Gå til innhold

Vi trenger EU!


Anbefalte innlegg

Det er så mange gode grunner for å bli med i EU:

1) EU er vår viktigste handelspartner. Vi trenger de, og de trenger oss. Hvorfor skal vi stille oss på utsiden?

 

2) Vi bør vise solidaritet med et Europa som sliter økonomisk. Nå har vi overflod til å hjelpe, mens en annen gang trenger kanskje vi at EU hjelper oss.

 

3) EU fikk Nobels Fredspris og har bidratt til fred i Europa i mange tiår. La oss støtte opp om et sterkt samarbeid slik at vi unngår unødvendig konflikt.

 

4) I en globalisert og sammenvevd verden trenger vi å ta avgjørelser som ikke bare tar hensyn til det nasjonale, men det globale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke disse argumentene var særlig gode. Sveits står også utenom EU og klarer seg kjempebra, ingen klager på deres solidaritet. Landet vårt er kanskje det i EØS som ligger lengst unna EU i både geografisk, demografisk, økonomisk og kulturelt henseende. Vi ville derfor uansett ha vært et særtilfelle som måtte blitt behandlet ulikt på mange områder, da er det like greit å spare både oss og EU for ekstraarbeidet.

 

Oppsiden ved at "en annen gang trenger kanskje vi at EU hjelper oss" er forsvinnende liten i forhold til nedsiden man får ved tapt kontroll på egne ressurser, lover og regler. Mener jeg da.

Endret av mofomofo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, vi (Norge) trenger absolutt ikke EU.

Du lister opp såkalte "gode" grunner for EU-medlemskap:

TIl 1): Ja, EU er Norges viktigste handelspartner - og så? Norge trenger dem, EU trenger Norge mer - og så lenge Norge oppnår mest på utsida er det en utmerket plass å være. Jeg hørte den godeste Trygve Bratteli surmule noen ord i 1972 om hvor forferdelig Norge nå ville få det alene ute på gangen? Vel, hvem har hatt mest trivelig liv etter 1972, EU-landene eller dette "stakkars Norge ute på gangen"? Ikke snakk om olja, den var absolutt kjent i 1972 også.

Til 2): Hvorfor det? Hvilken solidaritet kan du vise til EU har vist med Norge? De har hatt noen tiår å vise den i....

Til 3): EU bidratt til fred i Europa? Javel, ja. Hører ryktene, men aldri sett dem dokumentert. Nei, Europas fred er på tross av EU, ikke på grunn av EU.

Til 4): En gang imellom er det en fordel, ja - og til det har man et fortreffelig instrument kalt "FN". Hørt om dem noen gang?

Kunne du så komme med noen gode grunner for å bli med i EU?

Nei, "den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene" (Henrik Ibsen, en folkefiende). Det har nordmenn visst i hundrevis av år - og det gjelder i denne sammenheng også.Vi har to unioner bak oss og ingen av dem var positive for landet. Hva tilsier så at en tredje plutselig skal være det?

 

 

Edit: Føyd til uteglømt ord og rettet en trykkfeil

Endret av Hjemlengsel
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ahr ikke noe imot EU sålenge vi selv bestemmer over våre egne ressurser, og vi selv kan bestemme våre egne lover og regler.

Da må du like EU noe forferdelig godt. Hvor stor innflytelse har ikke EU på dette landet allerede, attpåtil når vi ikke engang er medlem? Og se på Tyskland, stakkars folk som må tømme egen statskasse for å måtte hjelpe sine medlemsland. Nei, her ville hele kasseapparatet vårt vært tømt på noen år. For ikke å snakke om Euroen, hvordan den ligger an...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må du like EU noe forferdelig godt. Hvor stor innflytelse har ikke EU på dette landet allerede, attpåtil når vi ikke engang er medlem? Og se på Tyskland, stakkars folk som må tømme egen statskasse for å måtte hjelpe sine medlemsland. Nei, her ville hele kasseapparatet vårt vært tømt på noen år. For ikke å snakke om Euroen, hvordan den ligger an...

 

Poenget mitt med selvbestemmelsesrett over ressursene er jo nettopp at vi ikke skal dele ut halve oljefondet fordi noen soser bort penger i sør-Europa.

 

Jeg er fulløstendig klar over at mye dikteres av andre land i dag, og jeg avskyr det. EØS er EU-light, men det er EU i seg selv som er tema, er det ikke? :)

 

Euro er vel frivillig også blant medlemslandene, tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) EU er vår viktigste handelspartner. Vi trenger de, og de trenger oss. Hvorfor skal vi stille oss på utsiden?

 

2) Vi bør vise solidaritet med et Europa som sliter økonomisk. Nå har vi overflod til å hjelpe, mens en annen gang trenger kanskje vi at EU hjelper oss.

 

3) EU fikk Nobels Fredspris og har bidratt til fred i Europa i mange tiår. La oss støtte opp om et sterkt samarbeid slik at vi unngår unødvendig konflikt.

 

4) I en globalisert og sammenvevd verden trenger vi å ta avgjørelser som ikke bare tar hensyn til det nasjonale, men det globale.

1) Derfor går det utmerket å drive handel med dem, selv uten å være med i EU.

 

2) Solidaritet viser Norge til gangs, men det er svært lite Norge kan gjøre for store europeiske land som har driti seg ut, med langt flere innbyggere enn Norge. Flere av disse landene har flere arbeidsledige enn Norge har innbyggere.

 

3) Sant at EU har vært fint for freden i Europa. At Norge er med eller ikke har svært lite å si for det.

 

4) Det er nettopp det vi må. EU's økonomiske problemer skader Norge uansett, og det er ikke vits å frivillig kaste seg inn i disse problemene mer enn nødvendig.

 

EU er skadelig for demokratiet i Norge. Vi skal ta våre egne avgjørelser, og samtidig samarbeide med de. Det går fortsatt fint an å handle med EU uten å være med. Vi har varer som de trenger, og de har varer vi trenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi trenger EU!

 

Nei! Aldri

 

Tror du at det er tilfeldig at Norge er det landet i Europa som har klart seg best gjennom finanskrisen?!

Europaunionen og dets medlemsland loves grøne skoger, men ender så alt for ofte opp med stor gjeld, en valuta i krise og en påfølgende ødelagt økonomi, store sosiale forskjeller og en ikke-vestlig masseinnvandring ute av proporsjoner. For ikke å snakke om de demokratiske problemer som følger av at eksterne ledere skal bestemme hva som skal gjelde i vårt eget land.

Et godt eksempel på Europaunionen og dets snarlige kollaps er vårt naboland Sverige, der svenske ungdom må flykte til Norge for å få jobb. Sverige har en arbeidsledighet på nesten ti prosent, der hvite svensker aktivt diskrimineres med den såkalte 'instegsjobben', der arbeidsgivere får store økonomiske fordeler fra staten for å ansette en mørkhudet innvandrer.

Norge står forøvrig øverst på ønskelisten til Europaunionen og har blitt snikinnført gjennom EØS-avtalen og jeg tør ikke tenke på hvor mange mislykkede prosjekt vårt oljefond kunne bidratt til gjennom sugerøret til Europaunionen og deres gjennomkorrupte ledelse.

Europaunionen er et råttent, mislykket prosjekt der et fåtall ønsker å råde over et flertall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om vi burde være med i EU eller ikke. Først var jeg i mot. Så ble jeg for, da jeg så det fra Unge Venstres og Høyres perspektiv... Men nå som liberalist, så vil jeg forhandle på kryss og tvers uansett, men jeg vil ikke ha noe overformynderi som strider med liberalistiske prinsippene: Ikke-aggresjonsprinsippet (forbud mot initiering av tvang) etc...

 

Så jeg vet ikke. Kan noen ekte liberalister, og ikke sosialdemokrat-liberalister fra FrP, svare meg på hva jeg som liberallist burde være i denne sammenhengen, altså burde jeg være for EU, eller nei til EU basert på at jeg er liberalist? Rasjonalgaudist for å være helt nøyaktig... Hva mener dere andre liberalister (DLF-liberalister) om EU?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om vi burde være med i EU eller ikke. Først var jeg i mot. Så ble jeg for, da jeg så det fra Unge Venstres og Høyres perspektiv... Men nå som liberalist, så vil jeg forhandle på kryss og tvers uansett, men jeg vil ikke ha noe overformynderi som strider med liberalistiske prinsippene: Ikke-aggresjonsprinsippet (forbud mot initiering av tvang) etc...

 

Så jeg vet ikke. Kan noen ekte liberalister, og ikke sosialdemokrat-liberalister fra FrP, svare meg på hva jeg som liberallist burde være i denne sammenhengen, altså burde jeg være for EU, eller nei til EU basert på at jeg er liberalist? Rasjonalgaudist for å være helt nøyaktig... Hva mener dere andre liberalister (DLF-liberalister) om EU?

 

Altså, hele EU er i praksis basert på tvang, så du er vel den siste som burde være for noe slikt :) Det samme med EØS, forsåvidt. Vi er knapt herrer over egen nasjon lenger... selv FØR vi er medlem!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom Norge hadde blitt medlem i EU, så hadde det svekket vårt eget demokrati. Jeg synes det er greit at vi er med i EØS, på grunn av muligheten for arbeidsinnvandring og handel.

I henhold til Europautredningen er Norge allerede 75% medlem av EU og vi er flinkere til å implementere EUs regelverk enn de fleste av medlemsstatene. Medlemskap i EU ville gitt Norge mulighet til å påvirke alle EUs institusjoner som er med på å forme europeisk politikk. I dag har Norge har svært få reelle påvirkningsmuligheter fordi vi er medlem EØS og ikke EU. Om noe hadde medlemskap økt graden av demokrati.

Lenke til kommentar

 

Altså, hele EU er i praksis basert på tvang, så du er vel den siste som burde være for noe slikt :) Det samme med EØS, forsåvidt. Vi er knapt herrer over egen nasjon lenger... selv FØR vi er medlem!

Tvang? Medlemstatene har frivillig overført suverenitet til EUs institusjoner og alle lovforslag må gjennom Ministerrådet og Europaparlamentet for godkjenning, noe som gir både nasjonalt valgte myndigheter og representanter for EUs befolkning muligheter til å påvirke lovgivningsprosessen. Det ligger elementer av tvang i blant annet EU-domstolen, men et hvert lovgivende system avhenger av en dømmende makt. Skal et mellomstatlig samarbeid være mulig i et slikt omfang er elementer av tvang helt nødvendig, men samtidig utformes EU på medlemsstatenes premisser. EUs beslutningsatferd er i hovedsak styrt av nasjonale hensyn, så hvem tvinger hvem? Det kan ikke nektes for at institusjonelle egeninteresser er en del av spillet, særlig fordi beslutningsprosessene er så kompliserte, og samtidig vil det alltid komme vedtak som strider mot noen medlemslands nasjonale preferanser, men i et helhetsperspektiv er et bildet av EU som en institusjon som styrer medlemslandene gjennom tvang heller unyansert. Medlemsstatene har selv valgt dette fordi de har mer å tjene på å være innenfor enn utenfor, selv med de konsekvensene medlemskap har.

Lenke til kommentar

EU er vår viktigste handelspartner. Vi trenger de, og de trenger oss. Hvorfor skal vi stille oss på utsiden?

Vi har vist først med frihandelsavtalen og så med EØS som har gitt oss adgang til EU's Indre Marked på lik linje med medlemsland at vi fint kan klare å handle med EU uten å være medlemmer. Som medlemsland ville vi mistet selvråderett over en rekke områder slik som landbruk, fisk, valuta, handel, utenriks som vi idag har kontroll over og kun fått 2% av setene i Europaparlamentet i retur. Høres ut som en dårlig deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...