Gå til innhold

Nas server og hjemmekino

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har letet mye på nettet etter informasjon, men siden jeg ikke er noe ekspert på området trenger jeg litt start hjelp. :)

Har kjøpt meg en ny leilighet som må totalt rehabiliteres.

Jeg skal legge skult anlegg med cat 6 nettverkskabler i de fleste rom.

Dette skal patches i et eget datarom.

I datarommet skal jeg ha en pc og eventuelt en NAS server stående.

Tanken er at NAS serveren skal kobles til hjemmenettverket og media skal spilles av i de 3 tv'ene rundt om i leiligheten.I stua skal jeg selvfølgelig ha et hjemmekinoanlegg.

Ok så kommer spørsmålene.

Jeg kunne tenkt meg 1 fjernkontroll til å styre serveren, tv, receiver, playstation og en mediaspiller. Har dere noe forslag til mediaspiller og fjernkontroll hadde det vært flott.

TV'en i stua er ikke innkjøp enda så det hadde vært fint med forslag der også :)

Det beste er om alt kunne styres fra iphone.

Forslag til server? forslag til tv? forslag til fjernkontroll? forslag til hvordan jeg skal koble alt dette sammen? forslag til programvare for serveren? forslag til mediaspiller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke gått for en av de dedikerte NASene som finnes, men heller satt opp en server (usikker på om det var det du mente med PC på datarommet).

Jeg har testet et par av disse NASene fra Netgear og Iomega, men de var hverken stabile, raske eller fleksible nok til det jeg ønsket.

Av universalfjernkontroller er det stort sett bare Harmony som er verdt å se på. For å styre Playstation må man enten har Ultimate eller ha ekstrautstyr (den styres kun av bluetooth). Mediaspiller vil naturligvis variere fra maskin til maskin. Hva tenkte du å styre på serveren med den? Serveren er det bedre å styre med kommandolinje for de som ønsker det, eller remote desktop. Med Harmony Ultimate vil også alt kunne styres fra iPhone/Android

Lenke til kommentar

Harmoney ser ut som en god løsning. Ja hadde håpet bruke Iphone.

I dataromet skal jeg ha et rack, en pc og i tillegg en server: NAS eller en annen. Hadde håpet å streame gjennom nettverket mitt, men hvis du mener at det blir ustabilt kanskje jeg bør vurdere direkte kabling mellom server og tv....tv'er

Da du sier server hvilken løsning tenker du på da?

Mediaspilleren hadde jeg tenkt styre mediafiler på tv'en fra serveren.

Har du et forslag til mediaspiller eller en server som gjør samme jobben?

Remote desktop høres jo ut som en god ide.

Lenke til kommentar

Nei nei, det blir ikke ustabilt. Så lenge du har en god server som fungerer som NAS, stabilt nettverk osv er det ingen problemer.

Jeg kjører det idag (med Windows 7 som filserver, hysj hysj), og det fungerer kjempebra. XBMC nede i stua får alt den trenger og det er så enkelt at alle kan bruke det :)

Jeg vet ikke hvor godt nettverksspillere som WDLive eller lignende fungerer idag, men jeg valgte å gå for en Intel NUC som mottar alt innholdet fra serveren og viser det på TVen med XBMC installert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...