Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis du blir stoppet av politiet..

Dapp47

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok at man kan filme, men har man da også rett til å publisere innholdet i henhold til personvernloven?

Etter åndsverkslovens § 45c er det i utgangspunktet forbud mot å publisere fotografi som avbilder en person, uten at det foreligger samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen gjelder en rekke unntak, jf. § 45c, første ledd bokstav a-e.”

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du fritt filme, fotografere og ta lydopptak av alt som skjer i full offentligheit eller som du sjølv er part i.

Men når det gjeld filming av politiet så kan du komme i konflikt med straffeloven:

§ 326. Med Bøder eller med Fængsel indtil 6 Maaneder straffes den, som 1. hindrer eller søger at hindre en offentlig Tjenestemand i den lovlige Udførelse af Tjenesten eller vægrer sig ved at tilstede ham Adgang til Steder, hvor han er berettiget til saadan, eller 2. forulemper ham under hans Udførelse af Tjenesten ved Skjældsord eller anden fornærmelig Adfærd,

eller som medvirker hertil.

Med Hensyn til, hvem der er at anse for offentlige Tjenestemænd, gjælder det i § 127 bestemte.

Her vil politiet ha ein viss subjektiv tolkning av kva som faktisk er eller oppfattast som forulemping.

Så dersom du skal filme politiet etter at du har blitt stoppa så vil det ha betydning korleis du gjer det.

Politiet opplever nok ofte at dei blir filma og fotografert for at ein skal kunne henge ut eller true den enkelte politibetjent seinare.

Lenke til kommentar

Greit nok at man kan filme, men har man da også rett til å publisere innholdet i henhold til personvernloven?

Etter åndsverkslovens § 45c er det i utgangspunktet forbud mot å publisere fotografi som avbilder en person, uten at det foreligger samtykke fra den avbildede. Fra denne hovedregelen gjelder en rekke unntak, jf. § 45c, første ledd bokstav a-e.”

Utan tillatelse frå den som er filma så kan ein berre publisere innholdet dersom det er i den offentlige interesse.

Dersom du f.eks har filma eit eksempel på politivold eller anna ulovlig oppførsel frå politiet sin side så kan det være lovlig å publisere i nyheitene sjølv om du ikkje har innhenta eller fått tillatelse til den som blei filma.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan du fritt filme, fotografere og ta lydopptak av alt som skjer i full offentligheit eller som du sjølv er part i.

Men når det gjeld filming av politiet så kan du komme i konflikt med straffeloven:

Her vil politiet ha ein viss subjektiv tolkning av kva som faktisk er eller oppfattast som forulemping.

Så dersom du skal filme politiet etter at du har blitt stoppa så vil det ha betydning korleis du gjer det.

Politiet opplever nok ofte at dei blir filma og fotografert for at ein skal kunne henge ut eller true den enkelte politibetjent seinare.

Vel, det får de bare tåle. Filming er verken forulemping ved fornærmende atferd eller hindring av tjenesten, uansett hvordan politiet måtte "føle" det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, det får de bare tåle. Filming er verken forulemping ved fornærmende atferd eller hindring av tjenesten, uansett hvordan politiet måtte "føle" det.

Det spørs som sakt korleis du filmer og kva du filmer. Dersom ein filmer utelukkande for å kunne identifisere politimannen seinare så vil det nok være fornærende adfærd.

Tilsvarande dersom du er meir opptatt av å filme enn å besvare politiets spørsmål og forrespørsler.

Typisk eksempel er ein som har blitt stoppa i fartskontroll og som sitter å fikkler med mobiltelefonen i staden for å finne fram vognkort og førerkort.

Lenke til kommentar

Det spørs som sakt korleis du filmer og kva du filmer. Dersom ein filmer utelukkande for å kunne identifisere politimannen seinare så vil det nok være fornærende adfærd.

Tilsvarande dersom du er meir opptatt av å filme enn å besvare politiets spørsmål og forrespørsler.

Typisk eksempel er ein som har blitt stoppa i fartskontroll og som sitter å fikkler med mobiltelefonen i staden for å finne fram vognkort og førerkort.

Vel, da er det ikke filmingen som er problemet, men somlingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg skulle havne i prat med politiet av en eller annen grunn (samma hvorfor) så har jeg lov til og ta opp mobiltelefonen og begynne og filme og si at jeg gjør det kun for og dokumentere hva som skjer uten at politimannen kan anholde meg eller nekte dette? Betjenten kan jo bli sint og be meg slutte og filme og når jeg ikke slutter bare hive meg på glattcelle så lenge de kan bare fordi betjenten ble sint? Finnes mye rare politifolk der ute. Ser det er mange i USA som filmer samtaler med politiet for og kunne dokumentere hva som skjer, men der har de også lov til og bære våpen rundt på gaten så.

Lenke til kommentar

I Utgangspunktet har du lov og filme det som skulle skje i det offentlige rom, desverre finnes det varierrende definisjoner av det offentlig rom (er for eksempel OsloS et offentlig rom). Det er uansett et annet lovverk som holder borger litt tilbake på akkuratt dette. Politiloven. § 5. Plikten til å følge politiets pålegg

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.

§5 Gjelder uansett om politiet har rett eller feil.

Lenke til kommentar

§ 7. Håndhevelse av den offentlige ro og orden m.v. 2. ledd

2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet

Dette har blitt prøvd for retten, tidligere. og retten finner det som oftest for godt og dømme i Politiets vei her.

Lenke til kommentar

Høres mest ut som du bare er ute etter å terge politimannen til å bli mest mulig sint så han hiver deg på glattcelle så du kan syte over POLITIMAKTA ER FOR JÆVLIG LOLS til kompisene dine?

Om jeg vil havne på glattcelle så er det vel en rekke andre muligheter som fører til akkurat dette. Takk, men neitakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...