Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne om spill


Anbefalte innlegg

Særemne om spill

 

I norsk skal vi begynne med å skrive særemne, så jeg har valgt å skrive om spill, men har et lite problem. Læreren ønsker at jeg velger to spill. Det ene spillet må ha stor frihet, mens det andre spillet må ha lite frihet. Dette er fordi en skal sammenlikne effekten av egne valg og hvordan friheten påvirker spillopplevelsen. Spillene bør være av samme «sjanger».

 

Problemet er at jeg ikke kommer på noen slike spill. Hadde derfor blitt svært takknemlig viss noen av dere kunne tips meg om slike spill, eventuelt komme med tips og råd når det kommer til særemne om spill.

 

Mvh Kristian aka Bakepapir

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir vanskelig å putte et Open world spill og et vanlig spill i samme "sjanger". Men Skyrim er et helt fantastisk open world spill med flere hundre timer gameplay og quests, samtidig som der har en hoved storyline. I denne sammenhengen er også det nyeste Assassines Creed et helt fantastisk bra spill, med masse open world og masse muligheter. Begge to er veldig like angående akkurat dette, men har forskjellige måter de har gjort storylines, quest også er selvfølgelig tidsepokene forskjellig.

 

Jeg regner med at siden du har valgt å sammenligne spill at du har ihvertfall hørt om disse spillene, og jeg vil tro at du finner MANGE muligheter på Steam eller lignende nettbibliotek.

 

GLHF

Lenke til kommentar

Nå er dette meg, og siden jeg elsker Final Fantasy. Har du ikke enda spilt spillene så rekker du jo ikke å spille igjennom de på kort tid. Men Final Fantasy serien hadde lenge et meget godt open world system jo lengre man kom ut i spillet. Personlig ville jeg sammenlignet Final Fantasy 7 hvor man har veldig stor frihet, og Final Fantasy 10 hvor man må følge en mere linjer setting/storyline.

 

Her ville jeg sett på ting som: Hvor lang tid det tar å spille igjennom spillet. Hvor lang tid det tar å spille igjennom spillet 100%. Hvor populært spillet er/var i ettertid. Hvilken alder spillene var anbefalt til. Hvilken type muligheter spill som åpner for open-world introduserer som ikke den linjere storyline har mulighet til. Hvor mye av spillet man kan hoppe over/gå glipp av.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Et relativt kort spill med mye frihet som forandrer den fantastiske historien underveis er The Walking Dead (Telltale). Om du sammenligner det med en lignende spill uten mye frihet, som f.eks Left 4 Dead, så har du et et godt utgangspunkt til særemne. Da får du frem hvordan valgene du tar knytter deg til karakterene (og det lover jeg deg at du blir) i TWD, og hvordan den manglende friheten i L4D gjør at du ikke bryr deg noe særlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du ute etter to spill som er rimelig like innholdsmessig, eller kan det være to helt forskjellige spill. Som Kontorstol akkurat rakk å skrive før meg, er TWD og L4D meget passende til dette. Tenkte også litt på Dishonored og AC-serien.

 

Om du derimot kan sammeligne to vidt forskjellige spill, kunne det ha vært EVE og Portal, ellernoesånt. Der er mulighetene nærmest ubegrensede.

Lenke til kommentar

Liker veldig godt forslaget til Kontorstol når det kommer til TWD og L4D. Jeg har ikke prøvd TWD, men har hørt mye positivt om det.

Trur det kan være et godt valg med tanke på at i TWD får en ta ulike valg underveis i spillet, i forskjell fra L4D der en ikke kan gjøre så mye.

 

Ønsker at spillene skal være mest mulig like. På denne måten blir det lettere og skrive om likhetene og forskjellene, samtidig som en snakke om konsekvensen det får for spillopplevelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...