hdd, eller i verste fall ødelegge den.

 

Uansett: Som karen over skriver, så er det vanlig at de gir deg et prisoverslag på rep om det ikke dekkes av garanti \ reklamasjon.

Om du takker nei til dette, kan man forvente seg et gebyr på 300-800kr +- eller i enkelte tilfelle ikke betale noe, men da beholder de maskinen.

 

De kan ikke sette i gang en reperasjon sånn uten videre til flere tusen kr uten din godkjenning :)

 

 

Har aldri snudd maskinen på hodet når den er på da ;)

Bare når den er av. Får ikke startet den om cpu viften ikke fungerer. Men maskinen skrudde seg ikke av når vifta stoppet å gå rundt heller. Det var slik jeg kunne bruke den forsiktig. Når jeg så skrudde den av og skulle ha den på igjen kunne det hjelpe å snu maskinen på hodet :)

 

Men alt ordnet seg nå.

Var ikke en faktura jeg skulle betale, selv om det ikke fremgikk av fakturaen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...