krikkert Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Ti dager i siden skaffer deg ikke år i fengsel -- en feilutbetaling på den størrelsen innebærer i høyden en tilbakebetaling på en 12-13k hvis du har maksimal sykepengesats.Og av det får du igjen 36 % av Skatteetaten som følge av redusert skattebelastning for det aktuelle inntektsåret. Fengsel kommer ikke på tale før du kommer opp i 80-90k. For at du ikke skal ha sykepengerett når du kommer tilbake må ferien innebære at arbeidsforholdet ditt avbrytes i mer enn to uker, jfr. folketrygdloven § 8-15 (og selv da er det regler som lar arbeidsforholdet være avbrutt i inntil en måned i folketrygdloven § 8-47). Disse følgene forutsetter at du ikke får godkjent ferien av NAV-kontoret ditt. NAV godkjenner at man søker i etterkant (jfr. Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til folketrygdloven § 8-9 tredje ledd). Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Takk for svar Krikket! Man kommer jo lett opp i 80-90k hvis ferien var i begynnelsen av sykepengeperioden og han ikke fyller vilkårene til videre sykepenger. Kan han søke om ferie i etterkant selv om han ikke krysset av på sykemeldingen for at han skulle oppholde seg i utlandet? Og siden du kan så mye om nav benytter jeg annledningen til å spørre om noe anngående min egen sykemelding også. Veileder hos nav vil at jeg skal si opp jobben min fordi det er mest sannsynlig at jeg ikke kommer tilbake men må over på aap. Kan hun kreve det? Virker som om hun bare vil gjøre det som er lettest for jobben min. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Takk for svar Krikket! Man kommer jo lett opp i 80-90k hvis ferien var i begynnelsen av sykepengeperioden og han ikke fyller vilkårene til videre sykepenger. Kan han søke om ferie i etterkant selv om han ikke krysset av på sykemeldingen for at han skulle oppholde seg i utlandet? Og siden du kan så mye om nav benytter jeg annledningen til å spørre om noe anngående min egen sykemelding også. Veileder hos nav vil at jeg skal si opp jobben min fordi det er mest sannsynlig at jeg ikke kommer tilbake men må over på aap. Kan hun kreve det? Virker som om hun bare vil gjøre det som er lettest for jobben min. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 1) Ja, du kan søke i etterkant selv om du løy på sykemeldingsblanketten. Får du nei vil du imidlertid ha blitt fersket i en løgn. 2) Si aldri opp jobben din, med mindre du selv er sikker på at du hverken kan eller vil tilbake til den. Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 29. januar 2014 Del Skrevet 29. januar 2014 Noen ide om hvor lege etter de kan finne det ut? Er man "safe" etter 1 år og utmeldt av nav systemet liksom? Lenge** Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Noen ide om hvor lege etter de kan finne det ut? Er man "safe" etter 1 år og utmeldt av nav systemet liksom? Lenge** Jeg har hørt at NAV kan gå 3 år tilbake i tid. Om dette stemmer vet jeg ikke så korriger meg gjerne. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Tja. I teorien 20 år bakover i tid, avhengig av omstendighetene. Og en løpende ytelse er aldri fredet for fremtiden. Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 30. januar 2014 Del Skrevet 30. januar 2014 Så jeg tar det som att en liten ytelse er glemt etter 3 år, løpende store ytelser blir aldri glemt? Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Forklar, hadde de sjekket alle så hadde ikke mørketallene vært så store. Ergo så tror jeg sjekkefokuset ligger på aktive stønadsmotakkere og ikke folk som er utmeldt? Eller? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Årsaken til mørketallene er kapasitet og prioritet, ikke glemsomhet. Hva som prioriteres er selvsagt ikke offentlige opplysninger. Endret 31. januar 2014 av krikkert Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 Aaah så de tar alle det blir bare ned prioritert Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Klarer bare ikke se at de kontrollerer de som har motatt stønad i tillegg til de som er aktive stønadsmottakere? det går vel under kapasitet da eller? Endret 31. januar 2014 av jeppjapp77 Lenke til kommentar
jeppjapp77 Skrevet 31. januar 2014 Del Skrevet 31. januar 2014 (endret) Så om du teoretisk ikke har motatt krav om tilbakebetaling innen 2 år så har du jo teoretisk sluppet unna.. just for the record interessert i hvordan disse folkene klarer å komme seg unna med ett slik etteretningsapperat nav har Endret 31. januar 2014 av jeppjapp77 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. februar 2014 Del Skrevet 1. februar 2014 Nei, du har jo ikke det. Den alminnelige foreldelsesfrist er på 3 år. I tillegg kommer tilleggsfrister som krikkert skriver. En annen ting er jo hvorvidt man burde ha en 100% sykemelding hvis man orker å reise til utlandet. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 En annen ting er jo hvorvidt man burde ha en 100% sykemelding hvis man orker å reise til utlandet. Sykemelding pga konflikt med arbeidsplass, stress og revmatisme. Der er 3 gode grunner til å flykte fra kalde Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå