AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hei alle dere juss-folk! Jeg har en kompis som er sykemeldt og jeg vet han har reist på et par korte ferier uten å si i fra til Nav. Jeg er sykemeldt selv nå, og lurer i den annledning på om det er lov? Og hvis ikke, hva kan i så fall straffen bli? Må man betale tilbake alle sykepengene fra første sykedag? Takk for svar. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 det er ikke lov. straffen er vel å miste støtten i 1-2 mnd-er om jeg husker rett. Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Vel du kan ikke reise noen steder utenlands men skal ikke være noe problem å reise innenlands etter det jeg vet Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Skjønner. Ikke fengsel altsa? Hvordan får egentlig NAV greie på dette da? Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Skjønner. Ikke fengsel altsa? Hvordan får egentlig NAV greie på dette da? Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Dem får somregel ikke greie på det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) "Straffen" er at man mister stønaden for perioden man var utenlands - og i tillegg må man fylle vilkårene for en ny sykemeldingsperiode når man kommer hjem (noe man ikke alltid gjør). Fyller man ikke disse vilkårene er det bye-bye til hele resten av sykepengeperioden. Fengsel er lite sannsynlig for en slik feilutbetaling - tilbakebetaling av feilutbetalt beløp pluss 10 % strafferente pleier å svi nok. NAVs kilder er hovedsakelig tips fra venner og bekjente, samt det faktum at banken din rapporterer all din kortbruk i utlandet til staten. Endret 12. desember 2013 av krikkert 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 @krikkert: Skjønner. Best å si ifra med andre ord. Dette gjør jeg på telefon eller? men vil jo ikke dra på ferie hvis jeg risikerer å ikke fylle vilkårene når jeg kommer tilbake. Hva er kriteriene for dette? Jeg har en ganske komplisert angstproblematikk, så ikke av latskap jeg ikke kan jobbe. Godt for han andre at dette ikke er straffbart da:) Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Det er eit krav om at du må oppholde deg i Norge for å ha rett til sjukepenger, men du kan få dispensasjon frå NAV. Etter som eg forstår så er det då av betydning at du dokumenterer at du ikkje kjem til å bli arbeidsfør igjen i løpet av utenlandsoppholdet. Det vil også være fordelaktig om du kan innhente ein attest frå legen din om at utanlandsoppholdet er fordelaktig for behandling av sjukdommen, f.eks at sol og varme vil ha ein positiv effekt. Dette er kanskje ikkje så aktuell for akkurat din sjukdom. Det beste vil uansett være å ta kontakt med din saksbehandler for å spørre. I løpet av denne samtalen så rekner eg med at dere vil kunne konkludere med om du skal sende inn søknad om dispensasjon eller ikkje. Lenke til kommentar
tvv Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Angst kan jo være så mye! Siden du ikke kan jobbe - kan det vel neppe spille noen rolle hvor du er, men som alle over her sier dette må godkjennes av NAV - og ja det er lurt å følge reglene - NAV er nemlig bygget opp på tillit - som svært mange glemmer..... Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Få en uttalelse fra lege om at et eventuelt utenlandsopphold ikke vil forværre den medisinske tilstanden/forhindre medisinsk behandling,og send en søknad til ditt lokale NAV-kontor. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Søker du om å få dra på ferie får du ikke sykepenger den tiden. Da har du "ferie" fra sykemeldingen. Og nei, det er ikke så lett for de å finne det ut. Med mindre du sender meldekort e.l. fra utlandet i perioden. De får ikke info om kortbruk av banken og kan "ta" deg på noe sånt. Utallige personer som drar på ferie under sykemelding. Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 De finner ut av det ved at de sjekker hvor egenmelding blir sendt inn. Skal du til utlandet la andre sende inn kortene sine på nett. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Om jeg hadde blitt sykemeldt pga stress så trur jeg at det skulle blitt et bra helvete og et avisoppslag om jeg hadde fått problemer med NAV pga en liten utenlandsferie på 2-3 uker uten kone, barn og jobb. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 Søker du om å få dra på ferie får du ikke sykepenger den tiden. Da har du "ferie" fra sykemeldingen. Og nei, det er ikke så lett for de å finne det ut. Med mindre du sender meldekort e.l. fra utlandet i perioden. De får ikke info om kortbruk av banken og kan "ta" deg på noe sånt. Utallige personer som drar på ferie under sykemelding. Har ikke NAV en samskjøring med valutaregisteret? Trodde de kunne sjekke alt slikt. Jeg ringte nav å spurte om dette tidligere idag, og da mente hun på telefonen at siden det er under 14 dager og at det ikke forhindrer behandling trengte jeg ikke å søke. Greit nok. Blir jo skremt av å lese om alle som blir tatt, virker som om alle blir det. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Har ikke NAV en samskjøring med valutaregisteret? Trodde de kunne sjekke alt slikt. Jeg ringte nav å spurte om dette tidligere idag, og da mente hun på telefonen at siden det er under 14 dager og at det ikke forhindrer behandling trengte jeg ikke å søke. Greit nok. Blir jo skremt av å lese om alle som blir tatt, virker som om alle blir det. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Da måtte de hatt tillatelse til å sjekke hver enkelt. De kan ikke sjekke kontinuerlig uten mistanke. Hvis de får tips har de vel mulighet til å søke om innsyn pga mistanke, men ellers ville det jo gått utover alt som heter personvern. Det sier seg selv. Stemmer nok den beskjeden du fikk av damen på telefon. Uansett så har jeg aldri hørt om noen som har blitt tatt for det, kjenner vel til 5-6 stykker bare sånn i farten når jeg tenker meg om nå. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Da måtte de hatt tillatelse til å sjekke hver enkelt. De kan ikke sjekke kontinuerlig uten mistanke. Hvis de får tips har de vel mulighet til å søke om innsyn pga mistanke, men ellers ville det jo gått utover alt som heter personvern. Det sier seg selv. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på, er du snill. Folketrygdloven § 21-4d åpner for at NAV kan samkjøre opplysninger om egne stønadstakere med opplysninger fra (bl.a.) valutaregisteret på massegrunnlag. "Hun på telefonen" tar dessverre feil -- det er søknadspliktig uansett lengden på utenlandsoppholdet. (Og nei, at du har blitt fortalt dette får ikke betydning -- NAV Forvaltning vil ikke tro på at du er blitt fortalt det med mindre du tilfeldigvis skrev ned dato, tidspunkt, og hvem du snakket med.) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Hmm...ikke alle som kan like mye om nav. Det kan man vel heller ikke forvente? Jeg for eksempel, hadde aldri visst at jeg skulle krysse av for noe som helst på sykemeldingen når det kom til ferie og når hun på nav-telefonen sier at det bare er å reise hadde jeg garantert tatt det for god fisk. Etter å ha lest litt her må jeg nok ringe de igjen til uken skjønner jeg. Og dette med valutaregisteret, r ikke det overvåking og en krenkelse av personvernet? Hvordan fungerer det, kan de på nav sitte å overvåke alt jeg kjøper? Og kan de se bakover i tid, kan de se alle butikkene jeg har vært innom? Hehe, regner med at alle som har vært på en "ulovlig" ferie skjelver i buksene nå da. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 På kravskjemaet du fyller ut må du opplyse om arbeid i perioden du har vært sykmeldt, om du har tenkt å ta ut ferie og om du har tenkt å reise til utlandet. Krysser du av nei for å reise til utlandet, og NAV oppdager dette i ettertid foreligger det hjemmel til å revurdere stønaden din samt kreve tilbake feilutbetalt beløp (mulighet for å ilegge tillegg på 10%). Merk at det ikke er sikkert at NAV oppdager det når du reiser ut, men i ettertid. Det betyr at den stønaden du får utbetalt mens du er i Norge da mest sannsynlig også er feilberegnet. Slik at det beløp som kreves tilbake kan bli høyt. Som krikkert skriver så har NAV hjemler til å avdekke utenlandsopphold. Dy må krysse av på kravet ditt på at du reiser til utlandet, og samtidig må du sende egen søknad til ditt lokale NAV Kontor (samt at du må ha en legeerklæring). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Hmm...ikke alle som kan like mye om nav. Det kan man vel heller ikke forvente? Jeg for eksempel, hadde aldri visst at jeg skulle krysse av for noe som helst på sykemeldingen når det kom til ferie og når hun på nav-telefonen sier at det bare er å reise hadde jeg garantert tatt det for god fisk. Jeg, derimot, ville lest på kravskjemaet før jeg undertegnet det og sendte det inn. Det er noen felter der om hvorvidt du avvikler ferie og hvorvidt du oppholder deg i utlandet i sykemeldingsperioden... Etter å ha lest litt her må jeg nok ringe de igjen til uken skjønner jeg. Og dette med valutaregisteret, r ikke det overvåking og en krenkelse av personvernet? Hvordan fungerer det, kan de på nav sitte å overvåke alt jeg kjøper? Og kan de se bakover i tid, kan de se alle butikkene jeg har vært innom? Hehe, regner med at alle som har vært på en "ulovlig" ferie skjelver i buksene nå da. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Det er overvåkning. Det er også lovlig, så Stortinget har bestemt at personvernet må vike. Man kan undersøke bakover i tid, men for de fleste mindre transaksjoner kan man ikke se mottaker (altså hvilken butikk du er i). Det er bare når en enkelt handel overstiger 25k kroner at brukerstedet (butikken) skal innrapporteres til Valutaregisteret. Hvis det bare skjer transaksjoner på under 25k skal det innrapporteres månedlig forbruk per kort per land du har handlet i. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Jeg, derimot, ville lest på kravskjemaet før jeg undertegnet det og sendte det inn. Det er noen felter der om hvorvidt du avvikler ferie og hvorvidt du oppholder deg i utlandet i sykemeldingsperioden... Det er overvåkning. Det er også lovlig, så Stortinget har bestemt at personvernet må vike. Man kan undersøke bakover i tid, men for de fleste mindre transaksjoner kan man ikke se mottaker (altså hvilken butikk du er i). Det er bare når en enkelt handel overstiger 25k kroner at brukerstedet (butikken) skal innrapporteres til Valutaregisteret. Hvis det bare skjer transaksjoner på under 25k skal det innrapporteres månedlig forbruk per kort per land du har handlet i. Men du Krikkert, du kan tydeligvis veldig mye om nav og juss. Har diskutert dette med en kompis som dro på ferie, hvordan vet han om han fyller kravene til videre sykemelding? Hva ville du gjort, meldt deg til nav? Kjipt hvis ti dager i syden skaffer deg år i fengsel. Er forsåvidt enig i at jeg bare burde følge blanketten, men man vet jo aldri om det heller ikke hadde vært nok. Jeg som psykisk syk, blir nesten dårligere av å måtte hanses med nav. Anonymous poster hash: 0762b...0f7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå