Gå til innhold

Foten inn igjen..

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg skal prove aa vaere saa kortfattet som mulig.

Jeg jobber tidligere som ndt-tekniker (sveieinspektor)

Jobben krever sertifiseringer (kurser) i de forskjellige innspeksjonsmetodene.

Kursene varierer litt settersom hvor man tar dem. det er skoler som tilbyr disse kursene eller bedrifter internt. Kursene har en grad fra nivaa 1 til nivaa 3..

Hoyere grad i nivaa paa hver metode krever mer praksis for aa faa sertifisering.

Jeg har jobbet som medarbeider i ndt i 2aar. Det var en liten privat foretak jeg jobbet i men ble permitert i finanskrisen da det var en toff tid for bedriften. jeg fikk heller aldri mulighetene til kursene ettersom dette koster litt.

Etter det har jeg provd aa komme inn igjen i yrket uten aa lykkes. Jeg har vaert inn og ut av forskjeligge jobber som ikke er relatert til min utdannelse som elektromekaniker.

Jeg var klient hos nav flere ganger etter jeg var inne og ute av jobber men jeg snakket med min tidligere arbeidsgiver som ga meg garanti for jobb viss jeg hadde kursene i boks. Jeg gikk med dette til nav, men dem var ikke villige til aa betale for kursene. dem mente jeg hadde mange andre jobber aa velge mellom. jeg var rett og slett uheldig med saksbehandleren min som var veldig ensidig. Tror jeg ville faatt dette innvilget hadde jeg truffet paa en mer logisk person. Dette hadde vaert enn Vinn-Vinn situasjon. Spart skattepengene og ikke minst hatt en god okonomisk liv.

Jeg ga opp litt haapet paa drommejobben som ndt. Men i ettertid har jeg blitt kontaktet av flere bemmaningsbyraaer som er intereserte i aa ansette meg til dem faar vite at jeg ikke er sertifisert. Jeg prover aa forklare saken til nav men dem er ikke villige til aa betale for kursene med mindre jeg har en jobbgaranti. det er da paa en maate en minstekrav. Det sliter jeg med aa faa naa. (min tidligere arbeidgiver er ute av markede) Hva kan jeg gjore. Jeg prover aa komme i kontakt med ndt-bedrifter for aa kansje komme til en ordning. men det er veldig vanskelig aa komme inn i en bedrift paa den maaten..

HJELP EN STAKARS NAVKLIENT!!!!!!!! hahah

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde fortsette å kontakte eventuelle arbeidsgivere. Det kan løse seg på den måten.

Ellers så er jeg ikke så sikkert på at dine antagelser angående din saksbehandler er riktige. De følger strenge retningslinjer. Om det er noe feil med systemet så er det ikke den enkelte saksbehandlerens feil; de gjør (i de aller fleste tilfeller) jobben sin etter retningslinjene de har blitt gitt. Jeg kjenner NAV-ansatte som er like frustrerte som deg; det er ikke gøy for dem å si nei, heller.

Hvor mye koster det å bli sertifisert? Om det vil garantere deg arbeid, att på til drømmejobben, vil jeg si det skal være temmelig dyrt før du avstår.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Du burde fortsette å kontakte eventuelle arbeidsgivere. Det kan løse seg på den måten.

Ellers så er jeg ikke så sikkert på at dine antagelser angående din saksbehandler er riktige. De følger strenge retningslinjer. Om det er noe feil med systemet så er det ikke den enkelte saksbehandlerens feil; de gjør (i de aller fleste tilfeller) jobben sin etter retningslinjene de har blitt gitt. Jeg kjenner NAV-ansatte som er like frustrerte som deg; det er ikke gøy for dem å si nei, heller.

Hvor mye koster det å bli sertifisert? Om det vil garantere deg arbeid, att på til drømmejobben, vil jeg si det skal være temmelig dyrt før du avstår.

Vell hvor mye det koster aa sertifisere seg er litt vanskelig aa si.. det finnes mange forskjellige metoder for inspeksjon og nivaaer. Men en enkel kurs koster fra 15-20tusen. men det vill ikke holde men et enkel metode i nivaa en. Men jeg kan si at en ok start for aa komme i areid krever 2-3 metoder i nivaa 1-2.

Det varierer ogsaa veldig hvor og hvordan jeg tar disse kursene. Veldig vanskelig for noe som ikke jobber med det aa vite helt hva jeg snakker om. Men jeg kan kort si at en for aa komme inn i en bedrift som ndt-tekniker krever kursing for min. ca 50tusen vill jeg tro og mene.

Lenke til kommentar

Ikke misforstå, jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon, men om du kan klare å skaffe 50 000 kr selv så syns jeg ikke det er så ille. Et arbeidsliv er ganske langt, og det går ikke mange månedene i arbeid før dette er inntjent.

Om 50 000 kr er helt uoppnåelig for deg nå, så stiller imidlertid saken seg litt anderledes.

Hva med en jobb innen et annet felt for å tjene opp nok kapital til å ta disse kursene? Kjipt nå, men på lang sikt er det vel verdt det?

Lenke til kommentar

Ikke misforstå, jeg skjønner godt at dette er en vanskelig situasjon, men om du kan klare å skaffe 50 000 kr selv så syns jeg ikke det er så ille. Et arbeidsliv er ganske langt, og det går ikke mange månedene i arbeid før dette er inntjent.

Om 50 000 kr er helt uoppnåelig for deg nå, så stiller imidlertid saken seg litt anderledes.

Hva med en jobb innen et annet felt for å tjene opp nok kapital til å ta disse kursene? Kjipt nå, men på lang sikt er det vel verdt det?

Jeg er takknemlig for at du tar deg tid til aa vaere hjelpsom mr.

Men som nav klient er det helt ut av verden aa kunne betale for dette selv.

jeg har snudd all steiner for aa se hvordan dette kan la seg ordne.

jeg har ogsaa provd aa se om det kan la seg gjore med en studie stipend/laan, men det er ikke godgjent av statenslaanekasse. Tror jeg maa snu paa flere steiner der kansje :p

Det med aa jobbe aa prove aa tjene nokk kapital er en annen sak i seg selv, det er ogsaa selvfolgelig noe jeg har tenkt ogsaa provd paa lenge. Men jeg har en situasjon der hvor jeg ikke har muligheten til aa begynne aa jobbe aa tjene penger ettersom jeg skylder staten penger, den dagen jeg begynner aa jobbe er det bare til aa ha nokk til aa overleve etter staten stopper sine penger.

Saa uten er riktig god lonn saa vill jeg likevell sitte med en minimum penger for aa overleve ettersom hvordan de beregner alt dette. Jeg jobber meg mot aa finne meg jobb, men i 2-3 aarr har jeg hatt varierende jobber men aldri nokk til aa kunne betale min gjeld og sitte med penger til overs, ikke for aa snakke om 50tusen + til kursing

Jeg sitter i en veldig spesiell situasjon, som jeg har det toft med aa komme meg ut av. Jeg haaper det ikke trenger aa bli en aarelang prossess for jeg har raad til a betale deg selv. Jeg har ogsaa tenkte aa provd aa laane penger til dette (privat), ettersom dette er den beste innvisteringen jeg kan gjore i min situasjon. Men det er ikke like enkelt.

Endret av shabanama87
Lenke til kommentar

Men som nevn tidligere har jeg jobber som ndt-tekniker.

Jeg har tatt kontakt med min tidligere arbeidsgiver som jeg har et godt navn hos.

og nav, selvfolgelig.

Det jeg har paa gang naa er rett aa slett prove aa komme til en ordning med arbeidsgiver og nav.

Jeg vill forhaapentligvis med hjelp av nav komme med et tilbud jeg kan gaa videre med til arbeidsgiver.

Jeg kan med haand pa hjertet si en ting. viss det er noe jeg kan staa fast paa her i livet om meg selv saa er det at jeg er en udmykt person. Og jeg tar ikke raske beslutninger om noe som helst.

Nav er et sted hvor jeg har veldig daarlig erfaring med, jeg har vaert udmykt vaer gang jeg har vaert der og det har blitt sett paa som svakhet, jeg har til og med blitt kastet ut paa dor. Men jeg setter ikke alle under en kamm, jeg har selv en kompis som jobber paa nav. Jeg kritiserer dem ikke personlig. Men det er en alt for daarlig ordning.

Dem er saa 4kantet som det gaar ann. Vi kan se paa det som du vill.

Men hadde jeg fatt hjelp den gangen for 3 aar siden stotte til kurs paa 45tusen saa hadde jeg vaert i arbeid den dag idag. Jeg hadde spart staten for skattepenger for flere 100tusen, jeg vill pa den andre siden betalt skatt for sannsynligvis over 1mill. - men ja dem har sikker rettningslinjer aa forholde seg til, men det maa gaa ann aa stikke hode ut av boksen aa tenke litt logisk av og til.

Jeg er en oppegaaende person, men som skjeivet ut men laan jeg tok uten aa vaere sikker paa videre arbeidsforhold. men ikke domm meg for situasjonen jeg er i.

(beklager at jeg jeg ble litt usaklig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...