Loner Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 - Hvorfor skal startbrytere kobles i parallel? - Hvorfor skal stoppbrytere kobles i serie? - Hvilken strømverdi stiller vi normalt motorvernet etter? - Og hvor finner vi strømverdien? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Grunnen til at startbrytere er koblet i parallell er at når du trykker på en av startknappene skal motoren starte. Hadde du hatt startbrytere (som er normally open) i serie måtte du ha trykket på begge for at anlegget skal få spenning. Grunnen til at stoppbrytere (som er normally closed) er koblet i serie er fordi at når du trykker på en av de så vil strømmen stoppes. Hadde de vert i parallell ville den ene stoppbryteren fortsatt gitt strøm mens den andre ble brutt, og du måtte dermed trykket begge stoppknappene inn for å stoppe spenningen. Strømverdien på motorvernet stilles etter hvor mye strøm motoren trekker. Om motoren trekker 2A så stiller du motorvernet så nærme 2A som mulig, men ikke under 2A! Strømverdien på motoren eller motorvernet? Motoren har et merkeskilt påtrykt metallet som viser hvor mye strøm den trekker. Motorvernet har en vri-knapp med forskjellige verdier på. Håper dette hjelper Endret 12. desember 2013 av Svigermors drøm 1 Lenke til kommentar
Loner Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Tusen takk for veldig godt svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå