endii1 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hei forum lesere. Er det noen av dere som har en nyere bil med el. progressiv servostyring? Jeg har selv en VW Golf 7 med dette og selve styringen funker bra og den er lett på rattet, men når jeg svinger på rattet i lav hastighet (5-10km/t) så bråker det noe voldsomt... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Hei, om det eventuelt kan være noe gjengangerfeil vet jeg ikke. Men det høres i alle fall ikke normalt ut. Kjører for tiden en 2011 Golf TSI med el-servo og overhodet ingen lyd fra servo der. Det var det heller ikke på 2012 Touran, og Audi A4, A6, eller Allroad heller, som alle har el-servo. De fleste nyere biler har det jo forsåvidt. Akkurat Golf 7 har jeg aldri prøvd, men høres veldig rart ut at den skal bråke. Generelt syns jeg biler med el-servo er mer stille, selv om jeg ikke er overvettes begeistret for styrefølelsen (annet enn ved parkering). Men hva slags lyd er det da? El-servo kan i prinsippet gi samme type "hylende" rem lyd som hydrauliske, eller lette vibrasjoner, fordi det belaster batteri/dynamo ganske hardt. Men på helt ny bil, høres det umiddelbart for meg ut som noe du burde klage på. Lenke til kommentar
endii1 Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Takk for en god tilbakemelding! Hvis jeg skal beskrive lyden... hm vil nesten sammenligne den med en knirkelyd fra en dør som ikke har fått smøring på ei stund... Tenk deg en knirkete dør som du åpner sakte.. samma greia når jeg svinger rolig med rattet ved en parkering f.eks. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Kom på at jeg flyttet rundt på en Golf 7 for noe uker siden, og da ville jeg reagert om det var noe lyder. Lyden du beskriver er generelt ganske typisk for defekte fjærbenslager, som sitter på toppen av støtdemper i innerskjermene foran. Men det kan også være rattaksel-lagre nede ved tannstang, eller noe helt annet som lager lyd. Uansett ville jeg ikke nølt med å ta bilen til forhandler og få det fikset. Høres ut som en garanti-sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå