Kontorstol Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Vi har slitt litt med ustabilt nettverk i det siste grunnet gamle linjer, men det er enda en stund til de legger fiber her i området. Vi har 16 mbit tilkobling fra Telenor, men får i praksis 13 mbit, noe som er helt greit. For noen dager siden mistet ruteren tilgang til internett, og de måtte skru ned hastigheten (0,5 mbit) midlertidlig til de fikk sendt en montør for å se på det, og etter at han var her fikk vi skrudd opp hastigheten på nytt. Men etter det ble linja helt sinnsykt ustabil, selv om hastigheten er der. Jeg logget på ruteren (ZyXEL P2812HNU-F3) og sjekket trafikken, og oppdaget at det må være noe veldig feil (se bildet under). Jeg blokkerte alle PCen unntatt min egen for å forsikre meg om at ingen lastet ned. Jeg kjørte deretter en pingtest, og fikk 10-20% packet loss, mens pingen og jitter (hva nå de må være) varierte litt opp og ned, men innenfor brukbare verdier. Resultatet er dermed at jeg ikke kan spille online eller laste ned oppdateringer på min nye PS4, eller se på YouTube og lignende på PCen. Hva i alle dager kan ha skjedd? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Det virker jo som at noe, tydeligvis ,fremdeles er feil med linja di... Har du kontaktet Telenor igjen og sagt i fra om hvordan "ståa" er? Rebootet multimodem/router? Kan jo også være multimodemet som er halvveis gåent, be Telenor om nytt et, hvis de sier at feilen ikke ligger hos dem... Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Nei har ikke kontaktet de igjen enda, da jeg har eksamen i morgen. Sitter gjerne en time i telefonen før de finner ut noe som helst, så jeg venter med det til eksamen er overstått. Har prøvd å reboote ruteren flere ganger, uten at det hjelder. Multimodemet, er det det samme som ruteren? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Du kan jo sjekke om du finner verdier for signal/støy på linjen din. Du skal også kunne finne brutto oppkoblingshastighet. Den er normalt ca 15-20% over det du måler på speedometer. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Hvordan sjekker jeg det? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Mange routermodem har de parametrene under status e.l. Litt usikker på om man har aksess til det på ditt. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Her kanskje? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Multimodemet, er det det samme som ruteren? Nei, det er ikke det samme... Multimodemet er Zyxelen du har fått av Telenor.. Den består av modem, switch, WIFI AP, og routerfunksjon. En router har ikke modemfunksjon.. Det er egentlig forskjellen på en router og et mulitmodem i dag, beregnet for hjemmebruk... Har du en router du har koblet til Zyxelen? Ser ingenting feil her... Modemet har synket til korrekt hastighet og du skal få full hastighet.. Ergo, så tror jeg at feilen ligger et annet sted i nettverket... Hvordan er signalstyrken/dekningen til de tilkoblete enhetene? Hva slags nettverkskort er det i dem? Oppdatert drivere? Mye forstyrrelser fra andre nettverk på samme eller nærliggende kanaler? Ser du kjører på kanal 10... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Den er synket på 16Mbit brutto, så du burde ha høyere hastighet enn du måler. Men problemet er vel pakketapet som kan skyldes støy på linje eller annet. Det er nok lurest å kontakte ISP igjen. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Jeg fikk deaktivert brannmuren i ZyXEL'en, og da forsvant problemet med packet loss, men den måler fortsatt enorm trafikk på linja. Blir nok å ringe Telenor i morgen etter eksamen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) For å ikke glemme den snodige målingen du har der, hadde det vært inkludert LAN så forstår jeg det. Men 200 megabyte per sekund eller om det skulle være Megabit er mye mer enn det raskeste Telenor kan tilby med på ADSL. Så noe er rart med modemet ditt også ser det ut som. Men tallet henger ikke på greip om det ikke var tonnevis av UDP pakker som ankom siden du bare sender 1.1 Kbyte / s tilbake. Endret 13. desember 2013 av 007CD Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg hadde akkurat en lang samtale med Telenor, og de forstod som vanlig ingen ting, og som vanlig skulle de sette opp en feilmelding på problemet. Dama jeg snakket med mente dog at det måtte være multimodemet som hadde klikket helt, så jeg foreslo at jeg kunne prøve å resette modemet (hadde bare prøvd restart), og det ser ut til å ha fungert. Streamer film i HD as we speak. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå