Gå til innhold

Regler mot lysstyrke på sykkel?


hawk52

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om noen her vet om regler som bestemmer lysstyrken på vanlige sykler? Har lest en paragraf som handler om at det er påbudt med reflekser og tilogmed lys på sykler, og at de ikke skal blinke raskere enn 120 ganger i sekundet. Det står ingenting på lysstyrke.

 

Har en 12v spreder med MC-batteri på terrengsykkelen min som blir brukt i fjellet på kveldene på veier uten stort trafikk, men hvis noen har et kaldt hjerte og anmelder meg på grunn av lysstyrken som jeg mener er nødvendig for å se farer, så hvordan ligger jeg an ca.?

 

Lest igjennom en del lover og ikke funnet noe enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykler du på veg så skal du følge vegtrafikkloven og forskriften om kjørende og gående trafikk siden sykkel er definert som et kjøretøy. Da kommer kanskje paragraf 3 inn i bildet. Blir lyset for sterkt kan det godt hende det vil forstyrre øvrig trafikk og de som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Jeg kan ikke finne noen oppad begrensning på lysstyrke i forskriften om krav til sykkel.

 

I forskriften om kjørende og gående trafikk kan det hende paragraf 15.2 kommer til anvendelse. Er lykta tilstrekkelig sterk kan det hende den defineres som fjernlys og dermed må slåes av når annen trafikk kan bli blendet. Merk at nærlys er påkrevd i punkt 3 når fjernlys ikke er på eller tillatt brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at det er nok en eller annen som kommer til å synes det er negativt at du har for mye lys. Selv satte jeg på min lommelykt(noen tusen lumen) som lyser sterkere enn fjernlysa på bilen og da fikk jeg klager av naboen "fordi det lyste opp huset når jeg syklet hjem". Men folk klager på alt i disse dager

 

Sålenge den ikke lyser så den blender og ikke er som fjernlysa på bilen(som min) så tviler jeg veldig sterkt på at noen kan komme noen vei med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for gode tilbakemeldinger!

 

Spreder var kanskje et litt feil ord siden det egentlig var et fjernlyssett fra Biltema der jeg bruker bare én av de to lampene, men den bruker en standard H3-pære og er vinklet til å lyse ned mot veien og litt fremover (for evt synlighet av reflekser på folk/stillestående kjøretøy). Jeg har mulighet for å skru det fort av ved hjelp av en vippebryter på styret, men da blir det helt mørkt som kan være en fare for meg som sykler i møte av en bil, siden jeg ikke ser noen ting.

 

Har vurdert å bytte ut med en H4-løsning, der jeg har samme oppsett men med en ekstra trykkbryter for fjernlys. Det kan virke veldig unødvendig med så mye lys, men når man har en fart på 50-70km/t nedover så er det greit å se en annen syklist/fotgjenger eller dyr før det er for sent, selv uten reflekser.

 

Til informasjon har jeg bare hatt én bil som har sakket ned veldig og blinket med fjernlysene da jeg kom i oppoverbakke (bakken rettet seg ut der bilen var plassert slik at lyset mitt ble vinklet rett inn i førerhuset), og etter det har jeg vært enda mer forsiktig.

Lenke til kommentar

Fjernlys, det stiller seg litt anneledes. Da bør du ha mulighet til å blende ned. Ikke at jeg tror du skal bli bøtelagt, men det vil nok i gitte situasjoner være ugreit å møte deg. Hva med en enkel liten sykkellykt justert lavt i tillegg til det du har nå? Har du den på hele tiden kan du ved behov slå av fjernlyset, men likevel ha et snev av lys tilgjengelig de sekundene det behøves.

Lenke til kommentar

Det jeg ofte opplever med de nye fancy halogenlyktene er at når de er montert på styret er de akkurat i øyehøyde for bilister i en vanlig personbil. Det er ikke helt gunstig for trafikksikkerheten.

Videre er det som du er inne på en ulempe med kraftig lys at det blir veldig stor omstilling for øyet når man må blende ned. Er det mulig å montere det nede på gaffelen?

Lenke til kommentar

Det største problemet med kraftige sykkellykter er at lyskjeglen er stilt så høyt at det blender motgående trafikk (bilister og andre syklister).

 

Det finnes forøvrig nå LED-hodelykter med hurtigfeste for sykkelmontering på både 2000 lumen og mer. Møter man en sånn som er stilt for høyt blir man nærmest sveiseblind i flere sekunder etterpå. Så vis hensyn!

 

Men det finnes ingen regler for hvor svake/sterke sykkellykter kan være. Det eneste kravet er at det påbudt montert og brukt ved sykling etter mørkets frembrudd.

Lenke til kommentar

Etter det som eg har forstått så er det ingen lover som regulerer dette direkte.

Men du vil kunne bli bøtlagt etter vegtrafikklovas § 3

 

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Så dersom lyset frå din sykkel forstyrrer bilførere, så må det gjerast ei konkret vurdering på om dette er unødig forstyrrelse eller ikkje. Då vil f.eks vegstandarden være av avgjerande betydning. Dersom du sykkler på ein dårlig veg utan belysning så kan nok ditt behov for skikkelig lys være større enn ulempen det forårsaker for bilisten. Men dette blir altså ei konkret vurdering frå situasjon til situasjon.

 

Merk også siste settninga om at du skal vise hensyn mot dei som bur i nærheita av veggen. Her er det ikkje krav om at forstyrrelsen skal være unødig før den er straffbart. Så det å lyse inn i andre sine hus vil ikkje være lov.

Lenke til kommentar

Fjernlyset er montert rett over hjulet (i skjerm-festet), ikke på styret, og vinklet ned mot bakken ca. to meter fremover, likevel lyser det litt opp så jeg har mulighet for å skimte reflekser flere meter foran meg før det er for sent.

 

Montering av lyset på gaffelen er mulig, men jeg har tenkt til å bytte ut lyset med en H4-løsning der jeg har både nærlys og fjernlys.

Endret av hawk52
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...