Gå til innhold

Skjermkort kjører i PCIe 8x i stedet for 16x

-5DMC1Q5T

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bygde meg ny maskin i forrige uke som fungerer (veldig) godt etter tre år uten oppgraderinger av noe slag.

Asus Z87-PRO

Asus R9 280x DCII TOP

Intel i5-4670K

<8 GB Kingston ram jeg ikke husker navnet på>

750W Corsair CX750M

Men etter oppsett av drivere av alle slag fant jeg ut at skjermkortet kjører på 8x i en PCIe-slot som ifølge hovedkortmanualen skal være 16x..

Det skal sies at jeg ikke har oppdatert BIOS ennå, selv om det er første punkt på lista over feilsøking jeg skal gjøre.

Det er i tillegg litt mismatch mellom hovedkortetplasseringen i kabinettet og festet av skjermkortet i bakveggen av kabinettet som gjør at jeg ikke er sikker på om det sitter 100% i PCIe-kontakten..

Så lurer jeg på om jeg kan få til 16x på skjermkortet mitt og om det har noe særlig påvirkning på ytelsen til skjermkortet at det kjører på 8x?

(Skjermkortet sitter i PCIEX16_2 dvs nr. 5 på bildet)

post-322377-0-98539800-1386851434_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis skjermkortet/hovedkortet ikke har kontakt på bakerste halvdel, så vil det kunne bli registrert som PCI-e 8x. Så selv om jeg ikke har har vært borti at DET har vært problemet, så er det teoretisk mulig, da PCI-e slotten er rimelig dynamisk og tilpasser seg.

Men du har ikke noen andre ekspansjonskort i maskinen da? For det blir KUN PCI-e 16x om du bare har et enkelt skjermkort, og ingen andre ekspansjonskort å dele bussen med. (husk på at LGA1150 bare er middelklassen fra Intel, og har rimelig begrenset PCI-e buss, og dermed få integrerte kanaler tilgjengelig)

Ellers kan det vel potensielt være en innstilling i BIOS om man er heldig.

Ellers skal det nå sies at du høyst tvilsomt vil miste noe som helst ytelse i praksis på grunn av dette. Verken målbart eller merkbart. :)

Lenke til kommentar

Hvis skjermkortet/hovedkortet ikke har kontakt på bakerste halvdel, så vil det kunne bli registrert som PCI-e 8x. Så selv om jeg ikke har har vært borti at DET har vært problemet, så er det teoretisk mulig, da PCI-e slotten er rimelig dynamisk og tilpasser seg.

Men du har ikke noen andre ekspansjonskort i maskinen da? For det blir KUN PCI-e 16x om du bare har et enkelt skjermkort, og ingen andre ekspansjonskort å dele bussen med. (husk på at LGA1150 bare er middelklassen fra Intel, og har rimelig begrenset PCI-e buss, og dermed få integrerte kanaler tilgjengelig)

Ellers kan det vel potensielt være en innstilling i BIOS om man er heldig.

Ellers skal det nå sies at du høyst tvilsomt vil miste noe som helst ytelse i praksis på grunn av dette. Verken målbart eller merkbart. :)

Det kan jo være at det sitter ørlitt skjevt.. Ellers er det ingen andre ekspansjonskort i maskinen. Jeg skal oppdatere BIOS og ta en titt ellers på den i kveld. Rapporterer tilbake med status på den :)

Fint å høre at 16x mot 8x ikke er noe big deal!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...