Gå til innhold

Sende barn i kirken med barnehagen...?

Anbefalte innlegg

Ja, og ikke minst uærlige når det kommer til sannsynligheten for hva de tror på... For de må jo skjerme det de tror på fra virkeligheten, fakta og viten, jeg klarer ikke å se andre måter de klarer å skjerme visvas og rene gjettninger på jeg... Så hvis de hadde vært marte og ikke minst ærlige ville de ikke trodd på dette sludderet i det hele tatt...

Og nei, ikke populistisk, det er slik jeg har oppdratt ungene mine hele tiden... I tyve år faktisk, så det har i så fall vært populært lenge... :)

Så det du egentlig er ute etter er bekreftelse på at du har oppdratt barna dine "rett"?

Er du usikker på om du har gjort de rette valgene siden det åpenbart er det du er ute etter? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg har spurt et spørsmål i samme gaten, og her venter man tålmodig - kan jo gjenta til "RWS":

Hvis ditt barn likevel blir en troende - vil du da elske han eller henne betingelsesløst, eller vil du sette spesielle betingelser?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

@topic

I din situasjon vil jeg tro at den beste løsningen er å la henne være med på dette så lenge hun selv ønsker. Hvis hun en gang skulle spørre direkte om skapelsesberetningen og Jesus og slike ting så kan du jo bare si at du ikke tror på dette.

Ubehagelig kanskje, men sånn er det bare.

Foreldrene mine var ikke glad i friluftsliv så jeg lærte aldri å gå på ski. Var ikke så kult å sitte igjen på skolen mens resten av barna dro på skitur... Tradisjoner på godt og vondt :)

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Så det du egentlig er ute etter er bekreftelse på at du har oppdratt barna dine "rett"?

Er du usikker på om du har gjort de rette valgene siden det åpenbart er det du er ute etter? ;)

Nei, er det noe jeg driter i så er det bekreftesler fra fremmede, kunne ikke brydd meg mindre! :)

Det er slik jeg har oppdratt ungene mine og ingen av dem er underlagt noen overtro så lngt...

Jeg har spurt et spørsmål i samme gaten, og her venter man tålmodig - kan jo gjenta til "RWS":

Hvis ditt barn likevel blir en troende - vil du da elske han eller henne betingelsesløst, eller vil du sette spesielle betingelser?

Jeg il jo fremeles elske ungen min ubetinget ja, hvorfor skal jeg ikke det? At han nå tror på søppel vil bare si at han tror på søppel det og har da ingenting med hvor mye jeg ville elsket ham... Hvorfor tror du det?

AT vi ville hatt noen diskusjoner ville nok ikke vært til å unngå da... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg il jo fremeles elske ungen min ubetinget ja, hvorfor skal jeg ikke det? At han nå tror på søppel vil bare si at han tror på søppel det og har da ingenting med hvor mye jeg ville elsket ham... Hvorfor tror du det?

Antar at du vil vel ikke slenge med leppa, sånn som det (når det gjelder ditt eget barn) - og, jeg tror som vanlig ikke noe spesielt, men var interessert i å få et klart svar fra deg.

AT vi ville hatt noen diskusjoner ville nok ikke vært til å unngå da... :)

hmm, kan det være snakk om sånne ting som "arv" ol ... :p

Lenke til kommentar

Antar at du vil vel ikke slenge med leppa, sånn som det (når det gjelder ditt eget barn) - og, jeg tror som vanlig ikke noe spesielt, men var interessert i å få et klart svar fra deg.

Tror det klare svaret gir seg selv jeg, sjangsen for at en av gutta mine skal bli religiøs er minimal, ja så og si ikke eksisterende... :)

hmm, kan det være snakk om sånne ting som "arv" ol ... :p

Hvis de vil arve gjeld så er det greit for meg :):p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Sendt klagebrev til kommunen.

Hvis noen vil sende barna sine til kirken kan de gjøre det på fritiden. Når barnehagen gjør slikt i fellesskap så føler man seg jo tvunget til å la sine barn bli med, slik at de ikke skal føle seg utenfor. Norge er et ikke-religiøst land, og det offentlige skal ikke tvinge religion på noen. Private barnehager kan gjøre som de vil.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig for å dra i gudshus på avslutninger samme om det er kirker, synagoger moskeer osv. Da får barna lære om religioner samtidig som det blir lettere for dem og akseptere religioner. Hvis folk vil ha fritak så ser jeg heller ikke noe galt i dette, men jeg selv ser ikke noe galt i å være i et gudshus, som tilhører en religion du ikke tror på, spesielt nå som man har kuttet ut ting som trosbekjennelsen. Det er altså ingen tvang til å si at du tror på det eller det selvom du er i et Gudshus.

Vet det er mange som mener det motsatte som meg.

Lenke til kommentar

Læring i form av forkynnelse? Det blir en svært ensidig form for læring for å si det på den måten.

Om du sender barna dine i søndagsskolen for å lære bibelen så vil de kun lære utvalgte deler. Så læringen er med begrenset utbytte. Men for all del, dette er jo praksis i religionsfag i skolen idag. Og det er problemfritt i et sekulært samfunn. Jeg har både vært i moske og andre religiøse templer da jeg gikk på skolen. Legg merke til at dette overhode ikke var under bønn eller noen form for seremoni. Det var uten forkynnelse.

Problemet er ikke at barna blir sendt i templer. Men at du åpner opp for at barn skal tvinges med i religiøse seremonier og forkynnelse vil ikke være bra. Problemet er dessuten kirkens monopol i dagens ordning. Tenk deg om barn skal lære politikk, ville du da sendt dem til auf-leir uten noen andre alternativer? Ikke noe fpu, ikke noe su, ru, uh, bare auf og det gjennom hele varer i 14 år i offentlig regi.

Om du ønsker å åpne opp og sende alle barn i offentlig skole til forkynnelse i andre religioners templer med krav om underskrift fra foreldre og foresatte ved ønske om unntak så vil du høre et jævlig spetakkel fra de kristne.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...